Midgård skrev:Hur kommer det sig att man får plats med 2 m3 ved i en säck som rymmer 1,5 m3?
Man staplar på både in och utsida.
- Richard Feynman
Midgård skrev:Hur kommer det sig att man får plats med 2 m3 ved i en säck som rymmer 1,5 m3?
Midgård skrev:OK. Tacik. Det innebär då att man kan inte "mäta upp" vedvolymen genom att fylla säcken, utan måste volymmäta på annat sätt?
80-90 skrev:Midgård skrev:OK. Tacik. Det innebär då att man kan inte "mäta upp" vedvolymen genom att fylla säcken, utan måste volymmäta på annat sätt?
Ja tyvärr så är det så . Bäst är det å väga torr ved å sälja i kW pris .
halvproffs skrev:80-90 skrev:Midgård skrev:OK. Tacik. Det innebär då att man kan inte "mäta upp" vedvolymen genom att fylla säcken, utan måste volymmäta på annat sätt?
Ja tyvärr så är det så . Bäst är det å väga torr ved å sälja i kW pris .
Jag fyller säcken så mycket det går med 30cm ved. Staplar och rättar till när jag når veden med armarna.
Nån köpare har hämtat ved som nyss är hanterad och har även levererat nån säck med ved som varit nysågad.
Vad har du för kW-pris?
gnisten83 skrev:Inte att öglan brustit helt men att någon del har gått när jag inte haft tyget rätt över gaffeln.
Kanterna på gafflarna är rätt vassa.
Brukar ställa dom på pallar efter dom blitt fyllda och sen bara lyfta dom på pallen.
Pratade med en säljare av espegard på elmia och skakade bara på huvet åt att köra runt fyllda säckar hängande i gafflarna som jag brukar göra vid fyllningen
gnisten83 skrev:Jo jag fyller med dom hängande i gafflarna o kör iväg dom till torkplatsen så, där ställer jag dom på pallen som jag sen hanterar dom med efteråt.
De var när jag undrade lite hur jag skulle kunna trä i gafflarna smidigt i öglorna när säcken hände i fyllstativet som espegaard gubben sa att man skulle flytta dom på pall…
gnisten83 skrev:De var en annan variant än deras egna, där hänger säcken bara i krokar.
Tycker de blir lite i säckarna om jag inte skakar dom några gånger under påfyllningen, iaf med 50cm ved som jag använder