Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3073 inlägg 1025524 visningar 181 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289267Tackar, jo det funkar rätt så bra, men man noterar direkt att det saknas en
traktor framför skogsvagnen, kanske nåt att grunna på över vintern.
Lite snickerier typ smärre ombyggnader ska göras så småningom så
att vedmaskinen alltid står under tak mm.

Hema  
#289304Räcker väl att ha ett stationärt hydralaggregat som du kan koppla till vagnen, när du parkerat den där? Samt tak till vedmaskinen låter ju bra vid första tanken, men då kan man ju aldrig dra dig ifrån att fixa veden hur tråkigt vädret än är. Nu har du ju fortfarande chansen att säga, "Jag får göra det en annan dag" ;)

Användarvisningsbild

#289319Jo, ett sånt eldrivet agg har jag funderat på, men det stupar nog på
att det blir dyrare än att skaffa nåt lämpligt som får hålla säckarna
så den blå får stå framför vagnen hela tiden.
Sen ska ju vedtillverkningen samköras med Wood-Mizern så nåt sorts
tak osv är tvunget för att få det praktiskt.

Tosca  
#289324Helt klart bättre med tak, har man väl börjat arbeta så slutar man sällan bara för att det regnar lite. Det är först när man kommer in som man märker att kläderna är dyngsura och man själv är kall.

stektlök  
#289360Har man vant sig vid tak ä de mkt gött å stå under.

elis  
#289398Brukar ha ett större parasoll fastsatt på vedklippen, skyddar bra mot såväl regn som het vårsol.

stektlök  
#289445Jag kapar allt utomhus ur gripen sedan lägger jag i storskopan och kör in traktorn i maskinhallen till klyven.
rätt gött å lätt att städa efteråt :)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303692Så har jag äntligen snickrat ihop en bock för att kapa meterveden i fyra delar. Skall byggas ut för att ta 3m-ved så småningom. Och det skall på ett 18" svärd. :oops:

DSC_0066[1].JPG

Den observanta ser att jag totalt räknade fel på hur lång den horisontella brädan skulle vara. Så går det när man har det "i huvudet" och inte på ritning. Sågade och förmonterade delarna på annan plats en slutmonteringen, för att underlätta transportarbetet! :grin:

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#303705Då sparade du en 10cm lång bit, och det är ochså pängar - svara mig nu: Är du Smålänning? :lol:

Användarvisningsbild

svampbob  
Mangan skrev:Så har jag äntligen snickrat ihop en bock för att kapa meterveden i fyra delar. Skall byggas ut för att ta 3m-ved så småningom. Och det skall på ett 18" svärd. :oops:

DSC_0066[1].JPG

Den observanta ser att jag totalt räknade fel på hur lång den horisontella brädan skulle vara. Så går det när man har det "i huvudet" och inte på ritning. Sågade och förmonterade delarna på annan plats en slutmonteringen, för att underlätta transportarbetet! :grin:

Får du inte problem med att klabbarna vill hoppa runt när du börjar kapa? Jag har byggt något liknande hemma men gjorde magasinet V-format och sedan har jag ett rep som löper över vedtraven och en ögla i slutet på repet där jag stoppar in foten och sträcker repet medan jag kapar. Det funkade bra men enklast är ändå att låta vedmaskinen göra 30 cm ved direkt i säck.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303736Enklaste är väl att köpa säckat på Ok? :)

Har bara kört det du ser på bilden, tyckte inte det hoppade. Var ju kluven, värre om man skall kapa rundved. Får återkomma i frågan.

Användarvisningsbild

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304032Satt och letade bland "gamla" bilder och hittade denna, som ett litet exempel på utveckling inom vedtillverkningen. :wink:

Förbättringarna består av ett egentillverkat mellanbord (två ihopskruvade potatislådor stående på två pallbockar) där kapad ved kan vila i väntan på att klyvas, samt att järnhästen får fungera som vedtransportör upp till sj-pallarna där säckarna lagras. Allt som allt blev det en hyfsad arbetsbesparing.
ved.jpg

Till nästa säsong har det gjorts ett stockbord där pinnarna läggs efter huggning i väntan på att kapas och klyvas. Dels torkar veden bättre, dels blir arbetshöjden klart bättre än när jag fick lyfta varje pinne från marknivå.
stockbord.jpg

Som grädde på moset har det tillkommit ett utställningstält med öppning i båda ändar, tanken är att jag ska kunna stå där och samtidigt sköta kap och klyv för att slippa värsta solvärmen/ösregnet. Inga bilder ännu men det kommer när vedsäsongen startar... den som väntar på något gott :mrgreen:

Hema  
JensSkoog skrev:Då sparade du en 10cm lång bit, och det är ochså pängar - svara mig nu: Är du Smålänning? :lol:

Jasså ryktet om smålänningarna har nått dig med. Haha, vi är inte snåla utan ekonomiska! Så det så. :)

Användarvisningsbild

herjman  
Slurfi skrev:https://plus.google.com/101566128631003805811/posts/VtszER4fevf

En filmsnutt från vedbacken.

Är det espegaards nätsäckar du använder? Dom ser hållbara ut, vad tycker du om dom?

Användarvisningsbild

#304925Jo, de dyraste som gick att hitta verkar det som. Jag har för mig de kostade 320:-/st
men än så länge känns det som en bra affär, nån enstaka reva har jag gjort med gafflarna
men annars är de mkt hållbara och målet är 10 års användning, nu är det tredje året.
Det borde torka bra i dem iom det glesa nätet och så verkar det åxå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).