Vedmaskiner, flishuggar

Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomatisk..

45 inlägg 19051 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

stegmaster  
#704468 Ja får du til en cykeltid nära som manuell, så kommer det bli kanon bra. 👍
Tyvärr går dom flesta maskintillverkade aut. maskiner rett sakta, som Sami Autochopper och Binderberger 450/520.
Det verkar bli fordröyning i varje led på dessa maskiner, så cykeltiden blir rett hög. typ 5-6 sek.
Det blir för sakta på klent virke, då vil man ner på halften av 5-6 sek.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

adahlm  
#704474 Räknade nu till 25 kap på 120sek, dvs 4,8sek. /Kap. Borde gå att knipa bort en liten sekund ännu, då är det samma som manuellt, men totalt sett betydligt snabbare


Användarvisningsbild

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

kjetilroeste  
#704485 Burde det vært mulighet for å justere når saga går i gang? Tenker da på når det blir litt grøvre å skjære...

Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

adahlm  
#704489 Där finns 2st. fördröjningar i koden, en som nu väntar en sekund mellan "såg färdig" och klyven,
Den andra fördröjningen väntar en sekund efter att klyven är färdig före den sågar nästa bit.
Så det borde gå att ta bort en halv sekund på båda.

Är inte möjligt att ändra på dessa fördröjningar för varje stock, en ny kod måste köras in i kortet för att kunna ändra dessa.
De grövsta o krångligaste är nog bäst att köra manuellt även i fortsättningen

Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

550  
#704572 Hur fungerar matningen på bandet? Det ser ut som att bandet snurrar synkroniserat med att klyven går ut? Teoretiskt sett borde det gå att starta sågen när bandet slutar mata ved framåt = ingen fördröjning för den ena 👍 . Den andra fördröjningen behövs, men en halv sekund borde "lätt" gå att ta bort där. I princip är det bara den tiden det tar för veden att falla ner till klyven som behövs (och kanske lägga sig stilla).
Jag antar att koden är ganska enkel och att inte datorn laggar så det blir problem där (var det en arduino?)

Hur reagerar maskinen om några bitar hamnar snett? Trimmar du ner cykeltiden så hinner du inte stanna om det stockar sig, det är nog redan svårt när det går så fort som på filmen 🙃

Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

adahlm  
#704628
Hur fungerar matningen på bandet? Det ser ut som att bandet snurrar synkroniserat med att klyven går ut? Teoretiskt sett borde det gå att starta sågen när bandet slutar mata ved framåt = ingen fördröjning för den ena


Bandet körs samtidigt med klyven, Det är originalutförande på 43:an. Det blir problem om man startar sågen direkt då klyven är påväg hem. Vid mindre stockar är sågen snabbare än klyven vilket leder till att den följande sågade biten landar på den hemkommande klyvkolven. Men en halv sekund skall det nog gå att spara in där ändå.

För att ändra på fördröjningarna måste en ny kod köras in i maskinen så måste försöka hitta en bra kompromiss på fördröjningarna som fungerar utan störningar för olika tjocklekar på råmaterialet, Borde vara möjlig att få ner det till lite under 4sek vilket är klart snabbare än Sami Autochopper och Binderberger 450/520 som var nämnda tidigare här.
Verkar som det skulle behövas 2-3st Autochopper i rad för att komma upp i samma kapacitet som denna

Användarvisningsbild

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

stegmaster  
#705872 Just det, såg din film i en annan tråd, och du har verkligen lyckas bra med detta. 👍
Med raka stockar går det ju som tåget, even hyffsad snabbt.

Användarvisningsbild

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

Vedproducent  
#705875 Lite grövre stockar behöver ju inte kolven gå hela vägen. Nästa kubbe trycker på i stället. Så kör man ju på Kisan tex. Men bäst fungerar det på medelgrovt. Är det för klent så blir det för liten yta som trycker på kubben och då går det gärna snett. På det grövsta har sågen att jobba med ändå samtidigt som dom bitarna får du ändå kasta om. Men det är grymt snabbt på raka medelgrova stockar. Är kanske lite väl avancerat för att få det automatiskt.
Men annars ser det ju fint ut. Hade ju önskat att det skulle gå att mata in nästa stock automatiskt också så man skulle kunna köra bort säckar, lasta på mer råvara mm under tiden. Men jag förstår att det blir en avlastning för handleder mm. Känner ju av det själv och jag har dragit mycket i spakarna under många år.

