Vedmaskiner, flishuggar

ny vedprocessor men vilken?

27 inlägg 15639 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ny vedprocessor men vilken?

jd6630  
#134266 ja kan ju passa på o lägga en fråga här!!! om ja nu skulle satsa mer på ved o skaffa en maskin vilken ?? har från 1jan till dags dato sålt 736 stjälpt kbm ved. allt uppkapat me hva 365 o sen klyvt på faxe. de börjar kännas rätt bra. mesta av mina stockar e upp till 60cm, kanske ska försöka hitt 40cm men inte lätt. nu ska de inte röra sej om fantasi priser utan en beggad driftsäker sak,nån här som ska sälja??? jo jag har veden som hobby kan få en kisa kubik?? ja proffsmaskinen inkl allt för 120+m. nja lite dyrt tycker ja. förslag synpunkter tips.
kan tillägga att nu har grannskapet sänkt priset på ved så blir tuffare o tuffare, e nu nere på 375kr kbm för torr lövved. men jag fortsätter sälja ask ó bok för 500kr så länge de nu går

Trejon
Användarvisningsbild

Re: ny vedprocessor men vilken?

Vedproducent  
#134274
jd6630 skrev:ja kan ju passa på o lägga en fråga här!!! om ja nu skulle satsa mer på ved o skaffa en maskin vilken ?? har från 1jan till dags dato sålt 736 stjälpt kbm ved. allt uppkapat me hva 365 o sen klyvt på faxe. de börjar kännas rätt bra. mesta av mina stockar e upp till 60cm, kanske ska försöka hitt 40cm men inte lätt. nu ska de inte röra sej om fantasi priser utan en beggad driftsäker sak,nån här som ska sälja??? jo jag har veden som hobby kan få en kisa kubik?? ja proffsmaskinen inkl allt för 120+m. nja lite dyrt tycker ja. förslag synpunkter tips.
kan tillägga att nu har grannskapet sänkt priset på ved så blir tuffare o tuffare, e nu nere på 375kr kbm för torr lövved. men jag fortsätter sälja ask ó bok för 500kr så länge de nu går

Dyrt för Kisaveden inkl allt? Jag tycker det låter billigt ja. Den skulle jag titta närmare på om jag var intresserad av en bra begagnad maskin. Ytterst sällan man ens ser dom till salu och dom verkar vara väldigt pålitliga. Du hanterar ändå volymer som "bonnamaskiner" bara håller för i 3-4 år så köp en riktig maskin med en gång är mitt tips.

Avatar Fallback

Re: ny vedprocessor men vilken?

jd6630  
#134286 är en konkurerenade bekant som har 2 st och kör upp 3000kbm med varje maskin per år, byter efter 2 år så den har gått runt 6000kbm. fattar ente man kan sälja så mycke.
är verkligen strax över 700kbm på 7 månader så mycke??????
ser andra som snackar om 2-300kbm året så undrar ju lite, fina dyyra maskiner o 300kbm året?? går de ihop??
ja har ju i da bara motorsåg o klyv så min vedhandel känns i hela kroppen. hmm får kanske ringa den där konkurenten o lägga vantarna på maskinen

Avatar Fallback

Re: ny vedprocessor men vilken?

jd6630  
#134288 satt o leta runt i går här men hittade inget så frågar här ist. avenbok!!!!! nåt som ni har kunskap om, jag har 160kbm hemma, hårt segt jävligt o få i tu. om ja nu haft vedmaskin hur hade de funkat då, kan saj att de blir rätt mycka anv,slägga för o få de loss från klyven när de sätter saj halvvägs igenom.
ska visst ge mycke värme i kaminen

Användarvisningsbild

Re: ny vedprocessor men vilken?

Vedproducent  
#134289
jd6630 skrev:är en konkurerenade bekant som har 2 st och kör upp 3000kbm med varje maskin per år, byter efter 2 år så den har gått runt 6000kbm. fattar ente man kan sälja så mycke.
är verkligen strax över 700kbm på 7 månader så mycke??????
ser andra som snackar om 2-300kbm året så undrar ju lite, fina dyyra maskiner o 300kbm året?? går de ihop??
ja har ju i da bara motorsåg o klyv så min vedhandel känns i hela kroppen. hmm får kanske ringa den där konkurenten o lägga vantarna på maskinen

Jag menar inte att 700 m3 är mycket så på ett år men att bonnamaskinerna är slut efter 3-4000 m3 och då är ju den maskinen slut på 4-5 år. Min Japa 375 har gått ca 3700 m3 på 1 år och den måste lagas upp från grunden. Verkar inte som dom vill göra något åt saken så det blir nog ARN på det.

