Vedmaskiner, flishuggar

ny vedprocessor men vilken?

27 inlägg 15636 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ny vedprocessor men vilken?

f-se.se  
#133791 har idag en japa 2000 tr med dubbla tryckare.


letar efter en ny i prisklass upp till 130 + m kör upp ca 300 kubik 28 cm ved / år, traktor drift pga vill ej låna ut och kommer troligen inte använda de.

har kollat runt lite men verkar inte hitta nå samlat vettigt om alla.

kellfri ? NEJ såg den på skogs elmia och den verka inte kunna vara med mer än ett år eller två.
japa ? nja säljaren verka inte så intresserad av att sälja och ville inte visa nå igång på elmia.
bala agri 370? verka väldigt intressant och effektiv och störst träd till bäst pris.
tajfun rca 400?
kisa ? verkar bara finnas en för 160+ och endast el. NEJ tack.
Hakki Pilke 1X-37?
Palax ks 35?


alla har ju alltid nått plus och nått horn i sidan till nått märke men säg va ni tycker.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: ny vedprocessor men vilken?

stegmaster  
#133810 Av dom du har listat, så skulle jag ta en Tajfun 400 joy, helt klart.
Annars så har ni vel Duun wm 420 ochså i Sverige, kanske ochså skulle varit med ifrågan.

Användarvisningsbild

Re: ny vedprocessor men vilken?

Vedproducent  
#133870
stegmaster skrev:Av dom du har listat, så skulle jag ta en Tajfun 400 joy, helt klart.
Annars så har ni vel Duun wm 420 ochså i Sverige, kanske ochså skulle varit med ifrågan.

Ja Japa försvinner ju direkt i alla fall. Min 1 åriga maskin har dom inte lagat än efter 2,5 månad och reservdelar får man vänta på i flera veckor. Aldrig hör dom av sig heller. Tajfunen var jag också intresserad av tills jag hörde lite dåliga saker om den. (speciellt av återförsäljaren som inte ville åtgärda felen och som jag kanske inte bör nämna vid namn). Så för min del blev det en ny kisaved kubik med leverans i höst. Har inte hört någon som sagt något negativt om den. Verkar vara en maskin som verkligen är gjord för att gå industriellt till skillnad mot Japa tex som är slut efter 6 månader.

Avatar Fallback

Re: ny vedprocessor men vilken?

bevakare  
#133906 hej vedproducent.......jag är lite sugen på å köpa en tajfun 400 men nu blev jag fundersam.
Kan du berätta mera vad du vet om tajfun eller nån annan som har info om tajfun.

Info mottages gärna

Användarvisningsbild

Re: ny vedprocessor men vilken?

Vedproducent  
#133910
bevakare skrev:hej vedproducent.......jag är lite sugen på å köpa en tajfun 400 men nu blev jag fundersam.
Kan du berätta mera vad du vet om tajfun eller nån annan som har info om tajfun.

Info mottages gärna

Vet inte mycket alls om Tajfun mer än att en bekants bekant har haft riktigt trassel med sin maskin och framförallt med dom som sålde den (som jag har med Japa just nu, dock ej samma återförsäljare). Blir nog ARN som får bestämma vad som ska göras och det blir inte svårt för dom att se att det är ursprungliga konstruktionsfel på maskinen. Det har jag bra bevis för så jag fattar inte att Japa är så slappa. Dom har också erkänt felet och skickad delar men vägrar att sätta dit dom efterssom du måste skära sönder mycket på maskinen och sen svetsa ihop den igen och det blir dyrt (vilket dom tycker att jag ska betala trots att dom erkänt felet). Många berömmer ju Tajfunen också. Frågan är nog hur mycket du ska producera med den för volymer på 2-3000 m3 om året är den nog inte byggd för liksom Japas hobbymaskiner som klarar 4-5 månader innan dom är slut.

Användarvisningsbild

Re: ny vedprocessor men vilken?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133919 Jag lutar åt en Palax 35 nån som har vettiga argument mot?

Användarvisningsbild

Re: ny vedprocessor men vilken?

loppan  
#133924 Nej inga argument mot,kolla länk.
viewtopic.php?f=13&t=11039

Avatar Fallback

Re: ny vedprocessor men vilken?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133926 Går också och grunnar på en palax, då en ks35 ergo el och traktordriven, vore intressant att ta del av ägares erfarenheter.......? Har kollat på den och tycker den ser godkänd ut, men det slår ju aldrig de erfarenheter som en som använt den har. Jag ska heller inte köra flera tusen m3f/år utan jag ligger på ca 150-200 och där tänker jag hålla mig, så långt jag nu kan se .......

Avatar Fallback

Re: ny vedprocessor men vilken?

plutten  
#133931 Har nu haft min Palax ks35 med joystick i fyra säsonger, kapat cirka 2500 m3. Under den tiden har jag lagt ut ca 150 euro i reservdelar. Största kostnaden var inmatningsmattan som jag hamnade att förnya i våras, för säkerhetsskull skall tilläggas. Den hade börjat rispas opp i ena sidan, varför jag tyckte det var säkrast att byta den. I övrigt bara en fjäder till klyvautomatiken samt några avgångna bultar till det automatiska rullstödet som klämmer fast veden när den kapas. Som helhet enligt min mening
en prisvärd och bekymmerslös maskin. Skall kanske tillägga att jag inför nästa säsong ämnar byta till en ny Palax ks35S.
Ett gott råd vill jag dock ge. Om du ämnar köra några större mängder per år rekommenderar jag att du utrustar den genast från början med oljekylare. Själv hamnade jag att skaffa den i efterskott vilket är ett betydligt dyrare sätt.

Användarvisningsbild

Re: ny vedprocessor men vilken?

stegmaster  
#133955
Vedproducent skrev: Så för min del blev det en ny kisaved kubik med leverans i höst. Har inte hört någon som sagt något negativt om den. Verkar vara en maskin som verkligen är gjord för att gå industriellt till skillnad mot Japa tex som är slut efter 6 månader.

Jo självklart hadde jag valt den, det er ju kungen blant vedmaskiner, men den kommer liksom i en annan klass en dom som er listat(både kvalitet och prismässigt). :grin:
Själv har jag inte hört något negativt om tajfun her i Norge, men något mandagsexemplar kan vel alltid finnas??

Du er ju en storproducent "vedproducent", så jag undar om du har nogra bilder eller video av din vedanleggning nånstans på nätet???
Er alltid interssant att se hur proffsen gjör. :geek:

Användarvisningsbild

Re: ny vedprocessor men vilken?

Vedproducent  
#133959
stegmaster skrev:
Vedproducent skrev: Så för min del blev det en ny kisaved kubik med leverans i höst. Har inte hört någon som sagt något negativt om den. Verkar vara en maskin som verkligen är gjord för att gå industriellt till skillnad mot Japa tex som är slut efter 6 månader.

Jo självklart hadde jag valt den, det er ju kungen blant vedmaskiner, men den kommer liksom i en annan klass en dom som er listat(både kvalitet och prismässigt). :grin:
Själv har jag inte hört något negativt om tajfun her i Norge, men något mandagsexemplar kan vel alltid finnas??

Du er ju en storproducent "vedproducent", så jag undar om du har nogra bilder eller video av din vedanleggning nånstans på nätet???
Er alltid interssant att se hur proffsen gjör. :geek:

Har inte lagt ut några bilder på anläggningen på nätet. Nu har jag plockat ner allt som tillhör anläggningen och kört bort vedmaskinen till återförsäljaren så får dom antingen lösa in den eller laga den som den ska lagas. Nu ska området göras i ordning med större grusplan, asfalt och en till hall och sen ny vedanläggning med en kisaved och extra vedbord (cirka 1 miljon plus moms i investeringskostnad). När det är klart senare i höst så ska jag lägga ut dom bilderna.

Användarvisningsbild

Re: ny vedprocessor men vilken?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133964 Mkt intressant.

Användarvisningsbild

Re: ny vedprocessor men vilken?

jonathanA  
#133974
Vedproducent skrev:
stegmaster skrev:
Vedproducent skrev: Så för min del blev det en ny kisaved kubik med leverans i höst. Har inte hört någon som sagt något negativt om den. Verkar vara en maskin som verkligen är gjord för att gå industriellt till skillnad mot Japa tex som är slut efter 6 månader.

Jo självklart hadde jag valt den, det er ju kungen blant vedmaskiner, men den kommer liksom i en annan klass en dom som er listat(både kvalitet och prismässigt). :grin:
Själv har jag inte hört något negativt om tajfun her i Norge, men något mandagsexemplar kan vel alltid finnas??

Du er ju en storproducent "vedproducent", så jag undar om du har nogra bilder eller video av din vedanleggning nånstans på nätet???
Er alltid interssant att se hur proffsen gjör. :geek:

Har inte lagt ut några bilder på anläggningen på nätet. Nu har jag plockat ner allt som tillhör anläggningen och kört bort vedmaskinen till återförsäljaren så får dom antingen lösa in den eller laga den som den ska lagas. Nu ska området göras i ordning med större grusplan, asfalt och en till hall och sen ny vedanläggning med en kisaved och extra vedbord (cirka 1 miljon plus moms i investeringskostnad). När det är klart senare i höst så ska jag lägga ut dom bilderna.


Kul å höra att du sattsar!

Avatar Fallback

Re: ny vedprocessor men vilken?

f-se.se  
#134036 hmm mycket intressant om div, ingen som har nå mer om Bala ?
får nog bli en tur till återförsäljarna ngn dag och se vad dom har att säga om de me, och vad dom kan göra på priset.

   TS
Avatar Fallback

Re: ny vedprocessor men vilken?

Sune77  
#134258 När det gäller Bala 370 så är det en fin maskin och köra när den går men jag vill höja ett varningens finger för hydraulpumparna
( dom som sitter i ett trepack ) det är ojämnkvalitet på dem ha en vän som råkade ut för det och han var tydligen inte den enda

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).