Vedmaskiner, flishuggar

Hydraulikfrågor vedklyv

9 inlägg 4895 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hydraulikfrågor vedklyv

RobinM  
#529700 Hej! Funderar på att bygga en hydraulklyv med en 80 45 600 tub som jag kommit över! Har suttit och lekt lite i pmc programmet för hydraulberäkningar men blir inte riktigt klok vad jag skall satsa på för pump. Tanken var en 4kw elmotor(eftersom dom flesta köpes verkar ha det) men hur jag än provar med olika pumpar får jag aldrig samma slagtid som tex faxes 700 har med vad jag tror är en 80mm cylinder.
Det jag får fram med programmet är med 17cc pump 7.61 sek men kan det stämma? Faxes klyvtid ligger ju på 5 sek med 700 slag..
Är det någon som vet vad faxes har för pumpar eller som har några tips på vad jag bör satsa på för pump och motor till denna tub så får ni gärna hjälpa mig.
Mvh robin



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Hydraulikfrågor vedklyv

hakans  
#529709 Man kan överbelaste elmotor med ca 100-150% några få sekunder. Så pröva beräkna med högre effekt. Går ju bara med full effekt några få sekunder just före vedklubben spricker. Och så går det att lägga en snabbventil. Har själv lagat med 7.5kw och snabbklyvnigsventil minns inte cc på pumpen

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikfrågor vedklyv

RobinM  
#529796 Okej! Har provat täkna med 16cc pump och med ett flöde på 22.4 l och 200 bar får jag det till 7.8 kw vilket inte är fullt 100% överlast. Med min tub får jag isåfall 10ton tryckkraft vilket är fullt tillräckligt. Kan detta stämma? Ska man satsa på tvåstegs ventil och isåfall större eller mindre pump?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulikfrågor vedklyv

totte  
#529813 Faxe 500 har en 11 cc pump och 3 kW motor, 700 och 1000 har 14 cc och 4 kW, enligt bruksanvisningen. 210 bar är trycket för samtliga.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikfrågor vedklyv

RobinM  
#529820 Okej! Men har dessa inte en 80/50 cylinder? Förstår inte hur dom kan få den farten med den pumpen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulikfrågor vedklyv

totte  
#529913 Cylinder på 80 mm antar vi. Slag 700 mm.

4x4xpi= ca 50 cm2 x 70 cm = 3500 cm3 för kolven hela vägen

14 cm3/varv
3500 / 14 = 250 varv för att driva kolven hela vägen

Motor 2800 rpm = ca 47 rps

250 / 47 = 5,3 sekunder för ett slag

Frågan är: Vad räknar du med för motorvarv?

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikfrågor vedklyv

RobinM  
#529941 Okej! Jag har räknat med 1400 varvs motor, kan det vara så att faxes
Har en högvarvig motor?
Isåfall stämmer det bättre för mig!
Då till nästa fråga vad blir för/ nackdelar med att ha snabb motor med liten pump jämfört med långsam motor med större pump? Någon som vet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulikfrågor vedklyv

totte  
#529952 Min Faxe 500 har en 2800 rpm motor, det bör vara samma på de större, annars skulle de nödvändigt behöva ha mycket större pumpar än 14 cc.

Den enda viktiga skillnaden är att det blir lite större och klumpigare och troligen dyrare med lågt varv och större pump. 1400-varvs motor är större, tyngre och dyrare än en 2800 med samma effekt. Möjligen dyrare med större pump också. Annars fungerar det ena lika bra som det andra.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikfrågor vedklyv

RobinM  
#529998 Okej! Då faller ju allt på plats! Då kanske jag satsar på en sån motor! Nu har jag ju redan en grov tub så jag använder ju gärna den. Men varför väljer många mindre tub och högre tryck? kraften med 4kw motor verkar ju vara ungefär lika. Är det för att få billigare motor och pump eller finns det någon annan skillnad?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).