Vedmaskiner, flishuggar

Hakki Pilke Big x47

114 inlägg 59512 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#664450 Är det någon som bytt inmatningsmattan på en Big x47? Min håller på att ge upp.
Hur gör man? Finns det någon beskrivning?
Var köper man mattan?
Är det en hel rundslinga eller är det nån form av lås? Jag har en hel rundslinga i dag. Som jag förmodar är limmad/vulkad ihop.
Tacksam för tips.

   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Big x47

adahlm  
#664467 De nya har åtm. matta med låsplatta av "alligator"-typ. Så det går att vända om mattan då den är sliten halvvägs, Fråga från den återförsäljare som säljer HP, finns säkert som reservdel på fabriken

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Mkhaveservice  
#670877 Hej jeg har et anlæg der bliver varmt efter en time tid har fået en ny pumpe. Andre der har døjet med det?

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#671005 Hydrauloljan på min maskin blir också väldigt varm. Jag har pratat med supporten på Trejon och de säger att tanken är dimensionerad så att oljan INTE ska gå varm. Det måste vara en "trång passage" någonstans som oljan måste passera som gör att den bygger upp värme. Jag satte en oljekylare på min maskin och sedan dess har har oljan hållit sig på riktigt behaglig temperatur. Jag satte den på returledningen innan oljan går tillbaka till filtret i tanken.
Tips! Om du har en IR-tempmätare (finns på Biltema) så kan du kanske undersöka var i systemet oljan blir varm.
Skriv gärna hur det går.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#671009
Orca skrev:Är det någon som bytt inmatningsmattan på en Big x47? Min håller på att ge upp.
Hur gör man? Finns det någon beskrivning?
Var köper man mattan?
Är det en hel rundslinga eller är det nån form av lås? Jag har en hel rundslinga i dag. Som jag förmodar är limmad/vulkad ihop.
Tacksam för tips.


Jag har köpt matta. Från Primogum AB. Kallvulkad, ändlös (rundsling) för bästa hållfasthet. Halva priset mot vad Trejon vill ha. Jag återkommer med bilder och beskrivning när jag har monterat den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Mkhaveservice  
#690701 Jeg syntes at i skal kigge på returslangen den skal være 1.5 gang større end frem løb jeg har fået den skiftet. og retur filter er skiftet fra 35 til 75 liter på minut
Den skær på en helt anden måde. Se også på overtryk ventilen den kan stå for lavt

Håber det virker nu.

Godt nytår til jer alle 🌲 😉

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#691151 Vad har du för dimension nu på returslangen?
Vad är det för fabrikat och beteckning på returoljefiltret?
Var sitter övertrycksventilen (foto?) och hur har du den justerad? Om man skruvar den i botten, hur mycket skruvar du sedan ut den?
Vad betyder skaer?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Big x47

Stefan30  
#700949 Hej! Har en fråga, hoppas någon kan ha en smart ide på en lösning på det problemet...
Har en 1x42 Hydro, antar det är samma som Greenspeed fast den är köpt i Finland.
Den har nu 3 ggr skjutit backboxen i hydraulmotorn till utmatarbandet. Har gjort ren tryckbegränsningsventilen och även ställt ner trycket men det har hänt ändå.
Inte på en gång utan då jag har kört 15-30m3, gissningsvis är det då maskinen gått riktigt varm som det hänt.

Har inte nån strålande ide vart jag ska fortsätta att söka felet.

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Emanuel90  
#700955 Har din maskin gått mycket tror du?
Jag skulle tro att det sitter en så kallad orbitmotor till bandet, den har ingen separat läckoljeledning utan packboxen är gjord för att klara ett visst tryck.
Så den läckoljan som uppstår går ut genom returen.
Därför borde inte en sliten orbitmotor skjuta packboxen tänker jag eftersom returens mottryck är detsamma oavsett. Annars hade det känts logiskt att problemet kommer med riktigt varm olja som lätt slinker igenom en sliten motor.
Då är frågan om returens mottryck är problemet, men det borde rimligtvis vara högst i början när oljan är mer trögflytande.

Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Big x47

Stefan30  
#700957 Maskinen köpte jag ny och den har gått 10000m3 kanske, inte många problem. Verkar vara kanonbra konstruktion!

Jag lämnade in motorn till en vass hydraulkille som kollat igenom den och bytt det som eventuellt kunde varit fel men egentligen hittade han inget så motorn är det inte.
Har ju trycket nerdraget så det kan inte vara problemet... Kan det vara något igensatt efter den tryckbegränsningsventilen? Tycker det är mycket osannolikt eftersom den går till tanken och borde isåfall vara konstant.

