Vedmaskiner, flishuggar

Forslag på aut. vedmaskin

50 inlägg 22872 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Forslag på aut. vedmaskin

stegmaster  
#505302 Jag skulle kunna tänka byta upp mig til en aut. vedmaskin, så va finns det för möjligheter egentligen.
Eller er det bara skippa tänken direkt???
Finns några absoluta krav:
Den måste vara Pto driven, eller ha egen motor.
Klara av minimum 40cm diameter.
Inget hemmabygge.
Budgeten er maks ca 500tkr+mva

Den vedmaskinen jag har, er kanon egentlig, då den er lika snabb som dagens maskiner even om den er 15 år gammal, men det hadde vore trevligt att testa nåt nytt, om det finns nåt vettigt.
Vil gärna ha lite input hur ni andra tänker om detta med aut, vedmaskiner.
Går dom för sakta?? klarar dom bara med "telestolpar"???
Kunne vore fint att kunna köra med endast 1 mann. Altså jag laster stegmateren och ordnar i säcken, medans själva maskinen sköter sig själv.
Skriv va nu tycker, och har ni info om priser eller erfarheter er ju det kanon bra.

Av dom jag känner til verkar Bilke xxl 1000 som det vettigaste tycker jag. (men man hör lite om den).
Någon som har nån aning va den kostar???
Sen har man ju Sami Autochopper som vore solgt et antal år nu, men ganska tyst om denna med.
Sen har man Binderberger 450, men den er ju inte riktig aut, då klyvkniven måste justeras manuelt, om jag fattat rett. Dock finns ju 520, men den går olidligt sakta.
Sen har man ju dessa som sitter på hjulastare eller grävmaskiner.











   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Forslag på aut. vedmaskin

Hema  
#505307 Sista maskinen hinner man bli gråhårig av. Samt dyr timkostnad.

Första kravet är väl pto om du inte har tillgång till grövre elanslutning. Sedan kommer hur resultatet på den kluvna veden blir. Om kunderna är kräsna osv. Samt möjligheter till olika längder och olika grad av grovlek på det klyva.

Sedan personligen om jag måste vara på plats, så vill jag ha att göra än att behöva stå och observera, då går tiden långsamt och det blir tråkigt. Antingen nästan fullt upp eller så pass lite, att man kan göra något annat under tiden.

Har funderat många gånger att använda sig av en Igland vedprocessor, men den veden passar väl inte att sälja. Gäller väl all? Klippved?

Avatar Fallback

Re: Forslag på aut. vedmaskin

Hema  
#505308 Samt om maskinen klarar sig på egen hand tycker inte jag att hastigheten är så viktig.

Många äldre med långsammare tempo på Göteborgsvarvet (halv maraton 21km) som i slutet av loppet springer förbi yngre förmågor, som börjar tappa fart. Det handlar om hög genomsnittshastighet.

Avatar Fallback

Re: Forslag på aut. vedmaskin

adahlm  
#505313 Satt faktiskt för en stund sen och tittade på Sami autochopper / autofactory och lade märke till att det verkar väldigt lugnt här.. maskinen ser lika ut sen lanseringen för många år sen och marknadsföringen är minimal, har en prislista på denna nånstans och vill minnas att 50k€ inte räcker för en komplett autofactory.

Användarvisningsbild

Re: Forslag på aut. vedmaskin

stegmaster  
#505330
adahlm skrev:har en prislista på denna nånstans och vill minnas att 50k€ inte räcker för en komplett autofactory.

Jo det er nog korrekt, dock verkar själva maskinen "bara" kosta lite drygt 200tkr, senast jag såg.
Har hur som helst tänkt att min Kisa stegmatare får stå för inmatningen, antingen aut. via vedmaskinen, eller fjärrstyrd från lämplig plats.
Och hydrauliska ruller finns even på plats (dock kanske dom får växlas om lite??), efter flödet på nya maskinen.
Men du har säkert rett 500tkr eller ca 55tkr euro, var kanske ett något snålt budget. :???:

Hema:
Annars har jag redan en Igland wp2000 processor, men 28cm er lite klen diameter, och veden blir inte fin nog för att såljas tycker jag. Den blir ofta uppriven/flisad och längden varierer lite vel mycket, even om det ska komma 30 cm ved ut, så kan det vara alt från 25cm -33cm.
Men jag ser när jag kör med Igland processoren, så blir det fint sätt att jobba på när man er ensam.
Man hinnar med alla moment ensam, utan något stress och kan köra lenge.
Och annars håller jag med dig, om att det er jamna som drar, om det inte går lika snabbt med aut, kunne jag kört flera timar när jag var ensam.



Skulle gärna villa veta mer om den Bilke xxl maskinen?? finns den ens i produktion och ett ca pris vore kanon.
Den verkar vara relativt mek. vilket jag tycker om.
Kolla hur Bilken mäter diam, på stocken, så vedklabben kommer mitt i klyvkrysset. (hel mekanisk lösning va jag kan se).

   TS
Avatar Fallback

Re: Forslag på aut. vedmaskin

80-90  
#505337 Du får ta kontakt med ÅF av bilke i Norge . De kanske kan hjälpa dej .

