Vedmaskiner, flishuggar

Forslag på aut. vedmaskin

50 inlägg 23000 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Forslag på aut. vedmaskin

stegmaster  
#510416 Har kollat lite på vedmaskiner som finns på andra sidan av pölen.
Hittar inte så mycket interessant, men just denna Bell 4000 Elite maskinen gillar jag. (förutom att det inte går att välja kedja istället för blad).
Tycker den har mange smarta ideer, even om den inte er automatisk, men har en fin joystickstyrning.
Bra inmatning med riktiga piggkedjor och rullar(inga gummiband).
Hydrauliske rullar i klyvrummet, som kan ordna til svåra klabber.
Renstrumma inbygd i själva maskinen före utmateren.
Fin klyvkniv som kan klyv 2/4/8 deler med samma kniv på et fint sett, och relativt snabb klyvning.
Va man ska med en klyvkraft på 30t fatter jag inget av, halften hadde ju vore nog för att klyva i 8 bitar.
Bästa av alt en hytt med värme. (air,kond finns tillval om man vil ha det).
(Even om jag står under tak och jobbar, så er det ofta skitkaldt och vind när man kaper/klyver på vintaren.)

Själv skulle jag villa haft denna maskin med kedja til kapningen, och skippat stockbordet (och matat med Kisa stegmateren).Hjulutrustningen kunne jag ochså skippat då maskinen står permanent på fast plass.
Någon som våger sig gissa pris på dette vidunderet????
Får man den under 1 mille???

Det trågiga er att oavsett vilken maskin jag kollar på, så finns det ingen som er snabbare enn den 15 år gamle maskinen jag redan har, på virke upp til 40cm diameter. :surp:

http://bellsmachining.com/elite-4000/


   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Forslag på aut. vedmaskin

Hema  
#510498 Såg dyr ut. Inte enklare att bygga ett vindskydd runt din arbetsplats?

Avatar Fallback

Re: Forslag på aut. vedmaskin

adahlm  
#510534
Får man den under 1 mille???


Ser nog ut som prislappen kunde vara närmare miljonen med frakt till Norge medräknat.. Reservdelar och produktstöd från fabriken kan möjligtvis vara lite svårt.
Spånhanteringen från klingan kunde vara lite smartare? - nu blir det ganska snabbt en stor hög bakom maskinen.

Ser mera ut som en entreprenadmaskin där man åker runt till kunderna och klyver deras årsbehov på en liten timme.

Användarvisningsbild

Re: Forslag på aut. vedmaskin

stegmaster  
#510577 Ja ni har nog rett, den vil nog bli rejält dyr.
Tänker inte investera i närheten 1 mille i en vedmaskin, så får se hur det utvecklar sig framover.
Salget av vedan har ju gått som tåget detta året, och min jobbarkompis er blivit arbetslös, så vi kommer få mycket mer tid framover, så det hadde vore roligt att se om det gick att göra en rejäl ökning i vedtilverkningen, men å andra sidan er det att sjansa rejält ochså, då denna vedbranchen er lite lumsk, mener det er svårt att veta något säkert om framtiden.
Men ska det ökas ganska rejält så får man nog investera i något nytt.
Givetvis er det interessant att bara köpa en helt ny maskin, lik den jag har. (pris er 114tkr+mva), då det er en riktig trevlig maskin, som er mycket driftsäker.
Å anda sidan hadde det vore interessant att prova nåt nytt, kanske en Posch modell, för dom har ÅF här i Norge??.
Er egentlig inget fel på den maskinen jag har, men den er ju 15år och gått manga m3 :???:

http://www.dalen.no/kundehistorier/19-k ... 2054#/2054


Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Forslag på aut. vedmaskin

Hema  
#510630 Om du ska expandera, så kanske det behövs någon form av väderskydd? Samt även för dig själv, då maskinen kommer behöva gå fler dagar med sämre väder.

Samt marknaden för 40-60L-säckar kan tänkas öka och då finns det en trevlig maskin från Norge om jag inte missminner mig.

Avatar Fallback

Re: Forslag på aut. vedmaskin

Jole  
#510734 Utan att veta nåt om vedförsäljning skulle jag säga att så länge du inte börjar köra helautomatiskt så tror jag att det är nyttigare att investera i infrastrukturen än att jaga m3 per minut från vedmaskinen. Lagringshall, lastmaskin, Vepak, leveransfordon, Posch packmaskin etc. kan underlätta arbetet mer än ett par dyrköpta procents ökad effektivitet på vedmaskinen.

