Vedmaskiner, flishuggar

Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

86 inlägg 42941 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

svampbob  
#565490
Amatörhuggare 62 skrev:Pro 38 är väl en proffsmaskin.
Så det blir säkert kanonbra.

Jag har en Falcon, å det är till
Egna pannan, å kakelugn i Syrrans
Sommarstuga


Den är väl på gränsen till proffsmaskin. Jag behöll bordet då det passar även till 38. Jag har bordet med en-stocksmatare och dubbla drivrullar och det är väl också just under proffs utrustning. Jag köpte med en 8-dels yxa.

Hur grovt kör ni genom en 8-dels yxa utan att bitarna blir för stora för braseldarna? Själv bedömer jag att gränsen är mellan en diameter på 25 och 28 cm. med en 30 cm stock blir tårtbitarna för stora. @vedproducent

Trejon
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Amatörhuggare 62  
#565519 Ja kapar man max vad som går i.
Blir det även för stort för pannan.
Helst om d är tjälle talle.
Då vill man ha finare.

Håller med, 25 är lagom. Annars måste man klyva om.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Avslutat-02  
#565520 Det går inte att modifiera yxan lite då?
kanske svetsa på två yxskär till?

det har jag gjort på min klyvyxa till min klyv.
hade fyrdelad från början nu har jag sexdelad.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Vedproducent  
#565536
svampbob skrev:
Amatörhuggare 62 skrev:Pro 38 är väl en proffsmaskin.
Så det blir säkert kanonbra.

Jag har en Falcon, å det är till
Egna pannan, å kakelugn i Syrrans
Sommarstuga


Den är väl på gränsen till proffsmaskin. Jag behöll bordet då det passar även till 38. Jag har bordet med en-stocksmatare och dubbla drivrullar och det är väl också just under proffs utrustning. Jag köpte med en 8-dels yxa.

Hur grovt kör ni genom en 8-dels yxa utan att bitarna blir för stora för braseldarna? Själv bedömer jag att gränsen är mellan en diameter på 25 och 28 cm. med en 30 cm stock blir tårtbitarna för stora. vedproducent

Ja jag håller helt med. Bitarna blir för stora när det är grövre än 27-28 cm. Norsk vedstandard säger visserligen att 20 procent av bitarna får vara upptill 18 cm. Men det tycker jag blir lite väl stora bitar. Sen går ju inte kniven rakt i alla bitar så även om stocken är tex 28 cm så blir ju en del grövre än 15 cm. Det är sällan jag kör med 8 kniven för det är som sagt bredden på biten som blir för stor. Blir mindre flisor och renare ved med 6 kniven och den är bättre när dimensionerna varierar mycket tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

svampbob  
#566044 Jag fick maskinen levererad igår och har nu kört några säckar. Det är en helt annan kraft och hastighet i 38an trots att motoreffekten är samma som på den gamla. Den är mycket tystare och skönt att slippa en kedja som snurrar hela tiden.
Joysticken har förändrats rejält så det var lite besvärligt att lära om ryggmärgsreflexerna. Förhoppningsvis sitter det idag.

Jag är nöjd och det känns som att jag tog rätt beslut.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

svampbob  
#567912 Jag är och har varit väldigt nöjd med den nya maskinen. Idag med ett par m3 kvar av årets ved blev det plötsligt stopp. En säkring flög när jag körde bordet och efter säkringsbyte så morrade bara maskinen. På de flesta funktionerna hände ingenting och på några så flög säkringarna direkt. Pumpen sitter direkt på motorn. Kan det vara så att pumpen har skurit ihop helt eller skulle säkringarna flyga direkt då när jag startar maskinen?

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567915 Att den morrar låter som de fortfarande fattas en fas!
Mät mellan alla faser L1-L2, L1-L3, L2-L3 och det ska vara ca380-400v på alla mätningarna.
Enda sättet att säkert kontrollmäta att alla faser finns där, att mäta mot nolla eller jord kan luras

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

svampbob  
#567921
gnisten83 skrev:Att den morrar låter som de fortfarande fattas en fas!
Mät mellan alla faser L1-L2, L1-L3, L2-L3 och det ska vara ca380-400v på alla mätningarna.
Enda sättet att säkert kontrollmäta att alla faser finns där, att mäta mot nolla eller jord kan luras


Jag tycker inte att det borde vara det felet då säkringar fortsätter att gå. När jag efter att ha bytt säkringen på en fas provade kapen så flög då faser direkt. Nu börjar det vara ont om 20 A säkringar för så många försök till. Jag ska ta fram multimetern och kolla mellan faserna

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

axwell  
#567944
svampbob skrev:Jag tycker inte att det borde vara det felet då säkringar fortsätter att gå. När jag efter att ha bytt säkringen på en fas provade kapen så flög då faser direkt. Nu börjar det vara ont om 20 A säkringar för så många försök till. Jag ska ta fram multimetern och kolla mellan faserna

Har du kollat hela kedjan av säkringar, dvs att du har 400 V mellan faserna från inkommande osv. !

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

svampbob  
#567959 Jag borde ha börjat med att mäta mellan faserna :-o för nu sista gången så bytte jag säkringarna för två faser och plötsligt gick den igen. Mäta mellan faserna hade varit betydligt enklare än all annan skruvning och ihop skruvning som det nu blev. Något har jag lärt mig på resan och i morgon förmiddag kör jag det sista.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567969 Haha ja mekanikerna på jobbet brukar skrika elfel i alla lägen, även när plastpinnarna i plastmodulbanden kryper ut o låser driften o invertern löser ut :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Avslutat-02  
#567985
gnisten83 skrev:Haha ja mekanikerna på jobbet brukar skrika elfel i alla lägen, även när plastpinnarna i plastmodulbanden kryper ut o låser driften o invertern löser ut :mrgreen:


Vi mekaniker på jobbet brukar säga när någon säger att det är elfel: sänk skiten i kanalen, vi har ju Östersjön alldeles intill.
:-bd

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Mats Nilsson  
#711114 Jag har köpt en HP 38 som tyvärr inte uppfyller mina förväntningar. Jag har kopplat till ett stegmarabord men om kör jag det samtidigt som inmatningsbandet så går det så sakta så det nästintill att det stannar. Detta tycker jag inte verkar vara "pro", nu får man stå o vänta på nästa stock. Hur är era erfarenheter med detta?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Bert1  
#711171 Skillnad om du inte drar fullt i spaken?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

svampbob  
#711182 Nej den är för klen för att köra flera funktioner samtidigt. Jag har en Hakki Feed 422 till min 38 och den går också tungt om jag kör matar in samtidigt som jag tippar fram en ny stock. Jag tycker dock att den går lite bättre än 37an på den punkten.

38an är väl ingen riktig pro modell som du kör 1000 m3 om året med då ska man nog ta steget upp till 43an.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).