Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3073 inlägg 1031934 visningar 181 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild
stegmaster  
#232166Var kult at se.
Fint upplegg du har.
Verkar vara bra kram i el sågen dessutan(mer enn va jag trott :oops: )
Tack för en trevlig video. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232177Jo elsåg ska man nog testa ordentligt innan man sas sågar den.

Hema  
#232182Gissar att axwell är bra på att hålla kedjan vass :)

axwell  
Hema skrev:Gissar att axwell är bra på att hålla kedjan vass :)

Det sket sig den här gången, den var inte slö men heller inte nyslipad.
Hade planerat att som vanligt slipa upp kedjan med Dremeln, urladdad accu, körde ändå när kameran väl satt på stativet.

Tror dock att en .325" kedja skulle vara bättre än denna 3/8" lågprofil 1,3 mm.

krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232250Så här blir min ved till, lånad Bala 110 för det som inte går in i den hembyggda vedmaskinen, maskin tar 36cm, klyver med ~6ton, kapar med en elkedjesåg från Clas Ohlson. Har funkat mycket bra under de 4-5 säsonger den gått, dock har den inte blivit klar enligt planen som det var tänkt. Men men, var sak har sin tid....
Efter veden hamnat på hög, så flyttas transportören till vedförrådet och stengrepen sätts på Buster 320:n, sen är det bara ratta och spaka för glatta livet tills veden är inne...

Hema  
krippe lingon skrev:Så här blir min ved till, lånad Bala 110 för det som inte går in i den hembyggda vedmaskinen, maskin tar 36cm, klyver med ~6ton, kapar med en elkedjesåg från Clas Ohlson. Har funkat mycket bra under de 4-5 säsonger den gått, dock har den inte blivit klar enligt planen som det var tänkt. Men men, var sak har sin tid....
Efter veden hamnat på hög, så flyttas transportören till vedförrådet och stengrepen sätts på Buster 320:n, sen är det bara ratta och spaka för glatta livet tills veden är inne...

Vad kul. Hade suttit och läst din byggartråd idag på det andra forumet och så kom denna bild upp. :)
En fråga dock: När du kör med stengrepen, får du då inte med en del extra, typ jord osv?

krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232261Kul, att byggtråden fortfarande intresserar någon.
Det har väl gått ca100-150kbm genom maskin hittills, finns en del som behöver ändras och repareras, bl.a. klyvyxan har gett sig ett flertal ggr. Blir så när man bygger med 'blötjärn' och dimensionerar för klent.
Ska sanningen fram så är det första gången i år som det körs med stengrep, förr så har jag kastat veden i skopan för hand men tänkte slippa det momentet nu, jag tror man får ha lite känsla när det är dags.
Återkommer med rapport när jag testat.... :-)

Användarvisningsbild

molnia  
#232312vart finns byggtråden? ;)

axwell  
#232316Re: Vad var det senaste ni byggde??

Inläggav molnia » mån 08 jul 2013, 17:49
två myggfönster avbockade från att göra listan.
kvar står ; myggdörr till ytterdörren, nytt skrivbord, tvmöbel, inredning till tvättstugan och inredning till hallen... :-B

Användarvisningsbild
molnia
Överhuggare

Skogsinlägg: 648
Har gillat: 23 ggr
Har gillats: 32 ggr

Kan det vara denna helt obekanta tråd?

Hema  
#232338Här är den: Egen vedprocessor http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?f=26&t=4658&sid=08e3813ca00336782d147a51a4e87145 Googlade på 3fas elmotorsåg och fastnade i den tråden, även om det inte är en sådan såg där.

Användarvisningsbild

totte  
stektlök skrev:Vad är det för en traktor du har Axwell ? Får uppfattningen om att du inte gillar stress. Det är underbart att bara jobba på utan att skynda sig hela tiden (jag tröttna på stress på fabriken förr).
Anledningen till att du använder elsåg? Har du lättirriterade grannar ?

Du verkar inte kröka mycket rygg iaf å de e kanon! :)

Tack för en bra video.

Varje gång man tycker det går lite långsamt så kan man fundera en stund på hur mycket tid man måste spara med en vedmaskin för att tjäna ihop till den. Samt på vad man skulle gjort i stället under den tiden för att faktiskt tjäna pengar. Resonemanget gäller självklart endast för hemmavedpulare, inte vedproducenter. Har inte heller vägt in "vill ha-faktorn" eller om man kanske vill betala för att få tid över för nåt man tycker är roligare.

Trevlig video axwell, mycket bra upplägg. En annan sak man kan fundera ut medan man står och klyver, hur många ryggböjningar man sparar per vedsäsong om man har ett sånt här bra upplägg.

axwell  
totte skrev:rje gång man tycker det går lite långsamt

Just traktorkörningen fram till sågbocken blev en miss, hade kvar låg-lågläget och då går den inte snabbare.

Klyvningen, Kellfris klyv är inte snabbare än så, man får vänta på den.

Många verkar vara förvånade att elsågen är så pass snabb men det är ju ca 3 hp fast begränsad kedjehastighet tyvärr.

Just ryggbesparingen får väl du totte ta åt dig äran, betr. inspiration.
Sen har man ju sett så mycket vansinnigt ryggböjande i framförallt amerikanska klipp, tvärtemot hur högt dom lägger snittet vid trädfällning.

Användarvisningsbild

totte  
#232450Kul att kunna inspirera lite. Men, som du säger, man ser så mycket vansinniga arbetsmetoder, allt skall hamna på backen mellan varje moment och sen lyftas igen. Det är inte bara dåligt för kroppen, det är oftast rätt ineffektivt också.

Användarvisningsbild

Re: Stressless!

JensSkoog  
#232460Mycket bra upplegg Axwell! Skønt å se at du jobbar utan stress och mas.

axwell  
JensSkoog skrev:Inlägg av JensSkoog » 43 minuter sedan.
Mycket bra upplegg Axwell! Skønt å se at du jobbar utan stress och mas.

Tack för det, man blir ju bekväm på gamla dar, som tex att de avkapade bitarna har vänts så att de får plats inom armlängds avstånd från klyven, inga fler steg än nödvändigt.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).