Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3073 inlägg 1025119 visningar 181 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
Slurfi skrev:Jo, de dyraste som gick att hitta verkar det som. Jag har för mig de kostade 320:-/st
men än så länge känns det som en bra affär, nån enstaka reva har jag gjort med gafflarna
men annars är de mkt hållbara och målet är 10 års användning, nu är det tredje året.
Det borde torka bra i dem iom det glesa nätet och så verkar det åxå.

Finns espegaards notsäck på Nima. Öppningsbar om du köper 30 st kostar 185 kr plus moms.
Har fått ett annat pris från Espegaard själva på 160 kr plus moms. Så visst är det lite dyrare men dom är säkert väldigt bra. Har inte provat dom än.

Användarvisningsbild

herjman  
Vedproducent skrev:
Slurfi skrev:Jo, de dyraste som gick att hitta verkar det som. Jag har för mig de kostade 320:-/st
men än så länge känns det som en bra affär, nån enstaka reva har jag gjort med gafflarna
men annars är de mkt hållbara och målet är 10 års användning, nu är det tredje året.
Det borde torka bra i dem iom det glesa nätet och så verkar det åxå.

Finns espegaards notsäck på Nima. Öppningsbar om du köper 30 st kostar 185 kr plus moms.
Har fått ett annat pris från Espegaard själva på 160 kr plus moms. Så visst är det lite dyrare men dom är säkert väldigt bra. Har inte provat dom än.

Tror jag ska prova några till nästa år. Det ser ju ut att vara fotbollsnät och det lär ju hålla!

stektlök  
#308982Här kommer lite bilder på min vedkapning ur kran.
Dagen förgylldes även av "Jim the one" som kom på besök med de lite större musklerna i husqvarna sortimenet. Det var roligt att provköra en lite större motorsåg än min 550.

Efter nedtagning i skogen så kör jag ut björken å lägger den i en hög för att sedan kapa upp allt vid lämpligt tillfälle. Nästa moment blir att slänga pluttarna i skopan å in till klyven i maskinhallen.

Hema  
#309121Trevligt, men om man får ge ett tips, så hur vore det om du fixade till en låda, lite plank eller plywoodskivor för timmervagnen, så skulle du kunna kapa veden direkt i den, så slipper du lägga veden på backen? För om jag ser rätt, så blir det inte jätteenkelt att få tag i alla bitar, såsom de ligger nu, även om du har en fin skopa.

Men om du inte har kranen på vagnen utan i 3-punkten, så kanske en vanlig kärra vore smidigare. Härlig dag att vara ute i hur som helst.

stektlök  
#310094Står inne i maskinhallen å klyver. Funkar fint.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#310100På gott norsk skulle jag ville kalla dig en "HELDIGGRIS" :lol: :lol:

Användarvisningsbild

stegmaster  
#310109Ja, fy f......, det där er inte rettvist. :smile:

Hema  
#310110Det var min första tanke med, inte alls avis.. :) Dock var det smart o praktiskt. Dags att man själv förbättrar sig helt enkelt. :)

stektlök  
#310120Rullor ut kärrorna i friska luften när det är bra väder.... inbillar mig att det torkar bättre då :) cirkulation ska va bra påstås det.

Användarvisningsbild

stegmaster  
#311617Hmm, man skulle ju vore i skogen vid denna årstiden, men med ca 30mm regn stort sett varje dag och 6grader varmt, så får det bli lite arbete på vedbacken istället. :smile:
Slutadet dagen med motorsåg kapning av en 3m tallstock som var 60cm i roten och 45 i andra enden.
45cm er va som går i vedmaskinen. (er min jobbarkompis som kapar).
Så er redan klyvt och klart med 150 m3 säckar( ca 100 björk och 50 tall.)

20150116_133947.jpg

Hema  
stegmaster skrev:Hmm, man skulle ju vore i skogen vid denna årstiden, men med ca 30mm regn stort sett varje dag och 6grader varmt, så får det bli lite arbete på vedbacken istället. :smile:
Slutadet dagen med motorsåg kapning av en 3m tallstock som var 60cm i roten och 45 i andra enden.
45cm er va som går i vedmaskinen. (er min jobbarkompis som kapar).
Så er redan klyvt och klart med 150 m3 säckar( ca 100 björk och 50 tall.)

20150116_133947.jpg

Jag blev först lurad av bilden. Såg ut som om du hade byggt upp en skenbana 3m upp i luften i vilken en grip satt. Så att ni kunde köra runt med stockar lite smidigt, men sen så såg jag att det är den bakre traktorrutan som gav mig ett spratt. :)

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Hema skrev:Jag blev först lurad av bilden. Såg ut som om du hade byggt upp en skenbana 3m upp i luften i vilken en grip satt. Så att ni kunde köra runt med stockar lite smidigt, men sen så såg jag att det är den bakre traktorrutan som gav mig ett spratt. :)

Jag såg samma spratt som du....

Användarvisningsbild

stegmaster  
#311846Ha, ha , Jo det er endast griplastaren, men kul om ni fått några idear av mig helt "gratis" som jag själv inte hadde nån aning om. :grin:
Dock er detta första gången på flera år som jag sysslat med sådan stora stockar.
Detta var et träd måste bort för at kunne gräva väg.

stektlök  
#313769Hej på er ! Vill sprida min egna lilla ide på vedverkstad här. Jag kapar med motorsågen direkt ur kran och hugger i fallande längder. Det blir då endel kortare kapade vedbitar än mina ca 40-50 cm som jag försöker hålla mig inom. Dessa kan bli mellan 20-30 cm ca nu när jag siktar på det.
Nu har jag ställt fram en extra pall brevid klyven som jag slänger allt kort i. Dessa kortare bitar blir sedan kaminmysved till några kamrater som har kaminer.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#313825Jag gör samma - allt som inte är 30cm går i småsäck till min dotter. Mysved - vilken jättebra beteckning :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).