Vedmaskiner, flishuggar

Byta vedprocessor - Vilken ska jag välja?

32 inlägg 27311 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

Vedproducent  
#448798
bm600 skrev:Vi har ju kört hakkipilke sen typ 20 år tillbaks och alltid varit riktigt nöjda, har dock valt traktor drivna då man kan ändra varvtalet plus att med rätt traktor så blir det billig drift.. Jämfört med kisan (som är robustare) så kör jag hellre hakki som är färre spakar och klarar krokig ved bättre . kisan har lös transportör vilket jag tycker är sämre jämfört med hakki pilkes svängbara med steglös hastighet.. Kisan gick bra i klen ved men till 50cm pannved är vårt val enkelt.. Beror ju på var du bor men du är alltid välkommen på ett studiebesök :smile:

Jag förstår att man vill ha traktordrift om man vill åka runt med maskinen. Men jag förstår inte resonemanget att det skulle vara billigt i drift. Finns ingen traktor som går i närheten så billigt som en elmotor. Min elförbrukning motsvarar ungefär kostnaden av en halvliter diesel i timmen. Det är dyrt med traktordrift om man ska producera lite volymer. Men har man inte nog med ström och små volymer så är det ju en lösning.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

bm600  
#448828 Dels har vi bara 16amp att dra dit "riktig" el kan vi aldrig räkna hem iaf och en fyrcylindrig diesel som står på 1100 varv/min funkar för oss men vi kör inte några stora volymer heller. Kanske 1000 fub med stora och 500 med lilla maskin. Jag har inte varit så imponerad av dem maskiner jag kört som varit eldrivna. Pezzolato, Kisa kubik och hakki pilke big x.. Vi gillar o kunna ändra varvtalet lite

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).