Vedmaskiner, flishuggar

Espegard notsäck (vedsäck)

59 inlägg 28307 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Espegard notsäck (vedsäck)

svampbob  
Midgård skrev:Hur kommer det sig att man får plats med 2 m3 ved i en säck som rymmer 1,5 m3?

Man staplar på både in och utsida.

Trejon

80-90  
Midgård skrev:Hur kommer det sig att man får plats med 2 m3 ved i en säck som rymmer 1,5 m3?

Den töjer sej ganska kraftigt om man skakar de i pallgafflarna

Midgård  
#793615 OK. Tacik. Det innebär då att man kan inte "mäta upp" vedvolymen genom att fylla säcken, utan måste volymmäta på annat sätt?

80-90  
Midgård skrev:OK. Tacik. Det innebär då att man kan inte "mäta upp" vedvolymen genom att fylla säcken, utan måste volymmäta på annat sätt?

Ja tyvärr så är det så . Bäst är det å väga torr ved å sälja i kW pris .

Midgård  
#793626 OK, Tack för svar.

Användarvisningsbild

halvproffs  
80-90 skrev:
Midgård skrev:OK. Tacik. Det innebär då att man kan inte "mäta upp" vedvolymen genom att fylla säcken, utan måste volymmäta på annat sätt?

Jag fyller säcken så mycket det går med 30cm ved. Staplar och rättar till när jag når veden med armarna.
Nån köpare har hämtat ved som nyss är hanterad och har även levererat nån säck med ved som varit nysågad.

Vad har du för kW-pris?

80-90  
halvproffs skrev:
80-90 skrev:

Jag fyller säcken så mycket det går med 30cm ved. Staplar och rättar till när jag når veden med armarna.
Nån köpare har hämtat ved som nyss är hanterad och har även levererat nån säck med ved som varit nysågad.

Vad har du för kW-pris?

Måste väl vara ärlig att jag inte ha sålt på kW men går å undrar på å börja med det

Användarvisningsbild

svampbob  
#808079 Vad är detta? Först går en ögla av men jag tänker det går nog bra med tre då jag bara ska hundra meter till grannen.

Någon fler som har råkat ut för detta?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808080 Inte att öglan brustit helt men att någon del har gått när jag inte haft tyget rätt över gaffeln.
Kanterna på gafflarna är rätt vassa.
Brukar ställa dom på pallar efter dom blitt fyllda och sen bara lyfta dom på pallen.

Pratade med en säljare av espegard på elmia och skakade bara på huvet åt att köra runt fyllda säckar hängande i gafflarna som jag brukar göra vid fyllningen

Användarvisningsbild

svampbob  
gnisten83 skrev:Inte att öglan brustit helt men att någon del har gått när jag inte haft tyget rätt över gaffeln.
Kanterna på gafflarna är rätt vassa.
Brukar ställa dom på pallar efter dom blitt fyllda och sen bara lyfta dom på pallen.

Pratade med en säljare av espegard på elmia och skakade bara på huvet åt att köra runt fyllda säckar hängande i gafflarna som jag brukar göra vid fyllningen

Det här var av mina äldsta säckar och dom har inte ett skydd över repet i öglorna. Jag tror att det säckarna är åtminstone åtta år gamla. Jag köpte ju ny hjullastare ifjol så gafflarna är nya och skarpa så det hjälpte garanterat till.

Det känns som självklart att hänga säckarna från gafflarna när de fylls. Jag vill minnas att @vedproducent fyller och bär i ögglorna.

#808094 Jo jag fyller med dom hängande i gafflarna o kör iväg dom till torkplatsen så, där ställer jag dom på pallen som jag sen hanterar dom med efteråt.

De var när jag undrade lite hur jag skulle kunna trä i gafflarna smidigt i öglorna när säcken hände i fyllstativet som espegaard gubben sa att man skulle flytta dom på pall…

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
gnisten83 skrev:Jo jag fyller med dom hängande i gafflarna o kör iväg dom till torkplatsen så, där ställer jag dom på pallen som jag sen hanterar dom med efteråt.

De var när jag undrade lite hur jag skulle kunna trä i gafflarna smidigt i öglorna när säcken hände i fyllstativet som espegaard gubben sa att man skulle flytta dom på pall…

Jomen inga problem. 😀
1691257984_20200328_113631.jpg

Stativet står på en pall. Så det är smidigt o flytta på.

Knappt man vågar tala om var stativet kommer ifrån. Kellfri...

#808101 De var en annan variant än deras egna, där hänger säcken bara i krokar.
Tycker de blir lite i säckarna om jag inte skakar dom några gånger under påfyllningen, iaf med 50cm ved som jag använder

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
gnisten83 skrev:De var en annan variant än deras egna, där hänger säcken bara i krokar.
Tycker de blir lite i säckarna om jag inte skakar dom några gånger under påfyllningen, iaf med 50cm ved som jag använder

Istället för att trä på dom bakre öglorna. Så ligger dom ovanpå spända med ett spännband bakom. Förr att det skall vara lätt att få loss.

Långa bitar bygger bra. Alternativet är att gå o räta till i säcken ibland.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).