lör 31 jul 2021, 08:23#721697
Jag skrev i höstas att inmatningsmattan började gå sönder. För nån vecka sedan så gav den upp. Eftersom det droppat lite från hydrauloljetanken ett tag och jag även upptäckte att klyvkolven börjat läcka så bestämde jag mig för att riva ner hela maskinen och inleda en större renovering. Är det någon annan som har råkat ut för att tanken börjat läcka? Jag lägger upp ett gäng bilder nu och återkommer gärna med mer detaljer vartefter.
Så här gjorde jag för att förbereda byte av inmatningsmatta.
Glöm inte att fotografera och anteckna så blir det kanske lättare att sätta ihop sedan.
Börja med att ta bort den extra inmatningsrullen, stockhållaren, alla slangar samt allt annat som är i vägen.
Hissa upp inmatningsbordet i vertikalt läge.
Koppla i en truck, traktor, lastare eller annat för att lyfta av bordet.
Lossa alla bultar som håller fast manöverbordet och inmatningsbordet.
Lyft bort inmatningsbordet.
Jag inbillar mig att jag ska trä på den nya mattan innan jag lyfter tillbaka inmatningsbordet igen. Återkommer när det blir dags att sätta ihop maskinen igen.
Passa på att lyfta ur klyvkolven och packa om den nu när den ändå är lätt att komma åt.
Jag tog även bort utmatningsbandet eftersom hydrauloljetanken börjat läcka och jag vill lättare kunna lyfta maskinen för inspektion samt eventuell förflyttning för reparation. Samtidigt skickar jag även iväg kolvarna för utmatningsbandet på ompackning eftersom bandet sjunker sakta och dessa aldrig blivit ompackade.
Nu när jag inspekterat läckan på hydrauloljetanken har jag upptäckt att det är en dålig konstruktion som orsakar detta. Jag tömde tanken på olja och tog bort filterhållare och påfyllningslock så man ser bättre. Ner med ficklampa och började syna tanken på insidan. Använde även fiberkamera. Jag trodde att tanken skulle ha spruckit i skarven längst nere in mot klyvtråget men det visade sig att sprickan sitter ca 10-15 cm högre upp. Det är där man svetsat på den 8 mm tjocka plåten på insidan i klyvtråget mot tankplåten på 4 mm försvagats som den senare försvagats. Jag kunde känna det tydligt när jag stack ner armen genom filterhålet i tanken. Slutsats av detta är att tanken ALDRIG ska svetsas ihop med klyvtråg eller liknande. Den ska monteras fritt på maskinen för att minska risken för stora rörelser och därmed utmattning i materialet.
De sista bilderna visar läckan i hydrauloljetanken. På den första bilden av dessa som är på klyvtråget sitter det en tejpbit som visar var jag först trodde att läckan var innan jag kontrollerade bättre. Tejpbiten sitter på en 8 mm plåt och det är några cm högre upp där plåten är svetsad i ovankant (den horisontella svetsen) mot tankplåten som den senare börjat spricka på insidan av tanken. Jag kan även känna att det börjar spricka i den vertikala svetsfogen som är rakt under den högra hållaren för reflexplattan för avståndsinställningen.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto