Vedmaskiner, flishuggar

vedmaskin tex Hakki pilke, Bala agri mfl

2 inlägg 4795 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vedmaskin tex Hakki pilke, Bala agri mfl

volvo 650  
#131279 Hej försöker ta reda på lite om vedmaskiner olika förtjänster och brister, inför senare köp. Har funderat på hakki pilken, ev begagnad, men ser då endast traktordrivna.
Vilket varv ut på kraftuttaget kör man med då? Verkar lite jobbigt med traktorn bölandes, men de är väl lite billigare.
Har iallafall läst lite här, det verkar vara en del strul med remdrift som återkommer i fler trådar. Om den är remmdriven betyder det att kedjan roterar hela tiden? Är isåfall det en nackdel? Är de andra hydrauldrivna? Bättre? Annars verkar den ta ganska grov ved, vilket är bra när det är varierande ved hela tiden.

Bala agri såg jag på lantmännen en gång verkade också ta grov ved, större svärd än hakkin, mer likt skördaresvärd! men det var inget inmatningsband på den.
Annars på begmarknaden har jag sett någon äldre trejon 700 med vagga och klinga, kanske får duga med en sådan, men jobbigare att få upp veden, kan väl inte lägga upp på något bord då med gripen? Får tyvärr inte bli för dyrt då jag kör för egen förbrukning, men det tar för lång tid nu med lös hydraulklyv.
Tacksam för svar och synpunkter



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: vedmaskin tex Hakki pilke, Bala agri mfl

Mäki  
#131284 Det går bra att ha ett bord som man lyfter upp veden på fast man har en maskin med vagga och klinga.
Jag kör med Hakki Pilke OH 60 med drivning från traktorn, jag har bara en hastighet på kraftuttaget så det blir att ligga på 1300 varv/min och det känns inte som en vettig lösning i längden så vi tänker komplettera maskinen med el.
Om man har en traktor med 1000 varv/min så fungerar det säkert bättre.
Dessutom har man traktorn låst vid maskinen och kan inte använda den till något annat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).