Vedmaskiner, flishuggar

Liten flishugg?

13 inlägg 11649 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Liten flishugg?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302859 Vad finns det för nåt att välja på för maskiner till att flisa grenar och klena stammar?

Tänkte på en som kan fraktas på släpvagn, alternativt dras efter bil.
Ska klara av att flisa allt från beskärningar och grenar och toppar från fällningar i stadsmiljö.

De jag hittar är för dyra i dagsläget när man inte riktigt vet hur stor beläggning den kommer ha. Vore trevligt med nån för 30-50k kr men det kanske är önsketänkande?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Liten flishugg?

skogshasse  
#302863
Palms skrev:Vad finns det för nåt att välja på för maskiner till att flisa grenar och klena stammar?

Tänkte på en som kan fraktas på släpvagn, alternativt dras efter bil.
Ska klara av att flisa allt från beskärningar och grenar och toppar från fällningar i stadsmiljö.

De jag hittar är för dyra i dagsläget när man inte riktigt vet hur stor beläggning den kommer ha. Vore trevligt med nån för 30-50k kr men det kanske är önsketänkande?


ett alternativ till flishugg kan vara en rembak funderar själv på en sådan

Avatar Fallback

Re: Liten flishugg?

Ferguson system  
#302867 Hei, Greenmech har en fin liten flishugger som tar 10 cm, den koster mellom 35-50k avhengig av motor og utstyr. Eget hengerunderstell kan kjøpes som ekstrautstyr, men det er dyrt. Den passer fint på en varehenger eller baki en varebil. http://www.greenmech.co.uk/products/cs100/
Et annet bra fabrikaet er Jo Beau, der kan du få med hjuldrift også og opptill 12 cm kvist tykkelse. Jo Beau lager bare små flishuggere som har utrolig bra kvalitet, men de er litt dyrere enn Greenmech cs 100. http://www.jobeau.eu/en/home.asp

Användarvisningsbild

Re: Liten flishugg?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302877 Vad är en rembak?

Är Greenmech av bra kvalitet?
Jag har hitills bara hittat maskiner för 100k så där har vi ju redan kapat halva priset :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Liten flishugg?

Ferguson system  
#302882 Ja Greenmech lager kvalitets maskiner til professjonelle. Engelsk firma, alt blir lagd i England så vidt jeg vet. Jeg har ikke prøvd Cs 100, men har sett den i aksjon. Rå liten tass. Mange som skryter av den. Jeg har derimot prøvd storebrødrene 130/150 arborist, og beltegående Arbtrac 150. Wallenstein flishuggere kan også nevnes, lages i Kanada. Se opp for Kina etterligninger.

Användarvisningsbild

Re: Liten flishugg?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302891 Tack för svaren!
Ja det ska ju vara bra kvalitet, annars kunde jag lika gärna köpa en "proffsmaskin" med 5hk kina-Honda för 7500kr eller nåt sånt...

   TS
Avatar Fallback

Re: Liten flishugg?

Ferguson system  
#302898 Bare hyggelig det. Kvalitet er viktig. Kina skrot er billig på kort sikt, men dyrt over langen.

Användarvisningsbild

Re: Liten flishugg?

JensSkoog  
#302908
Palms skrev:Vad är en rembak?

Är Greenmech av bra kvalitet?
Jag har hitills bara hittat maskiner för 100k så där har vi ju redan kapat halva priset :)

Är det en såhär maskin?
Ser ut till å kallas REBAK. Ser att dom används mycket i Öst-Europa.
Gillade den där Greenmeck. Ideel storlek för mig, men den kostar ju! :???:

Avatar Fallback

Re: Liten flishugg?

Ferguson system  
#302912 Alt som er bra koster penger. De små flishuggerne er utrolig anvendelige. Små traktor monterte flishuggere er langt billigere enn de med motor. Har du traktor så lønner det seg nesten å kjøpe en liten flishugger til den, med mindre du vil ha muligheten til å frakte den langt. Jeg har Wallenstein bx 42 montert på en liten Kubota minitraktor på 16 hk. Kan lett fraktes på bilfrakterhenger, eller bil med stort plan. Leier også inn Greenmech maskiner til endel jobber. Arbtrac 150 er helt rå. Brukte den for 1,5 måned siden til rydding over vannledninger.

Avatar Fallback

Re: Liten flishugg?

Rolf Zetterberg  
#303124 Rebak,ja.En sån här skulle jag vilja ha.
Finns det överhuvudtaget något liknande i Sverige?

Användarvisningsbild

Re: Liten flishugg?

JensSkoog  
#303129
Rolf Zetterberg skrev:Rebak,ja.En sån här skulle jag vilja ha.
Finns det överhuvudtaget något liknande i Sverige?

Finns inte här i Norge, som jag vet om. Har planerat en tid å höra med en polsk kranchaffis jag känner om han vet om det går å hämta i Polen och vad det skulle kosta. Skulle varit toppers till tynningsvirke och annat klent.

Avatar Fallback

Re: Liten flishugg?

Tosca  
#303134
Rolf Zetterberg skrev:Rebak,ja.En sån här skulle jag vilja ha.
Finns det överhuvudtaget något liknande i Sverige?

Jag är ärligt talat tveksam om det finns någon tillverkare som lyckas få den CE-godkänd inom EU.

Avatar Fallback

Re: Liten flishugg?

skogshasse  
#303187
Rolf Zetterberg skrev:Rebak,ja.En sån här skulle jag vilja ha.
Finns det överhuvudtaget något liknande i Sverige?


håller med dej jag skulle också vilja ha en sådan. Skulle vara helt perfekt att ha på kanten på flaket till alstorn och sen städa efter kanterna på en åker. Det som är för grovt det gör man ved av och det veka samt riset får gå genom maskinen till småbitar som man sen eldar upp själv

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).