Vedmaskiner, flishuggar
Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)
mån 23 mar 2015, 19:38#322804Jag har bara satt en gummisnodd som håller ner spaken när jag klyver!
Måste då förstås hålla upp spaken medan kolven åker tillbaka! Men fördelen är att kolven inte går tillbaka längre än jag själv önskar för när jag släpper spaken så stannar kolven när den är på väg tillbaka .Så på det viset behöver inte kolven gå tillbaka helt när jag klyver korta bitar
Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)
tor 03 jul 2025, 14:03#886359Förstår diskussionen i tråden, har enhands med retur på gården och det har fungerat i många år.
Men testa att dunka fast vedkubben mot klyven lite lätt så ligger vedklabben still tills tyckplattan når biten. Då behöver det inte vrida eller rulla av när man inte håller i biten. En fördel är att klyvkniven är vass så den lätt biter i biten så man inte behöver dunka så hårt.
Men testa att dunka fast vedkubben mot klyven lite lätt så ligger vedklabben still tills tyckplattan når biten. Då behöver det inte vrida eller rulla av när man inte håller i biten. En fördel är att klyvkniven är vass så den lätt biter i biten så man inte behöver dunka så hårt.
sön 06 jul 2025, 09:11#886771Man kan svetsa på taggar på kniven. Då kan man stöta fast klabben mot taggarna så att den hålls på plats. Samma sak på klyvkolvplattan eller vad den kallas, den rörliga delen. Jag har även en "hajfena" överst på kniven så att klabben inte kan sprätta upp (vilket kunde hända förut).

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).