Vedmaskiner, flishuggar

Felsökning el Hakki Pilke 1x37

10 inlägg 8193 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Felsökning el Hakki Pilke 1x37

hgj  
#174946 Godkväll...hoppas någon här har en skitbra lösning...

Plockade fram vedmaskinen idag och skulle börja köra, men fanskapet vill inte starta (på elen).
Det är en Hakki Pilke 1x37 el/tr av fjolårets modell. Den gick fint ifjol, men nu har den ingen lust alls.

När man trycker in startknappen (gäller både den fram och bak) så brummar det lite i kopplingslådan bak (slutar när man släpper knappen), men inget annat, den försöker inte ens vrida runt motorn.

Har kontrollerat nödstoppen på framsidan och den fungerar som den ska. Det är ström på alla faserna och nollan funkar, har provat att vända faserna men ingen skillnad på resultatet.

Garanterat är det väl bara någon skitsak som hängt sig men vad? Det verkar ju inte finnas några säkerhetsbrytare eller dyl någonstans heller...

Någon som har något/några mycket bra förslag?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Felsökning el Hakki Pilke 1x37

Mäki  
#174957 Har du försökt dra runt den med traktorn?
Kan vara att något som går så trögt att den inte startar med el men med en traktor torde den starta och sedan går den kanske även med el.

Avatar Fallback

Re: Felsökning el Hakki Pilke 1x37

axwell  
#174970
hgj skrev:När man trycker in startknappen (gäller både den fram och bak) så brummar det lite i kopplingslådan bak (slutar när man släpper knappen), men inget annat, den försöker inte ens vrida runt motorn.


Har du mätt med en riktig multimeter att det är ca 400 Volt mellan alla faser ?

Fick en liknade felbeskrivning på en äldre Pilke 1*37, där saknades det nolla, kommer inte ihåg om det var gummikabeln eller en undercentral.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning el Hakki Pilke 1x37

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174977 Har du vänt fasföljden?
Edit, Ja det hade du.
Låter som att inte alla faser är med.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning el Hakki Pilke 1x37

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174978 Har den inget motorskydd som kan ha löst?

Avatar Fallback

Re: Felsökning el Hakki Pilke 1x37

hgj  
#174982
Mäki skrev:Har du försökt dra runt den med traktorn?
Kan vara att något som går så trögt att den inte startar med el men med en traktor torde den starta och sedan går den kanske även med el.


Jag klarar att dra runt den för hand med en kraftöverföringsaxel och rörtång, så det går inte för tungt...

axwell skrev:
hgj skrev:När man trycker in startknappen (gäller både den fram och bak) så brummar det lite i kopplingslådan bak (slutar när man släpper knappen), men inget annat, den försöker inte ens vrida runt motorn.


Har du mätt med en riktig multimeter att det är ca 400 Volt mellan alla faser ?

Fick en liknade felbeskrivning på en äldre Pilke 1*37, där saknades det nolla, kommer inte ihåg om det var gummikabeln eller en undercentral.


Ifjol när den var ny hade vi "nolla" problemet...men det är inte problemet den här gången...
Alla faser är med...har cirkus 400 v mellan faserna, och 230 mellan fas och nolla...

Håller jag in startknappen däremot får jag cirkus 350v på de första två faserna (mellan fas och nolla) och cirkus 80v på den tredje som driver styrstömmen...

Känns som att vi får ta hit en elnisse imorgon... =(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning el Hakki Pilke 1x37

Vedia.se  
#175046 På min 1x42 sitter det en elbox innanför kåpan där elmotorn sitter, ibland när säkringar gått och man fixat det så får man trycka igång maskinen därinne, har ej kollat vad det är för box men antar det är någon form av motorskydd.

Avatar Fallback

Re: Felsökning el Hakki Pilke 1x37

hgj  
#175072
Vedia.se skrev:På min 1x42 sitter det en elbox innanför kåpan där elmotorn sitter, ibland när säkringar gått och man fixat det så får man trycka igång maskinen därinne, har ej kollat vad det är för box men antar det är någon form av motorskydd.


Jo, det är där relän och timer och sånt sitter, det är därinne jag mätt faserna och det, men det är iaf inget synligt fel där.. =( .ska försöka få hem en elektriker så får vi se vad han/hon säger...

   TS
Avatar Fallback

Re: Felsökning el Hakki Pilke 1x37

axwell  
#175077
hgj skrev:Håller jag in startknappen däremot får jag cirkus 350v på de första två faserna (mellan fas och nolla) och cirkus 80v på den tredje som driver styrstömmen...


Låter konstigt, så där brukar det bli vid jordfel på en av tre faser, men då på icke direktjordade system.

Jag antar att du har mätt spänningen mellan nollan nära före motorn(=alla nollplintar) och skyddsjorden motorn.
Det skall vara noll Volt.

Det skall bli intressant att få höra vad som var den egentliga orsaken till symptomen.

Avatar Fallback

Re: Felsökning el Hakki Pilke 1x37

hgj  
#175539 Nu har jag kapat ved hela dan...=)

Hade hit en elektriker igår som drog nytt uttag med jordfelsbrytare direkt från vår elcentral, och med nya kablar fungerar maskinen kanon.

Innan hade vi dragit från grannens lagård, och det visade sig att det var bara fyrtrådiga kablar och tydligen var det gjort någon bygling någonstans...så det var därför det strulade...men förstår däremot inte att det funkade ifjol med exakt samma utrustning...

Men nu är det iaf riktigt gjort, och då fungerar det som det ska också...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).