Avatar Fallback

Re: ny vedprocessor men vilken?

jd6630  
#134301 700kbm på 7 månader, kan ju bli nån hundra kbm till innan året e slut.
men ska man ha en bra maskin ska man ju köpa nåt från början som e redigt. vet nån som har hakkapilke o de e väl rätt mycke pill i verkstan, woodmax har nån o den tycker ja ser klen ut. japa hmm ?? har sett sånna på blocket för 80papp beggade. e skit när man ska reperera nya maskiner dom ska ju hålla, o sen garantier o försäkringar o klödd., kan tänka maj att du e allt annat än glad

Användarvisningsbild

Re: ny vedprocessor men vilken?

Vedproducent  
#134322
jd6630 skrev:700kbm på 7 månader, kan ju bli nån hundra kbm till innan året e slut.
men ska man ha en bra maskin ska man ju köpa nåt från början som e redigt. vet nån som har hakkapilke o de e väl rätt mycke pill i verkstan, woodmax har nån o den tycker ja ser klen ut. japa hmm ?? har sett sånna på blocket för 80papp beggade. e skit när man ska reperera nya maskiner dom ska ju hålla, o sen garantier o försäkringar o klödd., kan tänka maj att du e allt annat än glad

Nej glad är jag väl inte men tycker mest det är sorgligt av Japa och återförsäljaren att inte göra något. Dom har sagt att dom ska laga den och skickat delar. Sen har dom ändrat sig och menar att jag ska skära sönder maskinen och sen svetsa ihop de nya delarna själv. Mycket märkligt agerande när dom vet att jag har rätt och att de kommer att få en anmälan till Arn om dom inte gör något. Jaja maskinen har inte gått att använda sen 11:e Maj så dom får ju betala värdeminskning på den också. Ska hur som helst inte ha den mera så det är mest att det låser upp kapital som jag behöver till den nya maskinen.

Avatar Fallback

Re: ny vedprocessor men vilken?

jd6630  
#134324 vem e säljare av japa ?? lantmännen?? har du pratat direkt med japa?? hemskt o hålla på o reklamera nya saker, hade själv en traktor som inte va till mycke, sa till återförsäljaren,lös problemet eller så hittar jag en annan leverantör!! fick ny traktor på 2 dar. men kanske inget argument för din del. undrar lite vad arn kan vill vågar göra!!!borde betala betala hyran med för den maskin du fått låna in under tiden

Användarvisningsbild

Re: ny vedprocessor men vilken?

Vedproducent  
#134328
jd6630 skrev:vem e säljare av japa ?? lantmännen?? har du pratat direkt med japa?? hemskt o hålla på o reklamera nya saker, hade själv en traktor som inte va till mycke, sa till återförsäljaren,lös problemet eller så hittar jag en annan leverantör!! fick ny traktor på 2 dar. men kanske inget argument för din del. undrar lite vad arn kan vill vågar göra!!!borde betala betala hyran med för den maskin du fått låna in under tiden

Lantmännen var det när jag köpte den men är det inte längre. Men det är deras ansvar att lösa det ändå. Har inte hyrt någon maskin. Krånglade ett par timmar om dagen med maskinen men lyckades köra färdigt säsongens ved. Jag ska ju kunna sälja veden som torr i vinter så efter midsommar kapar jag inget. Några dagar till blev det dock med allt krångel som varit.

