Vedmaskiner, flishuggar

Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomatisk..

45 inlägg 19057 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

Stefan30  
#700952
adahlm skrev:Har alla grejer införskaffat färdigt,. Borde bara knåpa ihop allt o programmera in den..



Hej igen! Har du börjat fixa med automatiken?

   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

adahlm  
#700977 Mycket långsamt projekt dethär, Men siktar nog att försöka på bygget den här våren, Just nu är hela anläggningen täckt med en halv meter snö så drar nog långt in i Mars innan det blir uppstart av vedmaskinen,

Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

adahlm  
#702719 Lite framåt på projektet, Spaken/knapparna på maskinen är kopplat med en 6-polig kontakt så en liten mellanstump fungerar som rövare här. Går då även mycket lätt att byta om till originalutförande då inga modifikationer görs på kabelserierna, Speciellt viktigt vid försäljning då ingen handlare vill ta tag i en modifierad maskin som inte fyller CE-kraven.

Kabeln skall gå till ett styrt relä som skall köra sågen och klyven turvis. Blir förhoppningsvis då halvautomatisk, dvs en stock igången och separat start för nästa stock. Krångliga kvistiga och krokiga stockar kan då ändå köras manuellt med spaken.


1614328311_26.2.jpg

Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

linus1  
#702774 går det att få se en film på när du kör. jag har själv en 43a som är lite modifierad.

Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

adahlm  
#702795 Hittade nån gammal film från många år tillbaka,


Vad har du själv gjort för modifieringar på 43:an?

Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

linus1  
#702825 gjort om stoppet med en givare så mattan stannar direkt så att inte den slirar på bandet och alltid går ända fram.har du ingen film på din maskin i automatik.

Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

adahlm  
#702843 Ok,. Blir nog mycket mindre slitage på mattan då åtm.

Är som sagt ännu bara i startgroparna med projektet. Några givare skall kopplas in och en liten styrdator som kör de två knapparna via relän. Och några rader kod behövs för att styra det hela. Är inte ens säker om det blir användbart i praktiken

Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

adahlm  
#703186
1614629603_screenshot_20210301-221139.png


Första prototypen på G.

Blir ett riktigt kretskort med alla komponenter bara jag får testningen utförd,.

Några rader kod som styr logiken och reläerna,

Första provkörningen.


Några småsaker måste ännu fixas före den kan provköras i större skala, och så skall separata brytare för logikens av/på och startsignal kopplas in.. men det börjar närma sig

Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

linus1  
#703192 så bra ut det

Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

adahlm  
#704246 Nu börjar det vara igång, Lite finslipningar i koden blir det väl ännu då man kört igenom lite mer kubik,
Skall ännu installera en varningsblinker som kör igång genast då man trycker på startknappen.


Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

adahlm  
#704250
Har lite samma projekt på 43:an,. Kroppen håller inte ihop med långa dagar vid vedmaskinen. Har lite skissat upp styrningen och beställt alla delar via Ebay. Kan sätta upp en skiss på detta i nåt skede. Den blir halvautomatisk så att en stock i gången kapas upp utan att röra maskinen.


Tydligen tog det över 3år att få ihop dehär.. 😮 🤔

Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

550  
#704325 Det verkar fungera och det är huvudsaken! De flesta projekten man gör brukar kännas lättare efteråt, och man frågar sig själv vad som tog så lång tid 🙃
Varningslampa är nog inte fel. Antar att det finns nödstopp som fungerar som original på maskinen. Kapsågen är ganska väl inbyggd, men hur är det med stockmatningen? Finns där risk att man bara ska rätta till en bit och fastar och åker med in?

Berätta gärna lite mer om vad du har för styrning, givare mm. Jag tror att det finns andra här både med vedmaskiner och stegmatare som är intresserade 😀

Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

adahlm  
#704385
Antar att det finns nödstopp som fungerar som original på maskinen


Själva locket på maskinen fungerar som nödstopp, lika som originalutförande, har inte gjort några ingrepp i original kabelserier så allt i säkerhetsväg fungerar så som tidigare, Då man lyfter på locket bryter det strömmen till allt - även logiklådan blir totalt strömlös då.

Själva inmatningen redan som original gjord så att man kan styra mattan manuellt med spaken även då locket är i övre läge, Så där finns en liten risk att man klämmer fingrarna eller hela handen om man är oförsiktig,

Styrningen körs med en Arduino Uno, Ett separat reläkort styr maskinens såg- och klyvknapp. 2st. induktiva givare ger signaler då sågen eller klyven är färdig.. Själva koden är ganska simpel,
Typ,
Då tryckknappen är intryckt mer än en sekund
Starta sågen
Då såggivaren är aktiverad - sluta såga
Vänta 1sek
Aktivera klyvknappen 1sek.
Då klyvgivaren är aktiverad - vänta 1sek
Gå tillbaka till "starta sågen"

Koden körs oändligt ända tills man själv avbryter programmet, så den tar inte i beaktande om det finns material under sågen eller inte

Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

550  
#704442 Finns det tankar på att köra frammatning av nästa stock automatiskt? Vid stockbordet är då farligare att befinna sig då matningen startar, saknas skyddsgrindar där. Så länge du håller dig vid kontrollpanelen så är det knappast farligare med automat än manuellt 👍

Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

adahlm  
#704464 Stockbordet håller jag nog manuellt. Har råmaterial på 5-45cm, mest krokigt, kvistigt och krångligt. Ser inga möjligheter på automatiskt stockbord med det material jag använder.

Men nu finns det åtminstone möjlighet att stå vid stockbordet o förbereda följande stockar färdigt samtidigt som maskinen går för sig själv - vilket gör det möjligt att enkelt se till att det alltid finns material under sågen,

Skall ännu i ett senare tillfälle försöka optimera paustiderna mellan sågen o klyven. Tror det går att trimma in en sekunds besparing i cykeltiden utan att funktionen blir instabil

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).