Användarvisningsbild

Re: Forslag på aut. vedmaskin

Vedproducent  
#510736
Jole skrev:Utan att veta nåt om vedförsäljning skulle jag säga att så länge du inte börjar köra helautomatiskt så tror jag att det är nyttigare att investera i infrastrukturen än att jaga m3 per minut från vedmaskinen. Lagringshall, lastmaskin, Vepak, leveransfordon, Posch packmaskin etc. kan underlätta arbetet mer än ett par dyrköpta procents ökad effektivitet på vedmaskinen.

Tror det mest lönsamma är och betala lite extra för råvaran och få den sorterad som du vill ha den för just din maskin. Där är den stora vinsten då du lätt kör 2 m3 extra per timme i säck. Det är vad jag ska försöka få bättre. I år har det varit mycket krokig och olämplig ved.

Användarvisningsbild

Re: Forslag på aut. vedmaskin

stegmaster  
#510772 Jole: Jo mer lagerplats måste komma på plats, men att packa småsäcker tror jag aldrig vi kommer börja med, då det krever för mycket tid mot den lilla höjda pris man får ut.
Att investera en 1/2 mille i vedpack står inte högt i kurs. :wink:
Och en teleskoplastare som vedproducent har hadde vore trevligt, men det står inte först på listan över "vil ha" saker.
Skulle villa ha en produktionlinja som antigen er aut, eller som er så trivelig att man orkar köra långa dager året rundt, och inte minst i skitväder på vintaren, när man inte kan gå i skogen och hugga.
Så antagligen er det vettigaste att bygga inne hela vedmaskinproduktionen, istället för att köpa en vedmaskin med förarhytt.
För att köra igång en vedmaskin som står utomhus i -grader och snö er inget som er trevligt, vet alla som forsökt.
Men det problemet har jag inte då maskinen står fint under tak, men som sagt er det ofta kaldt och blåsigt på vintaren, så det er inte så trevligt even om man finns under et tak.(utan vägger).

Vedproducent: Helt rett. Rett virke til maskinen gör stor skillnad.
Problemet er bara att få köpa "utsortert björk" som det heter här i Norge, från skogsbolagen.
Har tjätat xxx antal gånger på mail om mere virke, men det blev altså bara 23fm3 dom klaradet levera under denna sesong.
Det er för lite.
Detta er riktig fint virke som er relativt grovt (minimum 10cm diameter tror jag var) och inte minst rakt, så det er ju nästan som att köra tall igjenom vedmaskinen.
Mycket av virket vi manuellhugger hadde ju aldrig funnit vägen igjenom et skördaraggregat, då det er alledeles för krokigt.

Hittade inga bra bilder på övergbygget til vedmaskinen som snarast, men detta visar lite hur jag har det nu.

$matches[2]

1525382157_p1020485.jpg

1525382151_p1020494.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Forslag på aut. vedmaskin

Jole  
#510780 Kanske helgalen idé men för att skapa bra arbetsmiljö utan att spräcka budget kan det funka; Smäll upp ett litet hus som du kan ha vedmaskinen i. Hål i väggarna för in och utmatning (säckarna och stegmataren står alltså utomhus) samt hål för pto-axel till traktorn ute. Hitta en gammal vedkamin och värm kåken med skräpved som blir över. Att isolera och värma en stor lagerhall är ju inte idealiskt men att hålla tempen i en större friggebod går bra.

Användarvisningsbild

Re: Forslag på aut. vedmaskin

stegmaster  
#510812 Ja det låter absolut som en bra ide, Jole. :-bd
Hur proffsigt man ska göra det, får bestemmas av hur alvorligt vi tänker sats på detta i framtiden.
Tycker ochså det skulle kännas tryggare att få til nån slags vedtork i samma veva som man värmer upp produktionplatsen. (typ en container med plats til 6-10 1m3 säckar)
Åltså nån tork, fyrad med skrapved av typ gran/or och likn, ved som vi godt med, som först kunne torka veden sen skicka vidare lite värme til själva produktionplatsen.
Med väderet som verkar bli alt mer konstigt, så känns det lite farligt att bara satsa på "naturtork" ute om man ska handtera betydlig större volumer.
Får ta en alvorlig prat med min jobbarkompis va han tycker vi ska göra framöver. :wink:

Får ochså lägga til att vi inte har tillgång til el. (annat enn med evt. el aggregat), så det er pto drift eller egen motor på vedmaskin som gäller, och en evt tork får drivas med ved, spån, eller annat vedskrap.
Att få fram 3fas ström er uteslutet då det var vannsingt dyrt senast vi kollade, då det inte finns el.i direkt närhet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Forslag på aut. vedmaskin

Vedproducent  
#510832 För att få en automatisk maskin att alls fungera så måste ju råvaran se någorlunda ut. I dessa trakterna är det alldeles för krokig björk och då måste veden sorteras. När man räknar på hur mycket mer man producerar på en dag så skulle man ju bara köra sorterad ved. Har fått hem 75 fub med sorterad ved i 3 meterslängder. Även om det är en del lite väl grova stockar så är det ändå en dröm att köra sån ved. Så lite större krav på entreprenörerna så skulle det kunna bli riktigt bra.

