Vedmaskiner, flishuggar

Vilken Vedklyv skall jag köpa?

31 inlägg 24662 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: vilken vedklyv skall jag köpa???

totte  
#151567 Tack! Jo den har funkat mycket bra, smidigt att peta till spaken för att ställa om. Min är en 500, den har inte ställbar slaglängd. Jag klyver 30 cm ved så jag har satt på en liten rörstump på stoppanslaget så den stannar på ca 35.

Har också funderat på att göra om nåt för flyttningen, den är rätt jäklig att handflytta, men inte blivit färdig till det, skall ändå bara dra den sådär 10 m, går rätt bra med ett rep över axlarna. Handtaget är ett skämt.

Fredrik Kämpe skrev:Din konstruktion Totte var mycket fin. Har själv en Faxe 700 tycker den fungerar hyfsat bra. Det är smidigt att den inte går ända tillbaks när man klyver kortare ved. Den kunde varit lite starkare men det tycker man väll alltid. 4 klyven är ett måste om man ska köpa en Faxe. Man sparar mycket tid på det. Klöv tidigare med traktor drift men klyvningen blir betydligt trevligare med en el hydraulisk klyv. har byggt på ett drag på klyven och köpte en släp dragare från biltema ( http://biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och ... are-41326/ ) så den blir betydligt lättare att flytta in och ut då uppsamlingsplåten är lite jobbig om man ska flytta den 200 meter..

Trejon
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).