Vedmaskiner, flishuggar

Olika vedförpackningar,vilken bäst ?

6 inlägg 5142 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Olika vedförpackningar,vilken bäst ?

Åke Nilsson  
#152317 Vilka vedförpackningar är det mest åtgång på ?

Är i behov inför 2012 och vill höra om engångsäck för hydropall är ett alternativ då man får köra längre innan byte av pall.

Använt 1,5 m3 storsäck lite bökigt med returer av säck,lättast att tömma hemma i kunds
släp annars funkar det inte att returnera säckar ,för mycket bök om dom ens är hela.

1m3 nätsäck på pall lite för lite nät för att man ska behålla ved i säcken efter nedrullning från pall .
Om man knyter in botten 2dm får man ingen nät ihopknytet på toppen ! om man ska ha rätt m3 i säcken.

Provat lite mindre mängd i 80 liters säck med vippstativ ,för tungt att hantera själv samt för kund.

60 liters säck provat 2011 blir mer lämpligt när man inte har maskinell packmaskin.

Finns det någon som sett en som fungerar utan manuell översyn även för stapplat i storsäck.
Har en stor vedtillverkare i skellefteå som har en packautomat för småsäck 40lit ,sett en liknade på blocket nyss.
Den missar ibland och dom tömmer ut innehållet när ved hamnat huvudstupa i säcken.

Tacksam för tips samt vilka säckleverantörer man ska akta sig för ,provat bluepack som hade skarvade säckar =skitkvalitet.
Är espegard något att rekommendera har bra pris i alla fall.

Åke Nilsson skellefteå
woodmax 1x42-09



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Olika vedförpackningar,vilken bäst ?

finskpinne  
#152339 Ett alternativ?? Nätet skall kosta under en euro per pall... Grundtanken med denna maskin är att "säcken" inte skall svälla ut så dom blir bredare än pallen och ställa till det vid transporten eller när man vill köra pallen genom en trång dörr...

http://www.jtt-konepaja.fi/en/paketoint ... to1000.php

Avatar Fallback

Re: Olika vedförpackningar,vilken bäst ?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152488

Det var då ingen enmansmaskin i alla fall om man ska ha lite flyt i packningen.

Användarvisningsbild

Re: Olika vedförpackningar,vilken bäst ?

finskpinne  
#152604 Nej och jag gissar att man ska ha en ganska stor verksamhet om man ska kunna räkna hem denna maskin också. Vet tyvärr inget pris på den...

Avatar Fallback

Re: Olika vedförpackningar,vilken bäst ?

vedhandlaren  
#152620 där finns ett packsystem från posch som jag provade för 3 år sedan.

http://www.posch.com/allsite_prod1/Cont ... geId=29519


det fungerade bra.

har jag inte fel på mitt minne så har jag för mig att det kostade 7kr/m3 i matrial + pall
enad besvärliga är när man ska öppna och töma är att en hel del klabbar fasnar i nätet.

använde systemet i 1,5 år sen gick jag över till lös hantering. det ända som vi hanterat på annat sätt är 800m3 i stålbur för torkning.

Avatar Fallback

Re: Olika vedförpackningar,vilken bäst ?

124vägbom  
#167067 8) Ett alternativ är att hanter veden i 2 m3 nätsäckar på pall, pallens storlek skall var 120x120 höjden på stativen 140 cm. Stativet måste man göra själv ett sådant finnes inte på marknaden att köpa.
Den är på inget sätt svår att tillverka. Nätsäckar som passar till stativet är en och en halv kubiksäckar.
Hanteringen av vedpallarna i denna format blir stabila och mindre pallar och säckar åtgår till ved produktionen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).