Vedmaskiner, flishuggar

Hemmabygge Traktorklyv..

13 inlägg 8724 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hemmabygge Traktorklyv..

Emil Skoglund  
#268490 Byggde denna förra året .jag är mycket nöjd med den... köpte en färdig 8 delskniv från Taifun RCA 400.Man kan säga att den har samma egenskaper 16 ton . har en stor pump på Valmeten.. så blir klyvtiden väldigt snabbt... Mina planer är köra den tillsammans med griplastaren när jag klyver övergrova kubbar. skaffa ett ordentligt Transportör.. Köra direkt i storsäck..



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Hemmabygge Traktorklyv..

totte  
#268505 Ser välbyggd ut. En film hade varit riktigt skoj!

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Traktorklyv..

Emil Skoglund  
#268509 Tyvärr inge filmkamera. kan lägga in fler bilder.. ska inte skryta jag riktigt nöjd med bygget... funderat förbättra rännan.. bygga en hydralisk kubblyft. Fått inspiration av från Amerikanska modeller.. kniven har jag ordnat den är ställbar hydraliskt..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemmabygge Traktorklyv..

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268514 Ser elegant ut, en hydrauliskt ställbar matarbana för kubbar
och en snabb transportör med skräpavskiljare och säckhållare
så börjar den närma sig färdig?

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Traktorklyv..

Emil Skoglund  
#268517 Mycket bra ide slurfi... Byggde den väldig Noggrant.. byggde på en HEA Balk. svetsa jag dit 6mm plåt på varje sida. en beg cylinder 100cylinder 60mm kolvstång är det lite drygt 500 mm i slaglängd.. i framtiden förbättra den yterliggare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Traktorklyv..

Emil Skoglund  
#268520 lägger in en bild .. när jag byggde den..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemmabygge Traktorklyv..

totte  
#268522
Emil Skoglund skrev:Tyvärr inge filmkamera. kan lägga in fler bilder.. ska inte skryta jag riktigt nöjd med bygget... funderat förbättra rännan.. bygga en hydralisk kubblyft. Fått inspiration av från Amerikanska modeller.. kniven har jag ordnat den är ställbar hydraliskt..


Tackar för bilderna så länge! Måste väl finnas nån i bekantskapskretsen som har en mobil som kan filma en snutt :grin: ?

Nä, det är väl klart att man aldrig är riktigt nöjd, det är som det skall vara, annars blir det ju inte några förbättringar. Men grunden ser ju väldigt bra ut, det är det viktiga för då är det värt att byga vidare på. Hydraulist ställbar kniv verkar vara en riktigt fin lösning.

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Traktorklyv..

Emil Skoglund  
#268523 ordna med en filmsnutt. kanske går filma med mobilen.. har en Samsung . se imorgon får köra ett klipp i dagsljuset när klyven går... filma mekaniken..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemmabygge Traktorklyv..

totte  
#268526 Kul, hoppas det lyckas! :grin:

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Traktorklyv..

Emil Skoglund  
#268528 Som har förtått så är klyvkniven den största utmaningen få till. när man bygger vedklyv av denna kaliber... köpte en färdig kosta 5000 det va det värt

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Traktorklyv..

Emil Skoglund  
#268529 :oops: bryt jag lillfinger i den förra våren.. va gibsad i 3 veckor :lol: kom ikläm när jag la dit en en jättekubb .. hade handen framför kubben närmast kniven.. när kubben föll på plats klick sa det..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemmabygge Traktorklyv..

stegmaster  
#268547 Såg riktig fin ut. :grin:
Har du egen pump på PTO, eller hur menar du med "stor pump på valmet`n"????

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge Traktorklyv..

Emil Skoglund  
#268560 inte säker.vilken pump det är .Tror inte det är original... den är på 34 liter.. Måste va större.. för klyvhastigheten är hög.. Krankärran går fort Raskt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).