Vedmaskiner, flishuggar

Mata rot- eller toppända först, vedmaskin?

7 inlägg 3585 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mata rot- eller toppända först, vedmaskin?

forest.  
#529487 Dum fråga kanske men vilken ända av stocken bör man mata in i vedmaskinen först ?

Tänkte mest på att det blir minste med flisor och skräp, sedan så kanske det påverkar när man ska höja och sänka kniven, maskinen är en Hakki pilke 1x42


Senast redigerad av forest. lör 20 okt 2018, 20:23, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Mata rot eller topp ända?

Sture Andersson  
#529492 På den tiden man högg ved med yxa ,lärde min far mig att man vänder smala ändan upp för då är det lättare att klyva.

Användarvisningsbild

Re: Mata rot- eller toppända först, vedmaskin?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529520 Har inte märkt nån skillnad vare sig åt ena eller andra hållet. :smile:

Är det grovt så det är risk för att hela inte går igenom. Så kan det vara bra å börja i lilländen.

Då kan man backa ut det som inte går igenom. Å lägga den åt sidan.

En krök kan vara lättare att hantera i slutet av biten. Än att börja med den...

Användarvisningsbild

Re: Mata rot- eller toppända först, vedmaskin?

svampbob  
#529524 Jag kör i princip bara rotänden först genom min Hakki pilke. Det klämmer när man kör genom fyrdelsyxan om man kör topp först. Är virket långt så kan det också bli bakvikt på inmatningsbandet.
Är det en rotkrök så kapar jag bort den och helst redan i skogen. Det tar bara en massa tid och jävelskap att få en riktig grov rotböj genom maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Mata rot- eller toppända först, vedmaskin?

Vedproducent  
#529528 Det är bara grövre stockar jag lägger rotänden först. Mest för att det är lättast att kapa av ett par kubbar med motorsågen då. Men har då inte tänkt på någon skillnad på om det skulle bli mer eller mindre stickor/skräp oavsett håll. Klyver ju nästan bara med 6 delsyxa för det grövsta får man ändå klyva om. Kanske det spelar större roll om du sätter in en 12 delsyxa. Har ingen aning.

Användarvisningsbild

Re: Mata rot- eller toppända först, vedmaskin?

stegmaster  
#529551 Jag har nog oftast rotenden först, men det spelar ingen större roll tycker jag.
Enda lilla fördelen med att alla stockar ligger samma väg på stegmataren, er att chansen för trassel minskar när man kör långa stockar.
Jag har normalt långa stockar(typ 4-6m). så kör man med rotenden först så måste man ha en vedmaskin var klyvyxan klarer jobba sig neråt som stocken minskar i diameter.(så man hela tiden får krysset mitt i stocken).
Har heller inte märkt nån skillnad med flis hur som helst.

Avatar Fallback

Re: Mata rot- eller toppända först, vedmaskin?

Högare  
#529673 Rotänden först eftersom det oftast blir en kort bit på slutet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).