Vedmaskiner, flishuggar

chop-chop-chop-chop....yxan kan vara snabbare en hydr klyven

18 inlägg 17274 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: chop-chop-chop-chop....yxan kan vara snabbare en hydr kl

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792366 Hur ofta träffar du kedjan?

Trejon
Användarvisningsbild

Re: chop-chop-chop-chop....yxan kan vara snabbare en hydr kl

Lelukage  
#792368 Hej
Håller med dig!
Det styrker att kätting och huggkubb är mest tidseffektiv.

Avatar Fallback

Re: chop-chop-chop-chop....yxan kan vara snabbare en hydr kl

AKKAMAAN  
#792414
Mangan skrev:Hur ofta träffar du kedjan?

Det händer nästa aldrig. Och skulle det hända så är det ju inte som att yxan trräffar ett stycke järnvägsräls. Kedjan sitter ju inte stumt runt kubben/kubbarna. Sen så klyver jag 16"/40 cm ved och stroppen med kedja sitter 10-15 cm ner under överdelen. Den viktigaste aspekten ur ALLA synvinkalr är att man träffa med yxan på motsatt sida. På det viset så går yx-eggen utifrån och in. Svingar man yxan mot den närmaste kanten så kommer eggen att penetrea inifrån och ut och då ökar risken betydligt att man träffar antingen gummistroppen eller kedjan. Men det allvarligaste är om yxan då kommer ut ur vedkubben oc fortsätter neråt/inåt mot benen och/eller fötterna. Så min klyvteknik har jag utvecklat med mycke tanke på säkerhet. det är därför jag också buntar ihop 10-15 cm kubbar så att bunten för en diameter på 50-70 cm. Och jag klyver alla genom att klyva på motstående sida samt inåt mitten på bunten.
En viktig detalj är att att placera ihopbuntade vedkubbar på en huggkubbe med stor diameter, en sån kan man göra genom att bunta ihop 3 grova vedkubbar.
$matches[2]

1676347762_3_logs2.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).