Användarvisningsbild

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

svampbob  
#705889
adahlm skrev:
Hur fungerar matningen på bandet? Det ser ut som att bandet snurrar synkroniserat med att klyven går ut? Teoretiskt sett borde det gå att starta sågen när bandet slutar mata ved framåt = ingen fördröjning för den ena


Bandet körs samtidigt med klyven, Det är originalutförande på 43:an. Det blir problem om man startar sågen direkt då klyven är påväg hem. Vid mindre stockar är sågen snabbare än klyven vilket leder till att den följande sågade biten landar på den hemkommande klyvkolven. Men en halv sekund skall det nog gå att spara in där ändå.

Det borde gå att snickra ihop en lite mera avancerad funktion där som tar hänsyn till hur lång tid som kapningen tar. Returtiden på klyvkolven är konstant åtminstone när oljan har fått upp temperaturen. Utifrån föregående kap kan processorn beräkna när nästa kap ska påbörjas så att klabben inte ramlar ned i klyvlådan för tidigt.
Du måste också ha någon typ att Watchdog som känner av när det går för lång tid mellan kapcyklerna (när en ny stock matas fram) och då resettar kaptiden.


För att ändra på fördröjningarna måste en ny kod köras in i maskinen så måste försöka hitta en bra kompromiss på fördröjningarna som fungerar utan störningar för olika tjocklekar på råmaterialet, Borde vara möjlig att få ner det till lite under 4sek vilket är klart snabbare än Sami Autochopper och Binderberger 450/520 som var nämnda tidigare här.
Verkar som det skulle behövas 2-3st Autochopper i rad för att komma upp i samma kapacitet som denna

Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

adahlm  
#705954
Lite grövre stockar behöver ju inte kolven gå hela vägen

Finns separat knapp för halvklyv på maskinen men använder den inte alls vid automatkörningen, Finns för stor risk att det går snett in i klyven och blir ännu snedare på nästa bit, Kräver att man då står brevid o vaktar varje slag och köra ett helslag om det börjar dra snett..

Har nu kört en hel del nu med maskinen och säkert till 99,5% bara med automaten. Den är en aning långsammare än manuell körning men efter en heldag blir det nog ändå lika många säckar gjorda. det blir en hel del mer rörelse i arbetet då man inte står fastklistrad med handen i spaken.
Visst kunde man försöka sig på att automatisera inmatningen av nästa stock och då få ännu mer frihet att hålla på med annat.. Men tror nog att det inte att det blir tillräckligt tillförlitligt med det råvarumaterial jag har till förfogande. 5-45cm diameter, 3m längder, oftast lite krokigt, ofta nån kvist som blivit kvar osv...
Men det bästa med det här är nog att handen och axeln inte blir belastad av denna monotona rörelse, Tycker även att man orkar bättre med längre dagar utan att vara helslut efteråt.

En video blev det ännu idag. Blåste helt massor så det blev inte många säckar idag.


Användarvisningsbild

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

stegmaster  
#706690 Ja detta med att köra klabb på klabb har jag med dårlig erfarhet av.
Det blir nästan bara rot, da klabberna börja resa sig og blir mer och mer ut av senter från klyvkniven,
Har man helt raka stockar så funkar det, er det lite krogigt eller slarvigt kvistat (så stocken inte er helt slät/rund), så blir det inget vidare.
Dessutan er maskinen så snabb att jag hinnar inte mata inn och kapa snabbare en klyven hur som helst.

Jag er blivit så gammal att jag tycker det er trevligt att kunna sitta å köra vedmaskinen og innmatningen, så man slipper stå hela dagen.
Att betjena själva maskinen er ganska lugnt, blir ju som att köra en grävare eller skogskran, och dessutan bara med ena handen.
Vi kör ju inte mer enn ca 500-600 m3 varje år, så det er ju inte hela världen.
Skulle man kört typ 10000m3 varje år, vore dags för annan utrustning.

Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

adahlm  
#786375 Tillbaka i ruta ett:

1672314843_2022-12-29_13-53-44.jpg


Andra 43:an nu på g, motsvarande automatik skall byggas, lika som den gamla

Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

adahlm  
#795902
1678688339_2023-03-13_08-15-06.jpg


Hela styrsystemet samlat nu, den här gången blev det ett mindre arduino-kort med 3st separata relen som styr de olika funktionerna,

1678688339_2023-03-13_08-15-41.jpg


Hål för några nya brytare, lite trögt att såga i 3mm plåt med den där.


1678688339_2023-03-13_08-16-17.jpg


1678688339_2023-03-13_08-16-40.jpg


Hela systemet klart installerat.

Användarvisningsbild

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

svampbob  
#795903 Vad har du förbättrat i generation 2?

Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

adahlm  
#795904 Samma program som tidigare, bara maskinen som blev 6år nyare här.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).