Vedmaskiner, flishuggar

Test av vedmaskiner

48 inlägg 46484 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

Vedproducent  
#214483
Slurfi skrev:Jag tänker samma, har kört ett par hundra kubik med två kedjor och de kan gå lika mkt till
så jag förstår inte vad man skulle vinna på att gå upp i grovlek?
Om du kollar på en Palax så var uppmärksam på Booster-tillvalet, det kanske passar dig.
Det gör att den klyver både hårdare och mkt snabbare än standard, nackdelen är priset
21000:- kostar det extra.

Ja du det där med kedja är som natt och dag. Aldrig mer 0,325 kedja säger jag bara. Med 404 kedjan kapade jag ifjol 5000 m3 på 3 kedjor och ett svärd. Med 0,325 kedjan jag körde förut så var det kanske 250 m3/kedja så jag har väl sparat 17 kedjor av 20 st. Sen kan du ju köra i lera och skit knappt utan att det märks. Filar väl kedjan var 3:e 4:e dag och annars med 0,325 kedjan minst en gång om dagen.
Ni som byter vill aldrig ha 0,325 kedjan igen det kan jag då garantera. Lite mer spån visst men det går till värmeverk för min del så det är ingen stor förlust.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Test av vedmaskiner

Vedproducent  
#214486
Husqy346 skrev:Jag har provat både 0,325 1,3 samt 1,5 grovlek på drivlänkarna i min japa o 1,3 är inte ens tänkbart att ha igen. I sådanafall måste bitarna va spikraka om det ska gå bra med så tunna kedjor.
1,5 or går bättre . Dock så är det ju avsevärd skillnad på att kapa med motorsåg som typ gör ett kap på minst vart 3 e meter . Medans man på 25 cm bitar kapar 4 gånger på en meter.
För mig så har det varit stort slitage på både kedjor samt svärd på grund av hydraulolje smörjningen på sågkedjorna då oljan blir sträv ju varmare den blir. Sågkedjeoljan är ju kletig. likaså har kedjespännings anordningen varit ett skämt.
Även klent gods gör ju att det blir större påfrestningar av vibrationer mm .
Därav ska jag titta efter dyrare maskiner framöver ,märket japa är iaf kört i mina ögon då de nästan är gjorda i leksaks nivå. vill man se deras trasor så är det bara att åka till nordfarm i Norrköping jag såg en 375 Expert där som inte någonting var helt på men det kan ju också varit riktiga klantar som hade kört den.

Du har helt rätt om Japan. Min 375 var helt i trasor efter 3500 m3 ett år gammal. Efter mycket tjafs så fick dom lösa tillbaka maskinen.

Avatar Fallback

Re: Test av vedmaskiner

Husqy346  
#214493 ungefär 30 m3 brukar jag kunna köra på en filning . Jag hade som mest 5 extra kedjor att byta med . Sedan har vi en liten elslip som tar hand om skärpan. Ryttarna handfilas.
två byten om dagen blir det i a f. Nu när jag ska börja köra med 15"kedjor samt pilkemaster kil och större drev så har jag totalt 4 stycken kedjor att byta i mellan.
Jag skulle i a f vilja testa en maskin med 404 kedja för att få se skillnaden . Då dessa kedjor är gjorda för att gå 80 m i sec på skördare, så lär ju inte de gå på tvären lika lätt som en 0,325 kedja gör .
kisa har ju det så jag får väl åka till Djulö vedfabrik och prova att kapa en stor stock i hans maskin!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).