Så det är ju absolut första steget att se till så råvaruflödet är OK och sen kanske man kan fundera på en automatisk maskin. Kisan har ändå gått en del kubik nu i 7 år.

Användarvisningsbild

Re: Forslag på aut. vedmaskin

stegmaster  
#510836
Vedproducent skrev:Så det är ju absolut första steget att se till så råvaruflödet är OK och sen kanske man kan fundera på en automatisk maskin.

Jo absolut, håller helt med.
Har du lyckas få til garantier på leverans av en viss mängde virke varje år, eller???
Och i fall svaret er ja, hur långt bort från dig kommer virket ifrån???
Vi får liksom bara vara glada i hagen om vi får nått virke als, det finns inte sjans att få avtal om fast leverans av t.eks 100-200m3 björk, och då blir de lite svårt att investera ochså, när man inte kan lita på om man kommer i mål med nog virke til vedproduktionen. :cry:

Nu er det inte så att det absolut måste vara en aut . vedmaskin, men ska man utöka så får det bli något som er lite mer komfortabelt, med hensyns til väder och likn.(man er ju inte ungdom längre :wink: )
Sen har vi mindre en 10 år til vi båda er pensionärer, så det spelar ju ochså inn. :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Forslag på aut. vedmaskin

Vedproducent  
#510840 Garantier kan jag väl inte säga att det är till 100 procent. Jag brukar beställa det jag vill ha på hösten och jag har alltid hittills fått den volymen jag vill ha. Det är väl önskemål från bådas sidor att båda parter blir nöjda. Dom vill köpa mitt timmer och då får dom vara så snälla och sälja björkved till mig. Sen att man alltid gnäller lite över krokig, klen och grov ved hör väl till. Men jag vill få till sortering av veden i skogen innan den kommer hit och där är jag inte i mål. Sen köper jag inte all ved från samma ställe och det beror på att jag vill ha någon dörr till öppen. Så det kommer några lass från andra skogsbolag också.

Användarvisningsbild

Re: Forslag på aut. vedmaskin

stegmaster  
#510859 Aha, du säljer timmer til dom ochså, ja då har du ju bättre kort på handen. :-bd
Här er det inga som gör avverkning av endast björk va jag vet, utan det er bara virke som kommer fram i samband med timmeravverkning, så det blir alldeles för lite björkvirke mot va som efterfrågas.

Priset på björk ligger på ca 360kr+mva pr fm3, och sen frakt.
Frakten ligger på 2500kr+mva för et timmerbilass innom 5 mil räckvidd, längre bort blir det km avgift pr, m3.
Det lilla vi fick i år var dock av riktig fin kvalite. Lagom grovlek och raka.

Om vi t,eks kunne fått leverans på 4 fulla bilar med henger (med3 traver), så vore det en bra början, sen vi ochså kommer hugga en del själv.
Even om det vore roligt att forsökt uttöka vedproduktionen, så ska man nog kanske ta det lite lugnt och inte göra för stora hopp heller, man ska trots alt hinna med att lagra, sälja, och levera alt detta ochså, så alt behöver tänkas noggrant över.
Det gäller att hitta balansen mellan hur mycket björk man klarer få fram, och hur mycket som er faktisk/praktisk möjligt att sälja/levera.
I år kunne vi solgt mycket mer enn vi hadde, men knappast mer enn det dubbla tror jag er realistisk, innom vettig avstand, om man kollar på antal bostader. Typ innom en radie på 5 mil.

Men hur som helst, så hadde vore trevligt med lite mer komfort på vedplassen om vintaren. 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Forslag på aut. vedmaskin

Vedproducent  
#510864 Ja det är ungefär samma pris här. Får också betala 360 kr plus moms men fub då. Tidigare under vintern var det 330 kr. Transporten kör dom på timtid så det är en fördel med nära avstånd. Brukar hamna på runt 60-65 kr fub sett över alla lassen. Några lass billigare och några dyrare. Så 250 kr m3 stjälpt går direkt bort i råvarukostnad. Behövs volymer för att slå ut övriga kostnader på. Blir fort en stor extrakostnad per kubik med en dyr investering med små volymer.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).