Vedmaskiner, flishuggar

problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

58 inlägg 48817 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

80-90  
#559259
svampbob skrev:
80-90 skrev:Nja inte speciellt !! Men jag körde maskinen utan hydraulpumpen så gick det inte varmt !! Sen va pumpen hackig å vrida runt !! Dyrt som f ca 10000 ink m


Ja vedkapning kan vara ett dyrt nöje. Har du kört mycket med din Hakki?

Ca 1200-1300 lös m

Trejon
Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

80-90  
#559261
stegmaster skrev:Nja, det er ingen stor pump direkt, flödet ligger vel på 40l/min och 180bar om jag minns rett.

Det är en dubbel pump

Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

80-90  
#559262
vinterrojarn skrev:Å andra sidan, det går ju att plocka isär pumpen och kolla va som har hänt.

Ny e beställt !! Har hållit i sex år ! Ca 1200-1300 m e kört genom den så det är väl ok

Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

Avslutat-02  
#559263 :-bd :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

stegmaster  
#559292
80-90 skrev:
stegmaster skrev:Nja, det er ingen stor pump direkt, flödet ligger vel på 40l/min och 180bar om jag minns rett.

Det är en dubbel pump

Aha, ok
Er det en nyare du har, eller easy??

Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

80-90  
#559298 Easy -13

Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

CTech  
#562011 Bytte klokoppling på min Easy x37 i förra veckan då den gått sönder. Idag gick den nya åt h**vete. Tankar om det? Kan det vara pumpen eller något som är på väg att ge upp så det går trögt? Hör inga missljud eller så.

Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

80-90  
#562019 Börja med å kolla så att ventilen som startar å stoppar klyvningen inte står fel !! Står den lite för långt bak så går det tungt å blir varmt ! Du hör på ljudet i maskinen om den står fel . Sen e det ganska enkelt å tappa ur oljan å skruva av pumpen å känna så den går lätt . Min kärvade . Så jag va tvungen å byta .

Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

CTech  
#562047 Det är ingen funktion som ligger på och pumpen tror jag är ok. Pratade med nån på trejon som trodde på lagren. Efter att ha skruvat isär det så börjar jag tro att det kan vara så nedrans dumt att jag slarvade när jag skruvade dit dem nya kopplingarna och att dem kan ha glappat lite vilket gjort att gummit nötts ner för fort. Enligt Trejon brukar kopplingen hålla i många år. Har beställt nya nu, spörs om man får ihop det bättre. Trångt och jävligt är det.

Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

CTech  
#562461
80-90 skrev:Börja med å kolla så att ventilen som startar å stoppar klyvningen inte står fel !! Står den lite för långt bak så går det tungt å blir varmt ! Du hör på ljudet i maskinen om den står fel . Sen e det ganska enkelt å tappa ur oljan å skruva av pumpen å känna så den går lätt . Min kärvade . Så jag va tvungen å byta .



Du tyckte inte det var knepigt att få dit pumpen och så kopplingen satt ordentligt? Borde få nya delarna idag, vill inte gärna göra samma misstag igen om det nu var så att jag inte fick ihop det ordentligt.

Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

80-90  
#562467 Nej den gick väldigt fint å få på !! Min klokoppling va lika fin . Har du kört runt allt utan pumpen å sett så det inte är nått av lagren evt skev axel ?

Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

CTech  
#562472
80-90 skrev:Nej den gick väldigt fint å få på !! Min klokoppling va lika fin . Har du kört runt allt utan pumpen å sett så det inte är nått av lagren evt skev axel ?


När pumpen väl kommer dit är det ju lite svårt att se kopplingen, är ju viktigt att det blir rakt osv. Har känt på allt och tycker det verkar ok. Menar du att jag ska starta maskinen med pumpen borttagen?

Användarvisningsbild

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

Tomas Falk  
#645804
Anders A skrev:Kolla nedre fästet för cylindern, kolla även lederna och lagringen för svärdsfästet.
Hydraultrycket för svärdsretur skall vara max 40 bar och är samma krets som inmatningsband och ev vedbord och matarrullar.
Funkar inmatningen ? har även den jojo tendens då är det överströmningsventilen, brukar fastna div skrot i den.
Om allt mekaniskt ser ok ut och inmatningen fungerar ok så kolla sågcylindern.
Finns lite olika sätt att kolla cylinder ! Skicka PM så ringer jag upp!


Intressant Anders.
Att kolla cylindern.
Orkar inte få ner läsvärdet?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).