Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3068 inlägg 1018014 visningar 181 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#909435Nu fylls vedbacken upp med klabbar från en stor tall.
1776595716_2026.03.18_ved_fra_krst_x_(3).jpg

Efter jag tog bilden har högen nästan dubblats, och
ett par kompisar har hämtat några lass.
1776595716_2026.03.18_ved_fra_krst_x_(1).jpg

Var lite jobbigt att kapa, men det gick!
1776595715_2026.03.18_ved_fra_krst_x_(2).jpg

Självklart hittade jag järn djupt där inne i stocken. Sker alltid i trädgårdar. 😤
Nu ska det bara klyvas 😎

sveakatten  
1776674360_img_1050.jpg

1776674360_img_1051.jpg

Tänkte visa hur jag gjort påsar till veden, nät från jemofix satt fast 3sidor med märlor i pallen och kattstrypare på 4sidan, vilken klipps bort vid tömning.

adahlm  
#909494Lite städning mellan varven, längesen bordet varit sådär tomt

1776703807_1000083693.jpg

Användarvisningsbild

Kim74  
#910350Vedtillverkningen är i full gån med nya Pilkemaster 36 HC. Är nog rätt så nöjd med maskinen, men inte helt. "Matarhjulet" är placerat ganska exakt 268 cm från sågsvärdet. Vilket betyder att då man har 3-meters massaved och gör 32-33 cm långa vedklabbar så kilar sig klabben fast mot "stopparen" och sågsvärdet nyper. Kommer att ge feedback åt fabriken.

Maskinen borde även ha en extra hydraulventil för att köra "matarhjulet" skilt utan att klyven rör sig framåt. Nu så måste man göra ca 3-4 klyvningsrörelser för att få fram en ny 3-meters bit till sågsvärdet.

Har 4-6- och 8-delars klyvknivar. Går lite onödigt tungt med 8-delars. Har på gång med en specialklyvkniv för att klyva grövre klabbar. Typ samma system som åtm en annan tillverkare har.

Jobbar mest ensam och får då gjort ca 2.5-3 löskubik i timmen. Det är ju många moment som skall utföras innan veden är i säcken. Lastar på stockbordet med griplastaren så det tar ju sin tid. Och stockbordet är manuellt och kräver viss muskelkraft innan 3-meters biten är på redo för sågning.

Har nog tankar om att utveckla lite så framtiden får visa om det blir något av det,

adahlm  
#910370Körde pilkemaster för 10år sen o hade inkopplat ett stockbord med eget ventilbord från traktorns hydraulik så man kunde köra fram stocken med rullarna utan att röra på vedmaskinens egna inmatning - fungerade perfekt.
Lönar nog sig att försöka koppla det på nåt sånt sätt att det går att köra rullen manuellt.

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Kim74 skrev:Vedtillverkningen är i full gån med nya Pilkemaster 36 HC. Är nog rätt så nöjd med maskinen, men inte helt. "Matarhjulet" är placerat ganska exakt 268 cm från sågsvärdet. Vilket betyder att då man har 3-meters massaved och gör 32-33 cm långa vedklabbar så kilar sig klabben fast mot "stopparen" och sågsvärdet nyper. Kommer att ge feedback åt fabriken.

Maskinen borde även ha en extra hydraulventil för att köra "matarhjulet" skilt utan att klyven rör sig framåt. Nu så måste man göra ca 3-4 klyvningsrörelser för att få fram en ny 3-meters bit till sågsvärdet.

Jag brukar låna en sån maskin ibland, och har aldrig haft problem med att svärdet nyper, om det blir problem med svärdet och sågningen så hjälper det alltid att fila kedjan och se över svärdet om det är lite grader på det...
Den jag lånar har ju några år på nacken, så det kanske är ändrat något.

Jag försöker att få stockbordet / stockarna närmre maskinen, så att stocken hamnar en bit in på vaggan, så som "adahlm" gör i filmen som han la upp. (det ser i alla fall ut som att dina stockar hamnat rätt långt bak)

Sen kör jag oftast med längre längder, mellan 4 och 5 meter blir det oftast. är det grova bitar eller krokiga så gör jag dom kortare.
Men jag hugger ju veden själv i skogen, du kanske har köpt din ved, då är det ju svårare att påverka längden.

Användarvisningsbild

Kim74  
adahlm skrev:Körde pilkemaster för 10år sen o hade inkopplat ett stockbord med eget ventilbord från traktorns hydraulik så man kunde köra fram stocken med rullarna utan att röra på vedmaskinens egna inmatning - fungerade perfekt.
Lönar nog sig att försöka koppla det på nåt sånt sätt att det går att köra rullen manuellt.

Fin anläggning. Kollade på den i tiderna på forumet "Masinisti". Har du bytt till någon annan maskin eller kör du med samma? Veden småningom klar för i vår, men skall försöka göra skild ventil till rullen nästa år.

Användarvisningsbild

Kim74  
Zixten skrev:
Kim74 skrev:Vedtillverkningen är i full gån med nya Pilkemaster 36 HC. Är nog rätt så nöjd med maskinen, men inte helt. "Matarhjulet" är placerat ganska exakt 268 cm från sågsvärdet. Vilket betyder att då man har 3-meters massaved och gör 32-33 cm långa vedklabbar så kilar sig klabben fast mot "stopparen" och sågsvärdet nyper. Kommer att ge feedback åt fabriken.

Jag brukar låna en sån maskin ibland, och har aldrig haft problem med att svärdet nyper, om det blir problem med svärdet och sågningen så hjälper det alltid att fila kedjan och se över svärdet om det är lite grader på det...
Den jag lånar har ju några år på nacken, så det kanske är ändrat något.

Jag försöker att få stockbordet / stockarna närmre maskinen, så att stocken hamnar en bit in på vaggan, så som "adahlm" gör i filmen som han la upp. (det ser i alla fall ut som att dina stockar hamnat rätt långt bak)

Sen kör jag oftast med längre längder, mellan 4 och 5 meter blir det oftast. är det grova bitar eller krokiga så gör jag dom kortare.
Men jag hugger ju veden själv i skogen, du kanske har köpt din ved, då är det ju svårare att påverka längden.

Problemet är nog att stocken kläms fast mellan rullen och stopparen vilket gör att svärdet kläms fast då man sågat genom halva stocken. Försöker att inte köra stocken helt mot stopparen innan första kapet.

Planerar att införskaffa/tillverka ett nytt stockbord med frammatning till nästa säsong. Problemet är att jag inte har el vid min vedhanteringsplan och ej heller extra hydrauluttag då maskinen drivs med egen motor. Borde dock gå att få ett extra hydrauluttag från vedmaskinens egen hydraulpump. Flödet borde räcka till om man ej matar fram stockar och klyver samtidigt. Spånsug borde även införskaffas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).