Vedmaskiner, flishuggar

Vad tar ni betalt för veden?

244 inlägg 112409 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vetinte  
#216811 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 17:47, redigerad totalt 1 gång.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Camwood  
#216822 Helt klart är att förbrukningen av energi tillverkad av trä kommer att öka i framtiden om inte någon uppfinner ett nytt hjul att fixa energi av. Jag tror även att vedförbrukningen för eldning i privatbostäder kommer att vara ganska konstant i framtiden. Den som lever får se :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vetinte  
#216825 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 17:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

axwell  
#216841
vetinte skrev:Jag har inte någon statistik mer än de jag kan se med egna ögon o de jag höra med egna öron.
Jag vet folk som byggt om till jordvärme från ved panna. O de e tyvärr ganska många som tänker så bara i min närhet. Jag har själv suttit med vid några tillfällen o snackat om kalkylen fram o tillbaka. O i dom flesta fallen har det blivit bergvärme. Trots kalkylen visat på liten ekonomisk vinst till fördel för ved.


Kan bara bekräfta den bilden som "vetju" ger.

Tre till fyra år sedan hade jag inom en radie på 80 meter tre pannvedseldare, nu är det noll.
Två valde bergvärme, den tredje som har ca 10 ha skog anlade jordvärme.

Två andra bekanta med vardera ca 100 ha, gick den ene över till bergvärme och den andra har haft planer på bergvärme.
Nu blev det inte så billigt att driva bergvärmen som kalkylen sade så den förste har alltmer återgått till vedeldning och den andra tvekar pga sin grannes negativa resultat.

En av mina skogsgrannar som säljer en hel del långved beklagar att kundunderlaget minskar för varje år.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vetinte  
#216842 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 17:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

totte  
#216853 Det "vissteduinte" att axwell och jag är så väl synkroniserade.

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vetinte  
#216856 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 17:48, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Simon.M  
#218114 Började klyva min ved idag o tog för skojs skull tiden vad det tog att fylla en kubik ved tog 50 min då är inte ved kapning med o averkningen i skogen :) så skulle nog behöva ta ett par tusen om jag sålde själv :) tror man behöver ha bortåt 300 i timmen om man jobbar vitt med arbetsgivaravgifter o skit

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

stegmaster  
#218128
Simon.M skrev: tror man behöver ha bortåt 300 i timmen om man jobbar vitt med arbetsgivaravgifter o skit

Nu vet inte jag hur lager er i Sverige, men jag och min kompis betaler inga arbetsgiveravgift her i Norge då vi inte har några anställda förutom oss själva.
Tror inte man förlorar så mycket(om nåt als) på at driva vitt, om man inte kan lyfta momsen vid svartsalg.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Simon.M  
#218131 Inte heller så insatt i det men tror man måsta ta mer än 150 kr i timmen om man vill ha det i näven :)

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Simon.M  
#218133 Den firma jag jobbar för tar 500 kr i timmen för mig när jag jobbar Så antar det är där ikring man måste ligga om det ska bli några pengar över i slutet :)

Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Fiat 4WD  
#218163 Ja, de jag jobbar med tar 550/tim

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vedförsäljan  
#218254 300+moms tar f-skattarna här i enbart arbetskostnad

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

fdskog  
#222162 Dom gånger jag sålt har det vart 250-300 kr/m3. Då får dom hämta och stapla som dom vill men det är hämtpris alltså. Förstår inte hur folk kan ta mer än 400 men ska man leka med en kisa, traktor, huggarvagn, lastbil, tippvagnar o allt ska va nytt och värst då är det klart man måste dra in pengar.
Tror inte folk härikring är intresserade av att finansiera min maskinparklekstuga dock.

Nej, bär nog utför med vedsäljarna nu, fantasipriserna har ju skenat så ingen veti mänska kan köpa ved och elda med och konkurrera med annan uppvärmning. Veden har blivit för dyr så folk slänger ut pannorna nu och sätter in bergvärme alltmer.
Ska du lägga 4-500/m3s och ha 35-40 m3s behövs ingen miniräknare för att se ebberöds bank.
Enklare ta några timmar övertid på jobbet och slå på knappen på pannan. Samma pengar, mindre jobb och tid.

Vedhaussen lider mot sitt slut och lustigt nog är det producenterna själva som banat vägen för marknadens undergång. Men så är det, tjänar en pengar på nåt ska alla börja och sen är slutet nära.

Avatar Fallback

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222168
fdskog skrev:Dom gånger jag sålt har det vart 250-300 kr/m3. Då får dom hämta och stapla som dom vill men det är hämtpris alltså. Förstår inte hur folk kan ta mer än 400 men ska man leka med en kisa, traktor, huggarvagn, lastbil, tippvagnar o allt ska va nytt och värst då är det klart man måste dra in pengar.
Tror inte folk härikring är intresserade av att finansiera min maskinparklekstuga dock.

Nej, bär nog utför med vedsäljarna nu, fantasipriserna har ju skenat så ingen veti mänska kan köpa ved och elda med och konkurrera med annan uppvärmning. Veden har blivit för dyr så folk slänger ut pannorna nu och sätter in bergvärme alltmer.
Ska du lägga 4-500/m3s och ha 35-40 m3s behövs ingen miniräknare för att se ebberöds bank.
Enklare ta några timmar övertid på jobbet och slå på knappen på pannan. Samma pengar, mindre jobb och tid.

Vedhaussen lider mot sitt slut och lustigt nog är det producenterna själva som banat vägen för marknadens undergång. Men så är det, tjänar en pengar på nåt ska alla börja och sen är slutet nära.



I min närhet är det vedhausse, både volymer och priser slår rekord.
700kr/m3 kostar veden.

Exempel
http://www.blocket.se/vasterbotten/Ved_ ... m?ca=2&w=1
http://www.blocket.se/vasterbotten/Bjor ... w=1&last=1

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).