Vedmaskiner, flishuggar

Kedjebord eller stegmatarbord?

6 inlägg 4434 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedjebord eller stegmatarbord?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324132 Hej,

Dags att införskaffa ett matarbord till vedmaskinen.
Är mest ute efter att få nåt som funkar riktigt bra så jag kan ha det länge, då gör prisskillnaden inte så mycket. Även om det inte får dra iväg alltför mycket.
Hittar ingen bra info om för och nackdelar kedje respektive stegmatarbord, vad är era erfarenheter?
Står emellan IPAB:s stegmatarbord och Japa:s kedjebord.

Mvh
Micke



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Kedjebord eller stegmatarbord?

stegmaster  
#324163 Tja, det er vel kanske inte så mange som testat båda typer, men jag har kört med Kisa sin stegmater nu i 6-7år och er bra nöjd med den. Så har ingen planer om att testa nåt annat. :grin:
Dock har jag ingen aning hur den står sig mot et kedjebord, i vare sig kvalitet eller kapasitet. :???:

Om jag endå skulle våga mig på en gissning, så kanske et kedjebord kan köras med lägre flödet enn en stegmater.
Stegmateren har 2x40mm kolvar och krävar nästan et oljeflödet på 30-40l/min om det ska flyta på jamt, et kedjebord kanske klarar sig med något mindre??
På andra sidan er det kanske mer som kan trassla på et kedjebord jamfört med stegmatern`s enkla uppbyggnad?
Som sagt, bara några gissningar från min sida.

Lycka til.

Användarvisningsbild

Re: Kedjebord eller stegmatarbord?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324246 Precis, är nog lite det som är problemet. :)
Ok, en bra referens där. Hur brett är ditt bord och vad kör du för längder på virket?

Så kan det nog vara, får ta och kolla upp flödet på min maskin. Hakki Pilke 1x42 GreenSpeed.
Trassel kan det nog bli ja, men kanske lättare att reda ut på ett kedjebord?
Japp, bara gissningar här med. :)

Tackar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjebord eller stegmatarbord?

stegmaster  
#324284 Stegmateren er 2,5m bred, och virket er alt mellan 4-6m.
Dock er det smidigare ju kortare virket er, så ca 3-4m er nog optimalt.
(er svårare att hitta "balanspunktet" på en 6m Stock).

När jag skrev om trassel, så tänkte jag inte just på frammatningen av virket, utan att kedjebord er lite mer avanserad med 2 kedjor, hydraulmotor, enn rambalken som skjuts upp/ner på stegmateren, så kanske stegmateren er lite mer driftsäker.
At virket trassler lite nu och då gäller nog båda typer, om det er mycket krok.

Då jag fick min stegmater kopladet jag den til lågkretsen på hydraulikken (ca 10l/min och endast 80bar).
Då gick det trögt och ofta orkadet den inte lyfte fram et full lass.
Sen kopladet jag inn mig på stora kretsen (ca 55l/min och 200bar). Då blev det både fart och styrka på grejorna . :grin:

Får hoppas någon med et kedjebord tittar inn här och kan komma med mer kvalifiserte åsikter.

Användarvisningsbild

Re: Kedjebord eller stegmatarbord?

Vedproducent  
#324288 Ja jag har bara erfarenhet av Kisas stegmatare jag med. Har ingen aning heller vilket som är bäst. Men krokigt virke är inte roligt då får man allt hjälpa till och lyfta och väga stockar lite hit och dit. Men driftsäker är den i alla fall. Har inte krånglat en enda gång för mig på allt jag kört.

Men jag har ett timmerbord till stegmataren också och när stora tunga stockar halkar ner på stegmataren är plattjärnet längst ner som rullarna går mot i klenaste laget och har böjt sig lite.
Så bäst är ju att ha några stockar i botten på stegmataren när man rullar ner lite grövre stockar.

Användarvisningsbild

Re: Kedjebord eller stegmatarbord?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324349 Stegmaster: Ok, dom jag tittar på är 2 respektive 3 meter breda, lutar åt den bredare.

Sant, där har du en poäng. Driftsäkerheten är också en aspekt.

Ok, jag vet inte vad min maskin ger, inte lyckats hitta det nånstans. Vore skönt om maskinens prestanda skulle räcka till.

Ja, hoppas också på det. Vill veta vad som är fördelarna med ett kedjebord. :)

Vedproducent: Misstänkte att det är lite handpåläggning oavsett vilken lösning man väljer. Skulle vara kul att se båda varianterna i drift, men väl lång väntan till Skogselmia.
Det är ju positivt, vet inte om IPAB:s är lika bra, men iaf svensktillverkat så kan ju inte vara ren skit.

Jaha, det var ingen dålig setup! :)
Kan tro att det gäller på grejerna en del då.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).