Vedmaskiner, flishuggar

Faxe vedkap värt att köpa begagnad ??

12 inlägg 10360 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Faxe vedkap värt att köpa begagnad ??

qvintus4  
#517765 Ska köpa en bra vedkap bor ute på landet sågar mycket ved behöver nått bra , såg en faxe vedkap för 5000 kr kostar ny 10-11 t är det värt de ?? eller ska man köpa en äldre kvalitets för en tusenlapp eller två?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Faxe vedkap värt att köpa begagnad ??

Jole  
#517769 Faxe är bra grejer och svensktillverkad och kostar därefter.
Vedkapen har inte utvecklats nämnvärt de senaste 30 åren och det är inte mycket som kan gå sönder och slitas på dem. Nyare modeller har extra klingskydd som du kanske vill eller inte vill ha.
Jag skulle leta efter en bättre begagnad för typ 3000kr som ser rejäl ut. Kolla bara att lagren och motorn går bra och ramen är i bra skick.

Användarvisningsbild

Re: Faxe vedkap värt att köpa begagnad ??

qvintus4  
#517770 Ja det finns mycket fina gamla kapar på blocket

   TS
Användarvisningsbild

Re: Faxe vedkap värt att köpa begagnad ??

qvintus4  
#517772 Hur märker man att det är nått med motorn, kanske orkes lls ? Och hur märker man att läger är dåliga?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Faxe vedkap värt att köpa begagnad ??

totte  
#517797
qvintus4 skrev:Hur märker man att det är nått med motorn, kanske orkes lls ? Och hur märker man att läger är dåliga?


För trefasmotorer är det mestadels så att antingen går det som det skall eller så går det inte alls. Det som kan förekomma ör att lagren är slitna, det hörs som regel på att det skramlar ordentligt. Kan kännas också när man tar i axeln.

Dåliga lager till klingan det känner man om man tar i och rycker lite i axeln. Skall inte kännas något glapp alls.

Användarvisningsbild

Re: Faxe vedkap värt att köpa begagnad ??

totte  
#517798
totte skrev:
qvintus4 skrev:Hur märker man att det är nått med motorn, kanske orkes lls ? Och hur märker man att läger är dåliga?


För trefasmotorer är det mestadels så att antingen går det som det skall eller så går det inte alls. Det som kan förekomma är att lagren är slitna, det hörs som regel på att det skramlar ordentligt. Kan kännas också när man tar i axeln.

Dåliga lager till klingan det känner man om man tar i och rycker lite i axeln. Skall inte kännas något glapp alls.

Avatar Fallback

Re: Faxe vedkap värt att köpa begagnad ??

Hema  
#517857 Tycker det är konstigt att många nya, utrustas med plasthjul och saknar längdstopp.

Avatar Fallback

Re: Faxe vedkap värt att köpa begagnad ??

haltegarden  
#517859 Har en Faxe kap sen över 20 år, köpte den ny.
Kanonsåg bara att såga.
Helt i början tyckte jag att klingskyddet var lite i vägen men det känns bra att ha.

Avatar Fallback

Re: Faxe vedkap värt att köpa begagnad ??

jörgent  
#517865 Jag köpte min ny 1991, mycket bra kvalitet, funkar som då den var ny, bytt motorskydd för ca tio år sedan, - dock viktigt att man trycker lite fett i lagrarna varje vår innan man kör igång

Avatar Fallback

Re: Faxe vedkap värt att köpa begagnad ??

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526590 Jag föredrar balanskapa före vaggkapa

Användarvisningsbild

Re: Faxe vedkap värt att köpa begagnad ??

guggewest  
#526593 om lagren skramlar eller vibrerar tryck i lite fett om det blir lugnt är det bra provsåga.och kolla att klingan ej skevar och att snittet blir rakt och det inte blir vibrationer någonstans köp!

Avatar Fallback

Re: Faxe vedkap värt att köpa begagnad ??

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526864 Tycker Faxes vedkapar är värda att köpa begagnade. Går ibland att hitta hyffsade exemplar på blocket. Slitagedelar finns ju hos faxes om det skulle behövas. Funderar på att komplettera med en hårdmetall klinga till min gamla kap :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).