Vedmaskiner, flishuggar

Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

86 inlägg 42523 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Mats Nilsson  
#758982 Har du rätt varvtal på pto till maskinen?

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Jimmysandberg  
#758984 Varvtal och spänningen är precis som det ska, har kopplat den bakom en valtra t191 så de fattas inte effekt heller 🤔

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Bert1  
#759010 Är hydraltryck mätt?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Jimmysandberg  
#759018 Dom mätte trycken och dom var rätt, kör man bara sågen så sågar den som den ska, samma med klyven. Kör man bara klyven så går den som den ska. Men börjar man köra inmatningen samtidigt som klyven går så tappar klyven fart och kraft

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Bert1  
#759024 Kan ju tro det är dåligt flöde

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

slyman  
#759116 Har en likadan. Den motsvarar inte mina förväntningar kan jag säga. Samma erfarenheter, dock går svärdreturen acceptabelt fort. Speciellt retar jag mig på att klyven saktar ner när man kapar samtidigt. För vad den kostar kunde man kräva mer tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Jimmysandberg  
#759118 Jo den kostar ju en bra slant!
Om men ser på deras reklamfilm så är den första modelln som kom mycke snabbare på svärdreturen.
Min har även ett vred där man ställer svärdhastigheten då den sågar, men dom första saknar det reglaget och de sköter sig själv.
Fast de står att den ska ha hakki cut som det heter. Är lite lätt besviken över den

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

slyman  
#759119 Jag ökade kaphastigheten men det var en dålig ide. Kedjan gick av när svärdet högg ner i björken..... Jag ändrade tillbaka 🤔

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

svampbob  
#759126
slyman skrev:Jag ökade kaphastigheten men det var en dålig ide. Kedjan gick av när svärdet högg ner i björken..... Jag ändrade tillbaka 🤔


Ja kaphastigheten är lite lurig på den. När det blir varmare så börjar min hugga ned svärdet. Jag tycker att det är svårt att justerna ned hastigheten. Det är i princip två lägen på justeringen den vill hugga eller den matar för långsamt.

Jag kapar alltid på klyvreturen och inte när den klyver för då är det lätt att 25 A säkringen åker. Jag ser inte det som något problem för jag brukar nästan alltid hinna kapa innan klyven är hemma.

Jag tycker inte att man kan räkna 38an som en proffsmaskin för det behöver du upp på 43an.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Bert1  
#759129 Är där remmar på denna med som på 1x37?är dom väl spända isåfall?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Jimmysandberg  
#759133 Men går klyven saktare när du matat fram stocken? Min klyv tappar mycke fart om ja matar fram stocken eller om man sågar

Inga remmar på dom här maskinerna

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

CTech  
#759154 Jag gjorde bytet från 1x37 till 38PRO och tycker den är hästlängder bättre (och då var inte 37an genomusel)
Min sackar inte det minsta när jag kör inmatningen samtidigt som klyven. Dock sackar den om jag klyver och kapar samtidigt. Tycker inte det är något problem då jag inte ser behovet att kapa och klyva samtidigt. Man kan ju vända klyven med knappen om man har brått att börja kapa eller så börjar man kapa när den precis ska vända så är man ungefär igenom när klyven är hemma igen, eller något snabbare....beroende på tjocklek =)

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Amatörhuggare 62  
#759180 Har en Falcon, och på den, måste man synka.
Så man kapar på ,ingående klyv. Annars tar det
för mycket effekt. Och inte så konstigt. En klyvning, samtidigt som
Kapning, det går åt effekt. Skulle nog gå åt en 25 hästars motor.
Å 60 ampere annars. då blev byn utan ström. Medan man kapar 😀
Då blev man populär 😀

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Vedproducent  
#759182 Nja en vedmaskin ska klara kapa samtidigt som du klyver. Nu har jag en annan maskin än tråden pratar om och det är väl bara det lite grövre som man får ta det lite lugnt med att kapa och klyva samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Amatörhuggare 62  
#759184 Ja det är ju bäst, för maximal utnyttjandegrad.
Man vill ju köra, mycket kubik i timmen,
Min hög ska ju va störst på kvällen.
Än grannens 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).