Vedmaskiner, flishuggar

Faxe 500, Klyvlängd?

27 inlägg 15439 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Faxe 500, Klyvlängd?

Hultebergarn  
#128893 Ni alla som kör Faxes 500 klyv. vad är max klyvlängd? är det 500mm eller finns det lite marginal? Pannan jag har tar ju ved på 550mm som max( så min ved blir mellan 500-540 för att utnyttja panna helt), letar nu klyv och funderar på om faxes 500 klyv räcker för mig eller om jag skall ta en 700 klyv? Skiljer sig ju även i det där med styrningen på kolven, men den kanske är stabilt ändå?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Klyvlängd på faxeklyv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128898 Köpte min Faxe 500 för en 3 månader sen och ringde faktiskt till Faxe och ställde samma fråga. De avrådde mig från 700 klyven då "den är så otymplig jämfört med 500" :surp: Hursomhelst, det blev en 500 och du får max i 530 mm. Den är väldigt stabil och tvekar aldrig, så långt jag nu provat den. Men det har varit några rejäla rotstocksbitar av björk, och de gick galant utan synbart svaj på kolven.

Avatar Fallback

Re: Klyvlängd på faxeklyv

Hultebergarn  
#128905 Ok, låter riktigt bra. 530mm räcker gott och väl. Var bara det att jag tänkte när jag nu står och kapar så nära 500mm som möjligt så är det ju jättesurt om det inte finns något marginal uppåt. men 30mm duger ju gott. Ingen annan som har några positiva eller till och med negativa saker på faxe 500 klyven?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyvlängd på faxeklyv

totte  
#128912
Hultebergarn skrev:Ok, låter riktigt bra. 530mm räcker gott och väl. Var bara det att jag tänkte när jag nu står och kapar så nära 500mm som möjligt så är det ju jättesurt om det inte finns något marginal uppåt. men 30mm duger ju gott. Ingen annan som har några positiva eller till och med negativa saker på faxe 500 klyven?


Jodå, jag har en 500 och är mycket nöjd med den. Går snabbt och bra, otroligt välbyggd och hållbar.

Nackdelar: Fyrklyvskniven är lite för kort, bitarna har ibland en tendens att åka av sidledes ut. Och kniven är inte justerbar, kan vändas och på så sätt har den två höjdlägen. I mitt fall var det att välja för högt eller mycket för högt, men jag klyver spis- och kaminved. Har byggt om min och satt på en spak med justering.

Sen är den en gris att flytta för hand, det lilla löjliga handtaget går inte att dra i, brukar ta ett rep runt axlarna när jag skall flytta klunsen.

Användarvisningsbild

Re: Klyvlängd på faxeklyv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128918
totte skrev:Sen är den en gris att flytta för hand, det lilla löjliga handtaget går inte att dra i, brukar ta ett rep runt axlarna när jag skall flytta klunsen.


:lol: Precis så är det!

Avatar Fallback

Re: Klyvlängd på faxeklyv

axwell  
#128929 Vad väger den och hur stora är hjulen?

Användarvisningsbild

Re: Klyvlängd på faxeklyv

totte  
#128947 105 kg enligt tillv. Hjulen är väl en bit över 20 och 5 cm breda, sjunker garanterat i marken, funkar säkert jättefint på hårdgjorda ytor eller hårdpackad grusplan, inte på gräsmark.

Avatar Fallback

Re: Klyvlängd på faxeklyv

axwell  
#128962
totte skrev:105 kg enligt tillv. Hjulen är väl en bit över 20 och 5 cm breda, sjunker garanterat i marken, funkar säkert jättefint på hårdgjorda ytor eller hårdpackad grusplan, inte på gräsmark.

Ni vet inte hur bra ni har det, Kellfris väger enl. uppg. 178 kg, har i original drygt 20 cm * 4 cm hårda plasthjul.
Bytte till 26 * 8,5 cm luftgummi innan den kunde tas ut ur garaget, det blir byte till 33 * 9,5 cm så fort Biltema har dem på hyllan.
Arbetshöjden är nu för låg (72 cm) så några cm högre behövs.

Måste medge att den fortfarande fungerar och klarar 70 cm ved utan minsta tvekan.

Användarvisningsbild

Re: Klyvlängd på faxeklyv

totte  
#128974 Jodå vi vet hur bra vi har det, vi som kör med blå lättvikts-klyvar :mrgreen:

Funderat på att byta hjulen på min, men skall ändå bara flytta den sådär 7 - 8 m ett par gånger om året och med ett rep över axlarna så går det rätt bra. Rätt skönt att slippa ha luftgummi också, kompressorn finns i garaget nedanför backen.

Avatar Fallback

Re: Klyvlängd på faxeklyv

Hultebergarn  
#129065 Blev en Faxe 500. Har bara provat några kubbar, men den kommer garanterat att täcka mitt vedklyvsbehov. Att jag sedan fick köpa en fullt fungerande åkgräsklippare för 1000:- av gubben som sålde klyven gjorde ju inte saken sämre:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyvlängd på faxeklyv

totte  
#129092
Hultebergarn skrev:Blev en Faxe 500. Har bara provat några kubbar, men den kommer garanterat att täcka mitt vedklyvsbehov. Att jag sedan fick köpa en fullt fungerande åkgräsklippare för 1000:- av gubben som sålde klyven gjorde ju inte saken sämre:)


Gratulerar! Tror nog att du blir nöjd, min har fungerat klanderfritt hittills. Kom ihåg att byta hydrauloljan när du kört ett tag, om det var 10 eller 20 timmar minns jag inte, står i manualen. Inte illa att få en klippare nästan på köpet!

Användarvisningsbild

Re: Klyvlängd på faxeklyv

viktor meck  
#129111 vad var det för någon åkgräsklippare :?: :?: :?:

Användarvisningsbild

Re: Klyvlängd på faxeklyv

viktor meck  
#129112 själv då bytte jag till mig en scootermoppe. han fick en gammal klippo ( jag behöver inte 15 gräsklippare) och jag moppen. den går i 95. lite för fort för min smak :lol:

Avatar Fallback

Re: Klyvlängd på faxeklyv

Hultebergarn  
#129124 Det var en gammal John Deere 111. Tyvärr så har batteriet nog gjort sitt. Men den startade med startkablar, och knivaran snoraade. Så det ska nog gå att piffa till den lite grann.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyvlängd på faxeklyv

palmen76  
#168593 Pratade med sotarmästaren här om dan, han rekommenderade att kapa veden 5-10 cm kortare än vad pannan tar. Bara för att få en så bra förbränning som möjligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).