Vedmaskiner, flishuggar

Byta remmar hakki pilke

8 inlägg 7700 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byta remmar hakki pilke

svesse83  
#516830 Hej.
Upplever att min hakki pilke 37 nöter remmar onödigt snabbt. Har försökt att hålla dessa sträckta men ändå nöts dem.
Ska försöka linjerna in remskivorna. Hur har ni gjort? Tänkte ställa en kort stållinjal på platten på nedre remskivan och därefter justera motor i sidled så att den linjerar med remskivan på vinkelväxel.
Någon som har gjort detta och har några bra tips?
Tack på förhand
/ Anders



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Byta remmar hakki pilke

Toos  
#516846 Upplever samma problem på min Hakka pilke 60 den sliter snabbt ut remmarna.
Den fungerar bättre med en fintandad och vass klinga men har virket nypt en gång så måste man spänna efter direkt.

Användarvisningsbild

Re: Byta remmar hakki pilke

Erre  
#516859 När jag bytte sist så siktade jag bara in mig med ögat så att remmarna låg hyfsat rätt.
Men man får efterspänna några gånger med kort intervall.

Användarvisningsbild

Re: Byta remmar hakki pilke

Erre  
#516861 Och du tar väl remmar som är tillverkade från samma matta? Så dom är exakt lika långa.
Köper man 3 st med bara samma beteckning så skiljer det ofta lite på dom. Och då överbelastar man den kortaste remmen väldigt fort.

Avatar Fallback

Re: Byta remmar hakki pilke

80-90  
#516869 Sedan är det viktigt å strama spännbultarna lika så det inte blir sneddrag där !! Då går remmarna väldigt fort

Avatar Fallback

Re: Byta remmar hakki pilke

svesse83  
#516879 Har försökt linjera in mha linjal. Och sedan mätt innermåtten mellan remskivorna så att det inte ska dra snett. Verkar som att vi fått till det nu. Men konstruktionen känns lite märkligt gjord. Borde finnas bättre sätt att lösa remspänningen.
Tack för hjälpen.
/ Anders

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta remmar hakki pilke

Bosse1  
#516923 Livslängden blir kort på kilremmar som blir varma KYL på nåt vis, öppna upp för luftcirkulation :roll:

Avatar Fallback

Re: Byta remmar hakki pilke

Stefan30  
#517837 Hade en 1x37 förr och då jag bytte till tandade remmar så höll dom längre och var bättre fäste. Tålde att lite spån följde med. Bara ett tips. Det stod i deras handbok att man inte skulle ha tandade remmar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).