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Emanuel90  
#700959 Tryckbegränsaren sitter väl innan motorn?
Efter motorn borde det inte vara nåt annat än ett eventuellt returfilter(?) innan tank. Hade varit intressant att mäta trycket på returen medan man kör

Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Big x47

Stefan30  
#700960 Har mätt trycket och det var inte för högt, kommer inte ihåg det nu. men jag ställde iaf ner det en bit bara för att testa om det höll men det hände samma fel efter en stund.

Ja tryckbegränsaren sitter innan motorn. Trodde att det var nåt skit med den men jag hittade inget fel.

Har börjat klyva ved igen idag, är lite jobbigt nu i början att vänta på att felet kommer ännu en gång....hoppas att det inte går det men jag kan isåfall inte förstå varför!

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Emanuel90  
#700985 Man kan ju ändå undra om det blir nån tryckspik i returen just när det händer, hade du mätklockan inkopplad länge medan du körde? Fanns det nåt returfilter eller går slangen rätt in i tanken?
Blir det aldrig högre tryck än vad som är tillåtet måste väl bara felet sitta i motorn?

Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke Big x47

Stefan30  
#701275 Ja det är skumt, kört ca 10m3 och låtit maskinen vara på konstant i 10 tim ca och inget har hänt ännu iaf. Börjar bli spännande nu vad som händer om jag kör en dag till med den...

Hade mätaren inkopplad och stod o glodde på den i ett några dagar, trodde felet var löst. Kopplade bort den och dagen efter gick det åt h-e igen.

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#721697 Jag skrev i höstas att inmatningsmattan började gå sönder. För nån vecka sedan så gav den upp. Eftersom det droppat lite från hydrauloljetanken ett tag och jag även upptäckte att klyvkolven börjat läcka så bestämde jag mig för att riva ner hela maskinen och inleda en större renovering. Är det någon annan som har råkat ut för att tanken börjat läcka? Jag lägger upp ett gäng bilder nu och återkommer gärna med mer detaljer vartefter.

Så här gjorde jag för att förbereda byte av inmatningsmatta.
Glöm inte att fotografera och anteckna så blir det kanske lättare att sätta ihop sedan.
Börja med att ta bort den extra inmatningsrullen, stockhållaren, alla slangar samt allt annat som är i vägen.
Hissa upp inmatningsbordet i vertikalt läge.
Koppla i en truck, traktor, lastare eller annat för att lyfta av bordet.
Lossa alla bultar som håller fast manöverbordet och inmatningsbordet.
Lyft bort inmatningsbordet.
Jag inbillar mig att jag ska trä på den nya mattan innan jag lyfter tillbaka inmatningsbordet igen. Återkommer när det blir dags att sätta ihop maskinen igen.

Passa på att lyfta ur klyvkolven och packa om den nu när den ändå är lätt att komma åt.

Jag tog även bort utmatningsbandet eftersom hydrauloljetanken börjat läcka och jag vill lättare kunna lyfta maskinen för inspektion samt eventuell förflyttning för reparation. Samtidigt skickar jag även iväg kolvarna för utmatningsbandet på ompackning eftersom bandet sjunker sakta och dessa aldrig blivit ompackade.

Nu när jag inspekterat läckan på hydrauloljetanken har jag upptäckt att det är en dålig konstruktion som orsakar detta. Jag tömde tanken på olja och tog bort filterhållare och påfyllningslock så man ser bättre. Ner med ficklampa och började syna tanken på insidan. Använde även fiberkamera. Jag trodde att tanken skulle ha spruckit i skarven längst nere in mot klyvtråget men det visade sig att sprickan sitter ca 10-15 cm högre upp. Det är där man svetsat på den 8 mm tjocka plåten på insidan i klyvtråget mot tankplåten på 4 mm försvagats som den senare försvagats. Jag kunde känna det tydligt när jag stack ner armen genom filterhålet i tanken. Slutsats av detta är att tanken ALDRIG ska svetsas ihop med klyvtråg eller liknande. Den ska monteras fritt på maskinen för att minska risken för stora rörelser och därmed utmattning i materialet.

De sista bilderna visar läckan i hydrauloljetanken. På den första bilden av dessa som är på klyvtråget sitter det en tejpbit som visar var jag först trodde att läckan var innan jag kontrollerade bättre. Tejpbiten sitter på en 8 mm plåt och det är några cm högre upp där plåten är svetsad i ovankant (den horisontella svetsen) mot tankplåten som den senare börjat spricka på insidan av tanken. Jag kan även känna att det börjar spricka i den vertikala svetsfogen som är rakt under den högra hållaren för reflexplattan för avståndsinställningen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).