Vedmaskiner, flishuggar

Fräck snabb klyv

12 inlägg 7584 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fräck snabb klyv

rca1959  
#138563 När jag Googlade efter sidor till ett svar i en annan tråd snubblade över den här vedklyven.

Fräck idé:

http://www.supersplit.com/

http://www.supersplit.com/video1.htm



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Fräck snabb klyv

Robert T  
#138596 Otroligt snabb!

Användarvisningsbild

Re: Fräck snabb klyv

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138598 Men hur var det de där halv gamla vimekklyvarna fungerade? De var ju också mekanska. Jag har kluvit mycket med en sån i unga år..

Användarvisningsbild

Re: Fräck snabb klyv

Mäki  
#138621 Är otroligt snabb men hur säker är den? Den skulle aldrig kunna säljas i norden när den inte har två hands grepp. Om man vill leka med säkerheten kan detta kanske vara något?
Jänkarna har inte så höga säkerhets krav tydligen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2bVAAx3mMKY[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Fräck snabb klyv

cosmo  
#138654 Mycket snabb men ser lite
omständigt och farligt ut.
länk till en lite udda vedklyv

Användarvisningsbild

Re: Fräck snabb klyv

totte  
#138670 Mycket fin liten ångmaskin. Den typen av klyv har varit mycket vanlig på landsbygden. Inte så rysligt farlig om man vet hur den skall hanteras. Vanligaste skadan var av flygande vedbitar. Om man inte håller upp bakändan på vedbiten så framändan sticker upp lite grann och dessutom inte fört in den ordentligt och klyven träffar en tjurig kvist så kan biten fara rakt up med rejäl kraft och då riskerar man att få sig en rejäl uppercut eller bruten näsa t ex.

Avatar Fallback

Re: Fräck snabb klyv

rca1959  
#138694 Idén är fräck att uttnyttja lagrad energi i svänghjulet.

Att bygga om till tvåhandsgrepp vore trivialt.

Tycker att killen som kör demovideon går alldeles för nära gränsen för att behålla alla fingrarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fräck snabb klyv

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138696
rca1959 skrev:Idén är fräck att uttnyttja lagrad energi i svänghjulet.

Att bygga om till tvåhandsgrepp vore trivialt.

Tycker att killen som kör demovideon går alldeles för nära gränsen för att behålla alla fingrarna.


Håller med, göra så att biten som skall klyvas ligger i en "dal" så att biten ligger still, detta gör att man inte behöver hålla i biten på samma sätt.
Möjligen tvåhandsgrepp med.

Sen ser det ut att vara en intresant klyv...

Avatar Fallback

Re: Fräck snabb klyv

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139338
Zixten skrev:
... göra så att biten som skall klyvas ligger i en "dal" så att biten ligger still, detta gör att man inte behöver hålla i biten på samma sätt.


Med den varianten lär vedbitarna flyga uppåt och då vill inte jag hålla i ändarna.

Kände du igen Kindbo-dialekten. Skulle tro det är inspelat i Ö. Frölunda.

Avatar Fallback

Re: Fräck snabb klyv

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139365 Vanligtvis så var klyven ihopbygd med vedkapen. Man fick då ett bord mellan kap och
klyvhuset.
På min föräldragård så kapades all ved på en dag ca 20m3.
Åtgick fyra man för detta arbete en bär fram till kapen, en kapade och två som klöv veden.
Jag som barnarbetere travade klump framför klyvhuset :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fräck snabb klyv

totte  
#139392 Känner precis igen din skildring Röjkvist, var och tittade på när grannar gjorde sin ved, dom var ett lag som hade en sån klyv och så for dom runt med den och hjälptes åt med veden på varje ställe.

Dom som klöv hade skinnbeslagna yllevantar.

Avatar Fallback

Re: Fräck snabb klyv

Hema  
#139393 Hade varit intressant med en modell större, som kunde klara av kors/stjärnklyv, samt eldriven.
Undra hur mycket större svänghjulen behöver bli?


Kanske kan man köpa utan motor och sedan bara hänga på större svänghjul o egenvald motor :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).