Äger sen tidigare en "no-name" stående vedklyv som enligt uppgift ska klyva 6Ton (köpte begagnat för 10 år sedan). Tyvärr så orkar inte den alls med när det blir lite "tjurigare" ved.
Funderar nu på att skaffa en nyare och starkare vedklyv, denna gång liggande. Mina stockar kommer att sågas upp i 30-40cm-kubbar vilket är lämplig vedlängd till min kamin.
Med andra ord, jag vill ha en stark, gärna snabb, liggande vedklyv som INTE behöver klyva längre kubbar än 50cm. Vad gäller grovlek på kubb så har jag upp till 90cm tyvärr, som jag hoppas kunna dela med klyven, om det går.
Sneglat på Faxes, men de har generellt bara ett klyvtyck på 7 Ton vilket i så fall bara skulle vara marginellt starkare än den vedklyv jag nu har... ? Ni som har Faxe - klarar den all ved? Eller kan någon rekommendera annat märke. Hoppas att inte behöva lägga ut mer än 7,000-9,000 Kr för en begagnad maskin.
Tacksam för alla synpunkter och tips
Lyckligtvis har jag en 8-tons grävare med timmergrip. Min plan är bygga upp ett bord vid sidan av klyven (förslagsvis av timmer ) och lyfta upp de största kubbarna på "bordet" för att sedan putta dem på plats framför klyvkninven. Nu är ju inte alla kubbar så grova, de flesta (98%) är helt klart lyftbara för hand.. Uppmuntrande att Faxen klarar "allt". Så, 7 ton är allt man behöver alltså?