Vedmaskiner, flishuggar

Skuvtugg

6 inlägg 6081 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skuvtugg

Wildpong  
#295709 Hej ärade kunniga människor.

Jag har en längre tid varit intresserad just flistuggar och kompostkvarnar xxl :)

Sista tiden har jag snöat in på skruvar. Finns väl nästan två kategorier. En som är grov som nästan sliter av grenarna och en annan modell som är lite tätare. Finnarna har nåt som verkar ok Leimat eler nåt :)
Det jag vill bygga är en skruv som matar rätt in i frontlastarcontainer till min hjullastare. gärna hydrualisk drift. Nån som har några mer spår där man kan hitta skruvar för endamålet grenar upp till ca 120mm. ?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Skuvtugg

alias  
#296070 Är det möjligen Laimet du menar?

http://www.lovangersmaskin.se/dokument/ ... p25swe.pdf

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skuvtugg

axwell  
#296092 Är det här rätt typ, tar ju hela träd ?

Avatar Fallback

Re: Skuvtugg

Edner  
#296417 Jag har en Kopo hp-15 som ev kommer att bli till salu.
Det är en svenskbyggd maskin som är föregångare till finska Laimet.
Laimet köpte patentet av svenska Kopo.

Min maskin har varit en vända hos Laimet i Finland där den fick en ny skruv och ett nytt lager.
Jag valde en tre-bladig skruv och då gör den kvalitetsflis på mellan 15-30 mm stora flis.
Den har inte gått många kubik efter renovering.

Vet inte om denna hade passat ditt bygge.
Den ska gå med mellan 750-1000rpm annars går fläkten som sitter efter skruven och blåser ut flisen för långsamt och min gamla deutz som en gång i tiden hade 90 hästkrafter får jobba hårt om man stoppar in en vresig frusen björk på 15 cm.
Ska den drivas hydrauliskt, så ska det nog till ganska ordentliga grejor.

Anledningen till att jag ska sälja är för att jag har kommit över en stor trummhugg som jag ska göra i ordning och skaffa lämplig drivkälla till.
Helt onödigt och totalt överdrivet med en sådan stor hugg för mitt behov meeen roligt :)

Avatar Fallback

Re: Skuvtugg

smeanners  
#416743 Hej är skruvtuggen kopon kvar . Har en likadan men med grövre stigning
Skulle behöva en med mindre stigning

Avatar Fallback

Re: Skuvtugg

Edner  
#433482 Den är kvar.
Men jag är inte helt redo att sälja än.
Ska ha igång en större hugg innan jag gör mig av med den lilla.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).