Vedmaskiner, flishuggar

vedsäck / bigbag

79 inlägg 64786 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: vedsäck / bigbag

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800011
Badger skrev:Antar att bottentömning är bra om man ska tömma det på någons släp. Annars är väl alternativet att sälja med säck och lägga på det på priset och inte räkna med att få tillbaka säcken...

Eller?


Nu säljer inte jag ved, hugger bara för eget behov, så jag tömmer säckarna för hand.

Men det finns ju två stroppar i botten som man kanske kan använda, ungefär som i filmen här...
Ser ju ut som att det funkar ok, sen om säckarna slits mycket eller ej av den behandlingen vet jag ej.


Trejon
Användarvisningsbild

Re: vedsäck / bigbag

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800014 Här är en till som tippar säckar utan öppningsbar botten, ser ju smidigt ut i alla fall, men sen hur länge säckarna håller med den behandlingen är ju en annan fråga....


Avatar Fallback

Re: vedsäck / bigbag

jannee  
#800017 Gäller att du har FRISKA sjöfartspallar, engångspallar EU eller vanliga SJ lär inte hålla - för klena trådspikar och för få underbräder.
Gäller också att säckarna är av hög kvalitet - inte sådana man river sönder för hand..

Användarvisningsbild

Re: vedsäck / bigbag

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800018
jannee skrev:Gäller att du har FRISKA sjöfartspallar, engångspallar EU eller vanliga SJ lär inte hålla - för klena trådspikar och för få underbräder.
Gäller också att säckarna är av hög kvalitet - inte sådana man river sönder för hand..


Håller nog med dig, jag tror att den typen av säckar som jag länkade till innan borde hålla skapligt.

Och hur gör man med pallarna, man skall ju ha "Sjöpallar" dom som är typ 110x110 cm ( brukar kunna skilja 10 cm beroende på modell). och försöka få tag på en av dom lite mer rejälare modellerna.

Om man tar en länk / stropp och gör fast pallen så att den inte kan falla av gafflarna, sen tar man länken som man fäster i öglorna i botten på säcken och ser till att den ligger på pallen, så borde det går bra!?

Man kan kanske till och med ha hål i spetsen på gafflarna där man fäster en länk till öglorna i säcken? Troligen får man ha lite längre gafflar då.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).