Vedmaskiner, flishuggar

Snabb vedklyv

6 inlägg 7606 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snabb vedklyv

Hema  
#320817 Undrar om det är någon som har en riktigt snabb klyv. Om man är själv med veden, så önskar iaf. jag att varje moment går så effektivt som möjligt. En vedmaskin vore trevligt, men det finns ingen budget till det i nuläget.

Har idagsläget en Bergabo (motsvarande faxe i kapacitet) halvautomatisk, men det hade varit intressant med en klyv som man kunde mata med en massa kubbar i ett magasin/ränna, så man kunde kapa kubbar eller ta hand om det färdigklyvda under tiden.

Just nu varierar kubbstorlen mycket, vilket gör det lite mer komplicerat. Är det någon där ute som gjort någon fiffig lösning?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Snabb vedklyv

stegmaster  
#320838 Två olika klyvsystem. (Dock inga hemmabygge)
Ingen av dom spesielt snabba, men du får åtminstone tid över til att fiksa i säcken.
Igland klyven koster ca 25tkr+mva, den andra har jag ingen aning om.




Avatar Fallback

Re: Snabb vedklyv

Hema  
#320856 Ja de hade båda sina fördelar, mer sådant. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Snabb vedklyv

Hema  
#321268 Nu kanske denna lösning återfinns på vissa vedmaskiner, men det har jag isf. missat.
Denna lösning skulle nog funka riktigt bra om man har jämnstora bitar och låter kolvarna gå i otakt med varandra.
Bild


Blocketannonsen: http://www.blocket.se/dalarna/Vedklyv_59140297.htm?ca=6&w=1

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snabb vedklyv

stegmaster  
#321277
Hema skrev:Nu kanske denna lösning återfinns på vissa vedmaskiner, men det har jag isf. missat.

Jo Hakki pilke har vel haft denna patent i minst 15år. (Even tajfun)
Dom som heter 2x...
Men har man en riktig dimensjonerad maskin, så er en enkel klyv så snabb at min inte kommer ikapp med kapningen oavsett. :grin:


Avatar Fallback

Re: Snabb vedklyv

Hema  
#321286 Sedär ja.. Man lär sig något nytt varje dag :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).