Vedmaskiner, flishuggar

Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

86 inlägg 42912 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Jimmysandberg  
#786055 Det ska nog inte vara några problem att montera, det sitter bara en extra ändlägesgivare. Så att sätta in en extra givare i mitten som man stänger av och på med en knapp är inget avancerat. Halvslags givaren sitter i ett avlångt hål, så man kan sjusterar när den ska vända. De går köra halvslag med 35cm ved

Trejon
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

slyman  
#786127 Jag ska kolla med åf , som det är nu går det alldeles för sakta om man kör 32-35 cm ved. Backa manuellt blir för jobbigt, bättre om det är automatiskt.
Frustrerande att vänta på att tuben ska komma tillbaka. Kapning ska i princip gå i ett med lagom diameter på veden.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

lsr  
#786383
slyman skrev:Dags att köra igång vedproduktionen nu när vädret och ljuset kommer mer och mer. Halvslaget verkar öka snabbheten tycker en del. Det borde ju gå sätta på tidigare versioner utan större kostnad. Det borde finnas som tillbehör/eftermontage.
Klyven är ju inte supersnabb precis.


Ser inte ut att finnas att köpa som tillbehör, men som du säger så borde det gå att montera på en äldre maskin som saknar det.
Jag går i funderingar på om jag ska byta min 38 easy mot en ny pro modell men jag har svårt att bestämma mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

slyman  
#786416 38 Pro är trevlig. Senaste modell har tydligen halvslag - det behövs när man kör kort ved. Klyven tycker jag går sakta. Börjar man kapa när den går fram eller tillbaka saktar tuben ner farten. Skyddet skulle varit tvådelat, men det är väl säkerheten som fått råda. Sedan ska man ha vasst och inte tagit ner ryttarna för mycket, kan kosta en kedjelänk då ( kedjan går av). Annars är den bra.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

adahlm  
#786457 Jag satte dit tilläggs-givaren för halvslag på min förra 43:a som inte hade det som standard,
reservdelsnummer 95536, och så behövs ännu en växelbrytare för att växla mellan fram o mittgivaren, kräver lite el-kunskaper för att få ihop det,

1672387620_2022-12-30_10-06-26.jpg

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

svampbob  
#787376 Jag fick just denna bild från en kompis som just har beställt en 38 med bensinmotor.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

BjörnS  
#793624
Magsmann skrev:Det var för övrigt en sådan til salu för 70.000 NOK som var lite begagnad (115.000 NOK for en ny), och jag har bara sett den här til försäljning i Norge.


Varför har de blivit så extremt dyra i Sverige?

Såg att en Falcon 35 TR kostar 15.940 € (exkl moms) i Tyskland.

En Hakki Pilke 38 PRO-TR kostar 241.300 SEK
En Falcon 35 Tr kostar 192.100 SEK
(Priser är från Trejons hemsida) Svenska kronan är svag men det förklarar inte prisskillnaden.

Vet någon vad de kostar i Finnland?

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

slyman  
#793682 Verkar vara ung samma pris i Sverige som Tyskland. Det brukar vara kampanjrabatter i bland i Sverige, då kan man passa på. När vedsäsongen börjar. mässor etc.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

adahlm  
#793699 Månne du jämför momsfria priser mot priser inkl moms? Eller maskiner med olika utrustning?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

BjörnS  
#794214 https://www.dambach-landtechnik.de/epag ... ducts/SSPA

Jag tror det är samma modell som på trejons hemsida.
9 % billigare i Tyskland. Jag hade trott att de skulle vara billigare här.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

80-90  
#794239
BjörnS skrev:https://www.dambach-landtechnik.de/epages/61839573.mobile/sec90c18550fd/?ObjectPath=/Shops/61839573/Products/SSPA

Jag tror det är samma modell som på trejons hemsida.
9 % billigare i Tyskland. Jag hade trott att de skulle vara billigare här.

De är även en god del billigare i Norge

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).