Vedmaskiner, flishuggar

Klyvproblem hakki pilkli 37

64 inlägg 47006 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

kristofferbacklund  
#621456 Haft liknande problem, på min fick den mer kraft om man fäller ner kapsvärdet igen.

Har dock mer problem med kapsvärdet som tar tvärstopp efter bara några centimeter ner i trädet. Började med att det trögt ibland men nu är det i princip konstant tvärstopp. Spelar ingen roll om det är små eller stora stockar. Någon som varit med om liknande?
Senast redigerad av kristofferbacklund mån 27 jan 2020, 21:07, redigerad totalt 1 gång.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

Erre  
#621503 Klyvsvärdet?

Användarvisningsbild

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

svampbob  
#621525 Jag bytte bort min 37 förra våren till en 38 pro. Det är så fantastiskt att slippa allt småkrångel med 37an och nu kan jag därtill köra med 8-delsklyv. Jag slutar hellre med ved än byter tillbaka till en 37a så ska ni köra lite större mängder ved se till att byta upp er.

Användarvisningsbild

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

Erre  
#621598
kristofferbacklund skrev:Haft liknande problem, på min fick den mer kraft om man fäller ner kapsvärdet igen.

Har dock mer problem med kapsvärdet som tar tvärstopp efter bara några centimeter ner i trädet. Började med att det trögt ibland men nu är det i princip konstant tvärstopp. Spelar ingen roll om det är små eller stora stockar. Någon som varit med om liknande?

Aha. Nu är jag med. 😁
Hur gammalt är svärdet?
Jag skulle som första grej testa att byta svärd och kedja.
Vår blir sån när svärdet är slitet

Användarvisningsbild

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

snekker1  
#621602 Byt filter och olja 😃

Användarvisningsbild

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

kristofferbacklund  
#621698 Svärd och kedja är nya.

snekker1 skrev:Byt filter och olja 😃


ok men på vilket vis tror du det påverkar kapsvärdet?

Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

plutten  
#621736 Har du kollat så att kedjesmörjningen fungerar, Stannar kedjan eller biter den inte. Om kedjan roterar normalt skulle jag också satsat på att byta svärd eller svänga det.

Användarvisningsbild

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

kristofferbacklund  
#621877 Kedjan roterar normalt så jag ska prova byta svärd igen.

Användarvisningsbild

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

Erre  
#622794 Har det löst sig @kristofferbacklund

Användarvisningsbild

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

kristofferbacklund  
#622821
Erre skrev:Har det löst sig @kristofferbacklund


Har inte hunnit åtgärda ännu återkommer hur det går

Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

skogshasse  
#636656 har fortfarande samma problem med klyven fast alla remmarna är nya och riktigt spända så stannar klyven om det är ved som har en dia över ca 13 centimeter och det är full fart på motorn så till veckan blir det att byta bägge backventilerna och hoppas att problemet är löst

Användarvisningsbild

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

kristofferbacklund  
#638569 Bytte svärd och problemet löst sig i nuläget iaf.

Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

skogshasse  
#640601
skogshasse skrev:har fortfarande samma problem med klyven fast alla remmarna är nya och riktigt spända så stannar klyven om det är ved som har en dia över ca 13 centimeter och det är full fart på motorn så till veckan blir det att byta bägge backventilerna och hoppas att problemet är löst


nu är problemet löst det var den ena backventilen som var felet

Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

80-90  
#640621 Har uppstått ett väldigt vibrerande ljud då klyven går framåt ! Det verkar som ljudet kommer från pumparna! De har inte gått mycket sen jag bytte . Kan det vara för trångt vid klokopplingen

Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

svesse83  
#643984
skogshasse skrev:
skogshasse skrev:har fortfarande samma problem med klyven fast alla remmarna är nya och riktigt spända så stannar klyven om det är ved som har en dia över ca 13 centimeter och det är full fart på motorn så till veckan blir det att byta bägge backventilerna och hoppas att problemet är löst


nu är problemet löst det var den ena backventilen som var felet


HEJ.

Jag har liknande problem med.min kap. Den är allmänt svag. Var sitter de backventiler du böt Skogshasse?
Har även funderat på att kontrollera accventilwn.
Någon som har renoverat den ventilen?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).