Vedmaskiner, flishuggar

Behöver stark vedklyv - Faxe?

63 inlägg 39227 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

totte  
#544048
Hema skrev:Hmm kanske missar något, men jag tror att min klyv skulle trycka ihop det där röret. Samt så behöver iofs kolven gå i bott för att slå av returen (spaken i lägen tillbaka).


Ja du missar att röret sitter på den rörliga järnstång som ställer om ventilen och stoppar returen. Så röret tar bara upp den kraft som behövs för att ställa om ventilen. Kolven behöver alltså inte gå i botten.

I första läget i bilden är spaken återfjädrad till returläge och kolven på väg tillbaka. I andra läget har tryckplattan petat in stången och ventilen tryckts till stopp. Skulle tillägga att det förstås sitter en sprint genom röret framför änden på stången.

1547339191_faxestopp.jpg

Trejon
Avatar Fallback

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

Hema  
#544098 Ahh, tack. Kanske kan göra något liknande på, det ska undersökas. 👍
Men om jag minns rätt kommer det bli svårt att få steglöst, men det är ju inte ett måste.

Användarvisningsbild

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

totte  
#544136 Jag har steglöst till viss del, i rörets ytterända sitter en bit rundjärn och så en låsskruv som klämmer fast. Men det blir ju inom ett mindre intervall. Se foto i mitt tidigare inlägg.

totte - Behöver stark vedklyv - Faxe?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).