Vedmaskiner, flishuggar

Liten bensindriven vedmaskin

50 inlägg 30208 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Liten bensindriven vedmaskin

Meonlyster  
#372627 Funderar på att köpa en mindre bensindriven vedmaskin eller dylikt.
Har tittat på Palax 55 och Japa 235.
Japa verkar vara en bra maskin men dyr. En bekant tyckte palaxen var dyr leksaksmaskin. Nackdelen med den är att man måste klyva efteråt.
Eftersom jag är nybörjare på dylika maskiner så undrar jag om det finns andra liknande maskiner som ev är förmånligare. Eller ska man satsa på Japa och gråta en gång.
Brukar klyva ~10kubik i året till spisved. Visst yxan går nog bra för denna mängd ved men ryggen tycker mindre om det.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372644 Är just bensindrift ett måste? Annars skulle jag rekommendera en fristående elektrisk kap och dito klyv, då kommer du undan med ungefär halva kostnaden.

Jag har funderat på att investera i en liten vedmaskin men har kommit fram till att det förmodligen inte skulle snabba upp eller förenkla min vedtillverkning i nämnvärd grad. Jag packar nämligen all ved i småsäckar så den lilla tidsvinsten jag får av maskinen skulle mest troligt ätas upp vid packningen ändå, och då jag redan har kap och klyv så får tjusningen med en ny maskin trots allt anstå... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Fredrik Reuter  
#372646 Hej,
Det beror nog lite på hur du själv vill lägga upp det.
Japan är ju mer en regelrätt vedmaskin där klyvningen sker direkt efter kapning. Palaxen tröttnar man nog lätt på, i alla fall om det blir lite mängd på vedtillverkningen.

Hur ligger priserna?
Kan ju jämföra med Bala Agris vedkomi 321. Endast eldrift men med elevator, 59.900.-

http://www.balaagri.se/vedkombi-321p

Avatar Fallback

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Hema  
#372649 Om du kan själv välja dimension på vedstockarna, så blir det ju betydligt enklare om du ligger mellan 10-20cm i diameter. Kapning med vedkap eller motorsåg på kapbord, samt sedan hydraulklyv med korsklyv (gärna justerbar), så får du fyra lämpliga bitar direkt.

Användarvisningsbild

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Göt  
#372658 jag tvivlar på om man får sälja den där palaxen i Sverige en gång skruvklyvar trode jag var förbjudna

mycket pengar för lite effekt tycker jag

Vet inte hur du kapar nu men ens cirkelsåg och en vedklyv nu menar jag inte dom där billigaste modellerna från jula eller clas ohlson är nog en bättre investering

Eller en PW vedklipp är nog också billigare än de där maskinerna du tittar på

Användarvisningsbild

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Meonlyster  
#372672 Palaxen 55 skulle jag få för ca 2600€, Japan går loss för 3550€. Hade först tänkt mig en maskin på ca 2500€ men kan nog sträcka mig till 3000€ utan att gråta. :mrgreen: Men är det så att "riktiga" maskiner kostar mer så måste man bita i sura äpplet och acceptera det.

Hittills har jag sågat klabbarna med motorsågen och klyvt med Fiskars yxa! Har en hydraulklyv hemma som används till kvistiga och vräsiga klabbar. Hydraulklyven är alldeles för långsam-> hugger med yxan minst dubbla mängden mot klyven.

Bensindriven vill jag helst ha för att kunna klyva och torka veden vid sommarstugan. På sommaren lastas släpvagnen med färdig torr ved som köres hem. Så går tankarna just nu. Visst kan jag köra hem stockarna och såga och klyva de hemma på gården med men måste köra så många extra turer för att få hem stockarna!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Göt  
#372674 Den här vedklyven har vi nog haft en tråd med på skogsforum

http://www.p-lindberg.se/p/vedklyv-turbo.aspx

Avatar Fallback

Re: Liten bensindriven vedmaskin

axwell  
#372679
Göt skrev:Den här vedklyven har vi nog haft en tråd med på skogsforum

http://www.p-lindberg.se/p/vedklyv-turbo.aspx

Stämmer, att den har debatterats.

Måste säga om "34 tons klyvkraft", inte ens lika stark som en 1-fasare på 2 hp (2*736 Watt) och inte i närheten av en 3-fasklyv på 3 kW.

Användarvisningsbild

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Göt  
#372680
axwell skrev:
Göt skrev:Den här vedklyven har vi nog haft en tråd med på skogsforum

http://www.p-lindberg.se/p/vedklyv-turbo.aspx

Stämmer, att den har debatterats.

Måste säga om "34 tons klyvkraft", inte ens lika stark som en 1-fasare på 2 hp (2*736 Watt) och inte i närheten av en 3-fasklyv på 3 kW.


Tur att du sa till så jag inte lurade nån i elände :oops:

Användarvisningsbild

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Meonlyster  
#372682 Gissade att 34tons klyvkraft var i överkant. Maskinen var snabb men det blir jättemånga vridningar och böjningar innan allt är klyvt med dendär. Men lite intressant iallafall.
Vedklippar verkar vara vanligt i Sverige, men jag har inte sett någon försäljare i Finland som har dem i sitt sortiment. Finns det Vedklippar med bensinmotor med?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Göt  
#372722 Det finns motordrivna hydrualaggregat..

Jag hoppas att du hittar på nåt bra...

Användarvisningsbild

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Göt  
#373241 Vad jag förstår är det flera stycken på skogsforum som använder såna här Ingmars klyvar de är hembygda men det låter som de är effektiva. ingen bensinmotor. Kanske nåt som du inte vill ha men ett förslag i alla fall


Avatar Fallback

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Hema  
#373278 Sådan ska jag iaf skaffa mig i framtiden! :)

Användarvisningsbild

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Meonlyster  
#373344 Ingmarsklyven såg enkel och bra ut. Men jag föredrar att arbeta med trä framför metall, så vet inte hur resultatet skulle bli om jag försökte bygga en i metall. :grin:
Hur vanligt är det att folk som använder Ingmarsklyven "råkar" ha handen på fel ställe? Brukar oftast jobba med ved ensam och då måste jag prioritera säkerheten med. :surp:
Har hittat många bensindrivna hydraulklyvar men alla är på tok för långsamma för att få ett smidigt flyt i arbetet. Yxan vinner de med hästlängder! :o
Turboklyven har jag även hittat med bensinmotor men den känns inte som en maskin som håller i längden och veden verkar ramla åt alla håll och kanter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Göt  
#373346 http://www.leveraxe.com/

Ett annat finskt alternativ

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).