På villhöverlistan en Eastonmade med lyft och 6/8 kniv eller kassett för skiktklyvning
Vedmaskiner, flishuggar
Vilken vedmaskin ska man ha??
lör 27 jul 2024, 22:11#851064PW vedklipp upp till 25 cm i diameter. Enkel maskin dock en del kroppsarbete på köpet. För det grövre motorsåg och hydraulklyv.
På villhöverlistan en Eastonmade med lyft och 6/8 kniv eller kassett för skiktklyvning
tis 05 nov 2024, 14:22#860556Köpte en PW-klipp i år. Om man inte har hundratals kubik och tål att köra lite tungt kroppsarbete är den utmärkt och man behöver framförallt inte bry sig om det skulle finnas grus eller annat på stockarna som skulle skämma en kedja eller klinga. Kan säga att överkroppen ändrades från hygglig till vältränad under våren och försommaren... Ska ta upp till 300mm diameter men jag rekommenderar att man håller sig några cm under som maxdiameter om man inte ska plåga den för mycket...
fre 21 mar 2025, 07:57#875482
Jag har en likadan som din fast med boster, klyvens hastighet räcker för att hinna klyva och gå tillbaka på allt som är grövre än ca12cm grovt. För mig passar det utmärkt när det som är från ca10-12cm klyver jag inte varje utan fyller vaggan och kör klyven när den är full, då klyvs bara 1 kanske 2. Det är enkelt att lägga handen på och hålla tillbaka klyvspaken när man kör upp svärdet så att klyven inte startar när man kör klent. Ska snart dra igång med veden så jag kan skicka en film till dig då.
Slurfi skrev:bror-erik sjöberg skrev:Det är booster-klyv på den
Det vore schwajnigt ku med en filmsnutt så man får se klyvhastigheten?
l
Jag har en likadan som din fast med boster, klyvens hastighet räcker för att hinna klyva och gå tillbaka på allt som är grövre än ca12cm grovt. För mig passar det utmärkt när det som är från ca10-12cm klyver jag inte varje utan fyller vaggan och kör klyven när den är full, då klyvs bara 1 kanske 2. Det är enkelt att lägga handen på och hålla tillbaka klyvspaken när man kör upp svärdet så att klyven inte startar när man kör klent. Ska snart dra igång med veden så jag kan skicka en film till dig då.
fre 21 mar 2025, 08:28#875489
Går Eastonmade att köpa i Sverige?
MrStraightpull skrev:PW vedklipp upp till 25 cm i diameter. Enkel maskin dock en del kroppsarbete på köpet. För det grövre motorsåg och hydraulklyv.
Går Eastonmade att köpa i Sverige?
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
tis 25 mar 2025, 14:02#875999Eastonmade verkar även säljas inom EU. Här finns exempelvis en med klabblyft till facila priset av 20000 €, ex moms 😱 😀 🙃 En aning mastigt för en manick som endast klyver...
https://logsplittersco.eu/producten/eas ... outklover/
https://logsplittersco.eu/producten/eas ... outklover/

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).