Vedmaskiner, flishuggar

Liten bensindriven vedmaskin

50 inlägg 30208 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Liten bensindriven vedmaskin

Meonlyster  
#372627 Funderar på att köpa en mindre bensindriven vedmaskin eller dylikt.
Har tittat på Palax 55 och Japa 235.
Japa verkar vara en bra maskin men dyr. En bekant tyckte palaxen var dyr leksaksmaskin. Nackdelen med den är att man måste klyva efteråt.
Eftersom jag är nybörjare på dylika maskiner så undrar jag om det finns andra liknande maskiner som ev är förmånligare. Eller ska man satsa på Japa och gråta en gång.
Brukar klyva ~10kubik i året till spisved. Visst yxan går nog bra för denna mängd ved men ryggen tycker mindre om det.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372644 Är just bensindrift ett måste? Annars skulle jag rekommendera en fristående elektrisk kap och dito klyv, då kommer du undan med ungefär halva kostnaden.

Jag har funderat på att investera i en liten vedmaskin men har kommit fram till att det förmodligen inte skulle snabba upp eller förenkla min vedtillverkning i nämnvärd grad. Jag packar nämligen all ved i småsäckar så den lilla tidsvinsten jag får av maskinen skulle mest troligt ätas upp vid packningen ändå, och då jag redan har kap och klyv så får tjusningen med en ny maskin trots allt anstå... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Fredrik Reuter  
#372646 Hej,
Det beror nog lite på hur du själv vill lägga upp det.
Japan är ju mer en regelrätt vedmaskin där klyvningen sker direkt efter kapning. Palaxen tröttnar man nog lätt på, i alla fall om det blir lite mängd på vedtillverkningen.

Hur ligger priserna?
Kan ju jämföra med Bala Agris vedkomi 321. Endast eldrift men med elevator, 59.900.-

http://www.balaagri.se/vedkombi-321p

Avatar Fallback

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Hema