Användarvisningsbild

Re: Forslag på aut. vedmaskin

stegmaster  
#505357
80-90 skrev:Du får ta kontakt med ÅF av bilke i Norge . De kanske kan hjälpa dej .

Nja, det er det dårligt med tror jag.
Det finns et lite företag som formedlar forsäljning av denna Bilke S3, men om dom fungerar som ÅF er jag mer tveksam til. :???:
Men har nu skickat dom et mail, så får vi se va dom säger.

Tänkte kanske någon av vore Finska vänner här på forumet vet lite mer, pris t.eks???

   TS
Avatar Fallback

Re: Forslag på aut. vedmaskin

80-90  
#505359 Detta tror jag ordnar sej !! Ska bli spännande å höra då jag tycker den maskinen ser väldigt bra ut !!

Användarvisningsbild

Re: Forslag på aut. vedmaskin

stegmaster  
#505378 Nu fick jag just mail tilbake från Norska säljaren av Bilke S3.
Den stora XXl1000 vil Bilke inte sälja utanför Finland, kunne han upplysa om.
Det hadde vore flere som var interesserad i den här i Norge, och dom hadde forsökt få til en forsäljning av denna maskin här i Norge, men Finnerna säger, NEI.
Årsaken skulle visstnog vara att de inte tyckte de var riktig klara med denna modell.
Så av denna anledning kunne han inte upplysa om någon pris.
Så då antar jag att det inte finns nån av denna maskin i Sverige heller??

Någon som har en uppdaterat pris på Sami Autochopper???

   TS
Avatar Fallback

Re: Forslag på aut. vedmaskin

adahlm  
#505404
Någon som har en uppdaterat pris på Sami Autochopper???


Jag kan gräva fram den ikväll, finns några olika modeller på den, men jag borde ha en komplett prislista.

Återkommer...

Användarvisningsbild

Re: Forslag på aut. vedmaskin

kjetilroeste  
#505430 Fikk pris på komplett sami autofactory for et par år siden og mener det var et sted mellom 550 og 650 NOK

Användarvisningsbild

Re: Forslag på aut. vedmaskin

stegmaster  
#505433 Tack adahlm. :-bd

Va tror ni annars om Palax 550 titan???
Denna verkar ochså kunna jobba aut. ??
Er den bara el. driven tro?? Har inte hunnit kolla enn.
Ser interessant ut, men verkar vara gjordt för grova stockar. (20-55cm om jag fattadet rett)




kjetilroeste skrev:Fikk pris på komplett sami autofactory for et par år siden og mener det var et sted mellom 550 og 650 NOK

Ok.
Nu er det egentlig bara själva vedmaskinen som er interessant för min del. (18t med sågkedja)

   TS
Avatar Fallback

Re: Forslag på aut. vedmaskin

adahlm  
#505474 18,5tn eldrift, 23500€ moms0%
Traktormodell -500€, combi, el/tr +700€

Transportör ingår inte i priset, så ca 4000€ beroende på modell
Automatsorterare, 24200€

11kW modellen ca 1000€ billigare än 15kW.
Dessa är listpriser i finland, kan vara annan prissättning i norge men du får ju lite riktning för kalkylerna.
Lönar sig även att räkna på traktor/eldrift. Blir enorm skillnad om du räknar med att köra ca 1000 timmar med maskinen på några år.

Hittade inget pris för palaxen men den ser ut att kräva grovt material för att få lönsamhet i produktionen.

Avatar Fallback

Re: Forslag på aut. vedmaskin

adahlm  
#505487 Hittade en försäljningsannons från 2016 på en bilke xxl
https://www.nettikone.com/bilke/bilke-xxl-1000/1514233
Den där demomaskinen har alltså varit till salu i två år och ingen har vågat sätta ut 20k€
Sågen verkade ju vara helt av egen klass om man jämför med andra manuella maskiner i samma prisklass

Användarvisningsbild

Re: Forslag på aut. vedmaskin

stegmaster  
#505505 Det var ju ingen farlig pris åtminstone, under 200tkr+mva.
Att den er svårsolgt kanske henger ihop med att dom inte vil sälja den utomlands, då dom inte var riktig nöjd med den enn. (så fortfarandet brukar man bara Finnar som forsökskaniner. :mrgreen: ).
Men den verkar ganska vettig tycker jag, relativt snabb och enkel va den ser ut som.
Det enda jag skulle ville sett annorlunda er inmatningen med dessa dubbla gummiband.
Här skulle det vore nåt annat av metall. Helst en klo som griper stocken och drar inn den.
Då blir det ingen slirning och enklare för att maskinen skulle klara med krogigt virke.
Om man kunne fått ut en sådan driftsäker maskin som denna för under 300tkr+mva skulle jag inte tveka på att köpa en.
Gillar detta konseptet bättre enn Autochopperen.
Största problemet med aut. maskiner generelt, er vel hur dom klarer med lite krok på stocken.
Er dom spikraka verkar det funka skapligt, men en video som visar en krogig stock tror jag knappt jag har sett.

Såg BTW at Palax titan inte finns med Pto drift, men går att få med egen 55hk motor, som tillval til el.

Tack för att du grävde fram denna info med priser och alt. :-bd

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).