Avatar Fallback

Re: ny vedprocessor men vilken?

jd6630  
#134332
Vedproducent skrev:
jd6630 skrev:vem e säljare av japa ?? lantmännen?? har du pratat direkt med japa?? hemskt o hålla på o reklamera nya saker, hade själv en traktor som inte va till mycke, sa till återförsäljaren,lös problemet eller så hittar jag en annan leverantör!! fick ny traktor på 2 dar. men kanske inget argument för din del. undrar lite vad arn kan vill vågar göra!!!borde betala betala hyran med för den maskin du fått låna in under tiden

Lantmännen var det när jag köpte den men är det inte längre. Men det är deras ansvar att lösa det ändå. Har inte hyrt någon maskin. Krånglade ett par timmar om dagen med maskinen men lyckades köra färdigt säsongens ved. Jag ska ju kunna sälja veden som torr i vinter så efter midsommar kapar jag inget. Några dagar till blev det dock med allt krångel som varit.


Klantmännen är väl underbara att handla av??? handlar själv där för ca 10mille om året ,dom skulle våga jävlas!!!!
dom har ju sitt eftermarknads ansvar för maskinen så bara jaga dom.
ändå tur du slapp hyra in en annan, avbetalning på japan o hyr peng på den andra, trist när de blir så.
vaddå du kan väl inte ha allt uppkapát till midsommar?? verkar va ett helt annat ved projekt hos dej

Användarvisningsbild

Re: ny vedprocessor men vilken?

Vedproducent  
#134333
jd6630 skrev:
Vedproducent skrev:
jd6630 skrev:vem e säljare av japa ?? lantmännen?? har du pratat direkt med japa?? hemskt o hålla på o reklamera nya saker, hade själv en traktor som inte va till mycke, sa till återförsäljaren,lös problemet eller så hittar jag en annan leverantör!! fick ny traktor på 2 dar. men kanske inget argument för din del. undrar lite vad arn kan vill vågar göra!!!borde betala betala hyran med för den maskin du fått låna in under tiden

Lantmännen var det när jag köpte den men är det inte längre. Men det är deras ansvar att lösa det ändå. Har inte hyrt någon maskin. Krånglade ett par timmar om dagen med maskinen men lyckades köra färdigt säsongens ved. Jag ska ju kunna sälja veden som torr i vinter så efter midsommar kapar jag inget. Några dagar till blev det dock med allt krångel som varit.


Klantmännen är väl underbara att handla av??? handlar själv där för ca 10mille om året ,dom skulle våga jävlas!!!!
dom har ju sitt eftermarknads ansvar för maskinen så bara jaga dom.
ändå tur du slapp hyra in en annan, avbetalning på japan o hyr peng på den andra, trist när de blir så.
vaddå du kan väl inte ha allt uppkapát till midsommar?? verkar va ett helt annat ved projekt hos dej

Varför skulle jag inte kunna ha det uppkapat? Jag säljer kvalitetsved och då ska den vara torr när någon vill ha torr ved. Men jag förstår hur andra gör. Det märker jag när jag får bara beröm för min ved av köparna. Det är ju precis överallt man kommer klagomål om ved de tidigare köpt. Jag klyver ved Dec-midsommar och då säljer jag nästan ingenting. Sen säljer jag torr fin ved till bra priser under sommaren och hösten.

Avatar Fallback

Re: ny vedprocessor men vilken?

jd6630  
#134335 visst kan du ha de, bara tänkte lite - rätta mej om jag har fel
du säljer 2000kbm stjälpt per år
ca 1300kbm stock x250kr kbm = 325000kr
en massa kapital, iof du lever på detta.
finns ingen här nere som köper torr ved nu men till vintern får dom kanske köpa några kbm till ifall de inte räcker. så får passa på o kränga en del nu o hoppas kunderna återkommer
är otroligt svårt o va ny på marknaden här nere, så jag har koncentrerat maj på bok o ask, björk i undantags fall
annars e de blandved de andra säljer, ask bok bjök ek asp al gran tall brädor o annat skoj
ska få hem ett lass ask nu som e tänkt o kapas o klyvas sen in i torkhuset o torkas till vintern o sälja för 550-600kr
även en liten tanke på att sälja i lavat mått. ingen jäkel vet att dom beställer 10kbm o får 7lavat dom fick ju 11kbm av sin gammle vedhandlare när dom lavat upp de, ska jag med lämna mer ved för o bli accepterad?? förklara att det är stjälpt mått vilket motsvarar ca 0,7kbm men de förstår inte kunden

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).