Bygga renstrumma

Svara  37 inlägg  7674 visn.  10 följer

Re: Bygga renstrumma

Mojjemannen skrev:Vår är en smula för gles mellan ribborna, vi har kompletterat med fler och bredare ringar, både stående plattjärn och av 3mm plåt,
Och ja man får svetsa av och till.

Hur gles menar du, jag har tänkt snåla in på rören från början delvis för kostnaden men också vikten så mellanrummet blir nog över 35 mm i mitt bygge. Finns rundjärn på lager att komplettera med.

TS
Trejon
Användarvisningsbild

#442234 Vi har en fullt funerande, drivs av en hydral motor.. Brorsan byggde den för några år sen men då vi slutat köra säck så har vi inget större behov.. Kan kolla upp om den är tillsalu ifall du vill köpa istället för o bygga.

Sundvik skrev:
Mojjemannen skrev:Vår är en smula för gles mellan ribborna, vi har kompletterat med fler och bredare ringar, både stående plattjärn och av 3mm plåt,
Och ja man får svetsa av och till.

Hur gles menar du, jag har tänkt snåla in på rören från början delvis för kostnaden men också vikten så mellanrummet blir nog över 35 mm i mitt bygge. Finns rundjärn på lager att komplettera med.

Kan mäta och kolla senare

#442255 Hej igen,
30-35 mm mellan ribborna, dessa är av rundjärn 12mm
innerdiameter drygt 80cm
längd ca 3m
lutning ca 40 cm på denna längd

Lite väl mycket slinker igenom, hade jag gjort om den hade jag dragit ihop ribborna en smula, 25-30mm hade nog varit lagom

bm600 skrev:Vi har en fullt funerande, drivs av en hydral motor.. Brorsan byggde den för några år sen men då vi slutat köra säck så har vi inget större behov.. Kan kolla upp om den är tillsalu ifall du vill köpa istället för o bygga.

har ni någon bild på den

Användarvisningsbild

#442287 Kan ta lite imorn, den är byggd av skogsmaskins fälgar och plattjärn så den är något kraftigare än dom som finns att köpa

#442424 Tack för måtten Mojjemannen.

Har börjat svetsa nu så avståndet blir som det blir, jag bygger ju den lite konisk så mellanrummen varierar beroende var på trumman man mäter. Eldar ju själv med ved så det gör inget fast det slinker genom för mycket stickor, bra att tända med. Blir det ändå för glest så "tätar" jag upp med 8 mm rundjärn mellan rören.
Blev tvungen att överge tanken på skruvande effekt, dels för att det skulle vara svårt att bedöma vinkeln på rören samt att jag inte sett någon fabrikstillverkad, det funkar kanske inte ens. Nu får tyngdkraften hjälpa till i stället. En lutning på 10 grader kanske.

TS

#446072 Hur gick det med trumman?

adahlm skrev:Finns bilder på nettikone... behöver den inte mer pga nya grejer på vedbacken..

Hej,vad böt du till :d

adahlm skrev:Hur gick det med trumman?

Bygger lite hela tiden, kan ju lägga upp en halvtidsbild, har satt kraftigare hjul sedan bilden togs och det saknas rätt mycket ännu.
1490126440_dscn5296.jpg

TS
Användarvisningsbild

#446168 Har funderingar på att bygga nått liknande för flis, men då måste det vara större, starkare och snabbare.
Nån som har byggt nått liknande?

#446196 Ser bra ut det där.. Hjulen blir nog ganska hårt belastade där då trumman väger en hel del.. Minns att jag själv prövade en massa olika hjul före jag gjorde hjulen av stålplåt..

Bild

adahlm skrev:Ser bra ut det där.. Hjulen blir nog ganska hårt belastade där då trumman väger en hel del.. Minns att jag själv prövade en massa olika hjul före jag gjorde hjulen av stålplåt..

Bild

Skulle gissa på det jag med. Tänker mig stålhjul som sitter på Tex Kisas stegmatare. Dom borde fungera bra och är enkla.

#450600 Så här blev det, har ännu ett par "sidoplåtar" som skall komma på plats. Skall se om jag får fixat en video under helgen nu också.
1492243374_imgp4714.jpg

TS
Användarvisningsbild

#450606 Riktigt snyggt, ska bli skoj att se videon sen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Bygga ut hydraulpaket av X-lon - fre 12 nov 2010, 23:30
i Verkstan
7 svar
3355 läst
av keja01     
sön 14 nov 2010, 17:21
Bygga om bränslesystemet på Valtra A75 av Skogsola - lör 04 dec 2010, 17:22
i Traktorer och processorer

1 ... 456
75 svar