Vedmaskiner, flishuggar

hakki pilke 1x

6 inlägg 11602 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

hakki pilke 1x

jørgenjthaule  
#500101 Har akkurat kjøpt meg en hakki pilke 1x og en zetor 4011 til å drive den med,dette utstyret har stått uten og ikke vært brukt på 15 år...utrolig nok var det bare litt ny diesel ,litt lufting og en ny fødepumpe til dieselen så var det i gang... :wink:
Reimene på vedmaskinen røyk,men det var min egen feil...jeg strammet kjedet for mye slik at reimene spant...og da brant de før jeg fikk slått av kraftuttaket...kraftuttaket kan faktisk gires....ganske merkelig..jeg hadde en 3545 tidligere og der prøvde jeg en vedkappe i 4 gir på kraftuttaket...sinnsykt....,men dessverre veldig svakt..
La merke til at det ikke akkurat er gjort spesiellt servicevennlig å bytte reimer på hakki pilken...en stor jobb..eller i hvert fall tungvindt..
Er det noe jeg burde tenke på med vedmaskinen?og er det noen enkle forbedringer som kan gjøres med den?
Vedmaskinen er fra 2000-2001 tror jeg..Det er ikke noen ventil for hurtiggang ,så jeg tror dette går automatisk..
Stokkebordet jeg har er av den solide typen...Veier sikkert langt over 1000kg..solide saker.Rullene er og solide og ca 1 m brede,de kunne fint vært mindre,men nå er de slik og da må man spille med de kortene man har fått utdelt :grin:
Kom gjerne med tips for å effektivisere driften :smile:



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: hakki pilke 1x

stegmaster  
#500142 Din er nok nyere enn 2000-2001 om den har aut, kraftgang, da jeg kjøpte en av de første som kom til Norge og denne hadde manuell innstilling mellom hurtiggang/kraftgang (satt en kran man slo over).
Mener å huske at 1x37 kom til Norge i 2001.
Pass på att tappen som sitter under maskinen og vender retning på kløyverne går mot stoppskruene(og ikke bare stopper i løse luften), for ellers ryker denne tappen fort av, og da blir det slik at kløyveren ikke stopper, men går fram og tilbake hele tiden.
Min røk av en gang, men det lyktes heldigvis å sveise den selv om det var noe lettmetall greier.

Og Zetor var veldig fin å ha foran vedmaskinen, med alle gearutvekslinger i tillegg til 540/1000 PTO. :-bd
Min var en 7745.

Skulle du sett, fant faktisk et bilde av den når jeg akkurat hadde fått hjem den. :surp:

1519559875_pict0032.jpg

Användarvisningsbild

Re: hakki pilke 1x

jørgenjthaule  
#500512 ja,merket at det kunne skje...når jeg startet opp maskinen gikk den villt frem og tilbake....,men den ga seg med det etter ca 1 times drift....og etter 1 time til sluttet den åkløyve når kuttesekvensen var ferdig...da måtte jeg kløyve med fotpedalen...,men så fikset den seg igjen,og da røyk reima til drifta på utmaterbandet..,hehe...regnet med litt knussel i begynnelsen...skal sjekke hvordan den stoppgreia under ser ut under...ser det er en slik en med en settskrue som er på et 8-10mm rundtjern...
Nå har alle reimene røket så nå må det være ok...Skrekkelig med fjærer under,strammemeknismen til utmaterbandet var og rustet fast,mulig derfor reima spant..
Bestillte en hel hau reimer i alle størrelser som trengs på ebay...så nå er jeg klar for havarier....:)
Sliter med et tullete problem med at jeg ikke få skiftet til 6 deler...mest sannsynlig pga extrem kulde og at noe er frøset i sporet til kløyvekniven...virket som alt var frøset i dag...zetoren startet litt motvillig i 12 kuldegrader i dag...
Ja det er jo godt mulig at vedmaskine er nyere enn 2000 modell,så på bruksanvisninga at det sto 2001,men den kan jo være gammel for den slags skyld..
Ser forresten ut som at kløyvesylinderen er 70mm,vil ikke det si at kløyvekraften er 7 tonn?
Og er det vanlig at kjedet slakker seg relativt ofte?føler jeg må stramme kjedet ofte...,men nå har jeg ikke fått prøvd så mye da det har vært litt havarier på det ene og det andre...Zetoren har stopped et par ganger i dag pga tett dieselrør..virker som der er utømmelige mengd
er med rusk i tanken:)rett før det blir en båttank:)
7745 er vel en gild traktor,jeg hadde 6545,det var en gild traktor,eller kunne vært ,men jeg var litt uheldig med min...
Takker for tips og triks..
Takker veldig for tips....

   TS
Användarvisningsbild

Re: hakki pilke 1x

jørgenjthaule  
#503409 Ja nå har jeg fått prøvd vedmaskine litt,den fungere..zetoren jeg hadde foran skar seg så jeg kjøpte en valmet 502, som skulle vise seg å være ødelagt toppakning på...pluss div..lekker grassat med olje fra toppdekselet..utluftingen..et relativt dårlig tegn som jeg burde ha sett...litt mye trøbbel i starten her altså;),men i dag har jeg produsert ved i flere time i strekk uten havarier...kom sent i gang da traktoren var tom før strøm,måtte luftes og stoppet 2 ganger på vei inn i skogen.siste gangen ,idt i veien slik at postbilen ikke kom forbi;)når jeg omsider hadde kommet meg inn i skogen og skulle ta fatt på den siste bakken opp stoppet jeg farten for å sette på sperra bak..og i den forbindelse glapp jeg cluchen og kvelte traktoren..tom for strøm...måtte tilkalle hjelp..og det fikk jeg både da og litt senere da jeg satt meg fast i snøenn,og da jeg ga meg for dagen ja da fant jeg ut at tankmåleren ikke var riktig..gikk tom for diesel ,midt i veien igjen...heheheh..ble mye i dag

   TS
Användarvisningsbild

Re: hakki pilke 1x

jørgenjthaule  
#503411 og forresten jeg byttet jo reiemene på vedmaskinen og det var egentlig ikke så ille gjorde det på under en time så det gikk bra..

   TS
Användarvisningsbild

8-10deler kniv ..ombygging

jørgenjthaule  
#504156 Er det forresten noen som har prøvd å sveise på ekstra kniver på 6 deler kniven til hakki pilke?jeg vurderte å sveise på noen plater i kniven slik at den ikke deler i 6 ,men 8 eller 10...forferdelig tungvindt å kløvve veden mange ganger..hvis man kløyver i stjerneformasjon slik man gjør med en 6 deler blir jo veden for stor uansett hvordan man vrir eller vender på dt etter mitt skjønn..Så hva en slik kniv kostet,,,ca 7000kr eksl mva...extremt..så tror jeg prøver og feiler litt med sveising på den 6 deleren jeg har..
Og tror dere kløyveren vil være sterk nok?
Dette gjenstår vel å se..kom gjerne med innspill

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).