Bygga renstrumma

Svara  37 inlägg  7676 visn.  10 följer
Användarvisningsbild

Re: Bygga renstrumma

#450637 Fint och välgjort, vad man kan se av bilderna! :-bd

Trejon

#450995 Det var inte så bara att ladda upp en video då, mina avi-filer duger inte. Sätter upp några stillbilder då tills jag kommit underfund med hur man laddar upp en videofil.
Måste ju få visa mina arbetskompisar också ,en gul och en blå. Den som är uppmärksam ser också på den mörka kvällsbilden att jag har gemensam stockhylla till sågverket M7 som till vedmaskinen, praktiskt tycker jag.

I videon kör jag min första säck med trumman, den är ju byggd med "ögonmått" så den blev ju inte så värst balanserad men det duger, jag har dubbla hastigheten också att ta till ifall det behövs och nog hålls trumman på plats då också. Jag kan väl nog hålla med om att det blev lite för glest mellan rören, till en ny säsong kanske jag svetsar 8 mm rundjärn mellan, de finns färdigt men jag ville testa först. Så där en 25 - 30 bitar har jag efterhand tagit ur lådan och lagt i säcken, egentligen inga problem man behöver bygga lite i säcken ändå för att den skall bli stadig och fin. Slutsatsen är att den blev bra för mitt behov till en kostnad av ca. 10 % av en ny fabriksbyggd.

TS

#451020 Vet inte om det här blev rätt men eftersom jag lovat andra personer en video också så blev det ett youtube konto, kan väl vara bra att ha nästa gång.

TS
Användarvisningsbild

#451124 Nu blev det ju helt rätt, in på Youtube och länka här.
Trevligt med film såklart, hur går det att tömma flisbyttan, det ser trångt ut där?

#451219 Har egentligen inte ännu tömt den, jag har bara kört 3 säckar hittills så jag vet inte, det där var nu bara något jag slängde dit för att få en start och måtten råkade passa bra. Jag låter nog det vara så där tillsvidare.

TS
Användarvisningsbild

Sundvik skrev:Har egentligen inte ännu tömt den, jag har bara kört 3 säckar hittills så jag vet inte, det där var nu bara något jag slängde dit för att få en start och måtten råkade passa bra. Jag låter nog det vara så där tillsvidare.

Ok, återkom när du har testat mer ingående.

#451296 Har tänkt att bygga en trumma och har då funderat på om det skulle gå att utgå från en ackumulatortank som man får öppna upp på ett lämpligt sätt. I stället för att trumman ska ligga mot hjul så borde det gå att hänga upp den i några mycket kraftiga kilrep. Har inte sett någon trumma byggd på det sättet men borde bli en betydligt mjukare och tystare gång. Ratelle

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Bygga ut hydraulpaket av X-lon - fre 12 nov 2010, 23:30
i Verkstan
7 svar
3355 läst
av keja01     
sön 14 nov 2010, 17:21
Bygga om bränslesystemet på Valtra A75 av Skogsola - lör 04 dec 2010, 17:22
i Traktorer och processorer

1 ... 456
75 svar