Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3073 inlägg 1032699 visningar 181 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

molnia  
molnia skrev:vart finns byggtråden? ;)

Hema skrev:Här är den: Egen vedprocessor http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?f=26&t=4658&sid=08e3813ca00336782d147a51a4e87145 Googlade på 3fas elmotorsåg och fastnade i den tråden, även om det inte är en sådan såg där.

:grin: :-bd

Användarvisningsbild

johan eriksson  
axwell skrev:
Hema skrev:Tror dock att en .325" kedja skulle vara bättre än denna 3/8" lågprofil 1,3 mm.

Stihl har en riktigt trevlig 3/8 lågprofilkedja som på Stihlspråk heter 3617, benämns även PS har jag för mig, inte att blanda ihop med deras PS3. Är en chisel kedja som kapar riktigt raskt.
Vågar inte säga hundra om den har släpts i landet än, fanns inte i sortimentet i våras när jag frågade efter den, har fått mina från en bekant i Holland, tror att den säljs i Norge med. Men desto fler som frågar efter den desto bättre om den inte finns än.

axwell  
johan eriksson skrev:Stihl har en riktigt trevlig 3/8 lågprofilkedja som på Stihlspråk heter 3617, benämns även PS har jag för mig, inte att blanda ihop med deras PS3. Är en chisel kedja som kapar riktigt raskt.
Vågar inte säga hundra om den har släpts i landet än, fanns inte i sortimentet i våras när jag frågade efter den, har fått mina från en bekant i Holland, tror att den säljs i Norge med. Men desto fler som frågar efter den desto bättre om den inte finns än

Tror att den befintliga heter 3636 "63 PMC3" det står i vart fall "3" på drivlänkarna, och "6" på ryttarna.
Klyvkedjan 3614 "63 PMX".

Tack för tipset, skall hålla koll efter 3617.

Hema  
#232565Då jag håller på att göra plats för en vedbod nära huset, så ville jag slippa stapla veden efter klyvningen för torkning och samtidigt ha något skyddande tak.

Så efter lite sökning på blocket blev en "hundgård" inhandlad. Den består eg. av några gallersidor från gallervagnar som typ posten har. Passade nästan som hand i handske då de var tänkta att stå på några pallar. 8st för att vara exakt. Så nu är måtten 3,2bX2,4dX1,6h =~ drygt 12m³ stjälpt. Pallarna står för övrigt på några trädgårdsplattor.
Bild

Efter bilden var tagen las plåttaket på och gissa om jag myste när himlen sedan öppnade sig på natten. :)

Nästa projekt blir att fixa någon passande presenning, så att man lätt kan ta av den då man ska fylla på och förenkla tömningen. Får se om jag skaffar mig en vedtransportör.

Sedan har man alltid drömmar om en bättre vedlösning. Men jag har en fråga, då jag hade tänkt tanken att använda sig av en sektion av rullbana in mot en framtida sax (klyvningen vill jag ha efteråt), men är det fördel att ha tätt mellan rullarna eller inte?

Användarvisningsbild

molnia  
#235013någonstans här på forumet har jag sett någon som hade en länk där det visades en princip med en massa vedkorgar i trä i liten storlek. Små nog att bära in till spisen. Inne kunde man stapla flera på höjd för att kunna torka och ha en buffert inne. Är det någon som vet vart denna länk finns?

Användarvisningsbild

molnia  
#235016AHA! kom nu på att jag såg den i samband med Ingmars klyv, googlade och mycket riktigt på samma hemsida fanns den ju.
http://www.pidia.se/
http://www.pidia.se/vedhamtare.html

Palakangas  
#235099Tyvärr inte min.

Hema  
#235319Någon som har kunskap att kunna räkna på driftskostnaden?

Posta en bild ifrån er vedtillverkning

Jarlstrale  
#237913Kvalité, så kan man koncentrera sig på arbetet :)

Användarvisningsbild
stegmaster  
#237914Uppstart med henting av vedvirke til näste sesong i dag.

Foto0032.jpg

skogsbonne  
Jarlstrale skrev:Kvalité, så kan man koncentrera sig på arbetet :)

Lite sen ved eller är det för nästa år? :)

Användarvisningsbild

molnia  
#238253det blev några vedkorgar. körde fram materialet på jobbet och fick hjälp av syskon och deras respektive att skruva ihop dem. Vi är 3 hushåll som alla ska ha korgar. fick ihop 22 st, men vi har bara kommit halvvägs.
Bild 00182.jpg

20130920_0653L.jpg

20130926_0670L.jpg

20130926_0669L.jpg

20130926_0666L.jpg

20130926_0663L.jpg

20130926_0672L.jpg
Senast redigerad av molnia tor 26 sep 2013, 21:54, redigerad totalt 1 gång.

Hema  
#238256Bra jobbat som vanligt! :)

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238330Fin vedhylla. :grin:

Där snackar vi design.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#238340Vackert! Det där är ju ett möbel i sig själva.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).