lör 02 feb 2008, 17:32#18271Undrar om nån vet vad ved kan tänkas väga?
Anta att man har en aluminiumpall med väggar, 1x1x1 meter. Fyller den med staplad ved,
Vikt färsk ved: ?
Torkad ved: ?
Hur transporterar man dom sen lite smidigt, går det med en skogsvagn. Lyfter väll ca 400 kg längst ut har jag läst. Och längre in lyfter dom väll ganska mycket mer.
Alternativt sätter gafflar i 3 punktslyften, men helst inte!
Vedmaskiner, flishuggar
Vad väger ved?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
lör 02 feb 2008, 18:01#18281Färsk ved väger strax under 1kg per liter, dvs 1 ton per kubikmeter. Men nu har du travat den, så då är det mycket luft. Skall vi tippa att färsk ved väger ca 400kg/m3 travat?
Helt snustorr (dvs torrare än möbelvirke) ved väger ca hälften av färsk ved. Men kläm till med 300kg när det har torkat?
Helt snustorr (dvs torrare än möbelvirke) ved väger ca hälften av färsk ved. Men kläm till med 300kg när det har torkat?
ons 06 feb 2008, 23:12#18899
jag kör med plåtpall, men du kanske menar samma?
såndär med 1kubiks plasttunna imitten?
Den funkar perfekt för min del att köra på pallgafflar bak på 3 punkts lyften.
Helst skulle jag vilja ha transportbandet rakti in i vedboden.. ska man transportera längre bort är nog en tippvagn bra, eller vedsäckar i 1kubiks storlek ett allternativ, men om de inte har en traktor vid avlastning kan de bli ett problem..
Annars funkar de med en bilsläp med högt galler...
Djang skrev:Undrar om nån vet vad ved kan tänkas väga?
Anta att man har en aluminiumpall med väggar, 1x1x1 meter. Fyller den med staplad ved,
Vikt färsk ved: ?
Hur transporterar man dom sen lite smidigt, går det med en skogsvagn. Lyfter väll ca 400 kg längst ut har jag läst. Och längre in lyfter dom väll ganska mycket mer.
Alternativt sätter gafflar i 3 punktslyften, men helst inte!
jag kör med plåtpall, men du kanske menar samma?
såndär med 1kubiks plasttunna imitten?
Den funkar perfekt för min del att köra på pallgafflar bak på 3 punkts lyften.
Helst skulle jag vilja ha transportbandet rakti in i vedboden.. ska man transportera längre bort är nog en tippvagn bra, eller vedsäckar i 1kubiks storlek ett allternativ, men om de inte har en traktor vid avlastning kan de bli ett problem..
Annars funkar de med en bilsläp med högt galler...
tor 07 feb 2008, 08:26#18926En fråga till er som använder dessa pallar med alugaller.
Hur tömmer ni dom?
Dom måste vara suveräna att förvara och torka ved i, men skapligt bökiga att tömma, eller?
Har man en roterbar pallgaffel är det ju inga problem, men hur många har en sån...
Hur tömmer ni dom?
Dom måste vara suveräna att förvara och torka ved i, men skapligt bökiga att tömma, eller?
Har man en roterbar pallgaffel är det ju inga problem, men hur många har en sån...
Tur att man får jobba på riktigt på fritiden...
HVA 346 XPG, HVA 560 XPG, HVA 345 FXT, HVA 140R, CASE IH MX 135, Hakki Pilke BIG X 47, ÖSA 250, Volvo L70, Take-job TB175 mm
HVA 346 XPG, HVA 560 XPG, HVA 345 FXT, HVA 140R, CASE IH MX 135, Hakki Pilke BIG X 47, ÖSA 250, Volvo L70, Take-job TB175 mm
tor 07 feb 2008, 11:27#18931Det är rätt stor skillnad på VAD det är för ved också?.
Bara mellan asp och björk skiljer det ca 150 kg m3f, så på ett större traktorlass kan det göra en viktskillnad motsv en normalstor personbil. (plus eller minus).
Bara mellan asp och björk skiljer det ca 150 kg m3f, så på ett större traktorlass kan det göra en viktskillnad motsv en normalstor personbil. (plus eller minus).
Skogshuggarn
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.
tor 07 feb 2008, 21:39#18997
i do it the hard way...
dvs med handkraft till transportören...
man kan ju vända på de i fall man ställer ner de och andvänder en kätting, fast jag har ingen nyttan av ha veden på backen...
MickeBM skrev:En fråga till er som använder dessa pallar med alugaller.
Hur tömmer ni dom?
i do it the hard way...
man kan ju vända på de i fall man ställer ner de och andvänder en kätting, fast jag har ingen nyttan av ha veden på backen...
fre 08 feb 2008, 11:14#19053
Ante mig.
Nej, det förstår jag, men jag som säljer ved har behov av att lasta på diverse kärror och lastbilar.
Var mer i det avseendet jag frågade.
Burarna är bra i alla avseenden utom den sista hanteringen...
kisaved skrev:i do it the hard way...
Ante mig.
Nej, det förstår jag, men jag som säljer ved har behov av att lasta på diverse kärror och lastbilar.
Var mer i det avseendet jag frågade.
Burarna är bra i alla avseenden utom den sista hanteringen...
Tur att man får jobba på riktigt på fritiden...
lör 08 jan 2011, 22:34#113497
Färsk björk väger 900 kg/m fast m3,......... Stjälp 360 kg
Riktigt torr..........600(snustorr 550).......................240 Kg
...........................................................kluven,travad 300 kg
Djang skrev:Vikt färsk ved: ?
Färsk björk väger 900 kg/m fast m3,......... Stjälp 360 kg
Riktigt torr..........600(snustorr 550).......................240 Kg
...........................................................kluven,travad 300 kg

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).