fre 08 maj 2026, 20:06#910426Kim74 skrev:Vedtillverkningen är i full gån med nya Pilkemaster 36 HC. Är nog rätt så nöjd med maskinen, men inte helt. "Matarhjulet" är placerat ganska exakt 268 cm från sågsvärdet. Vilket betyder att då man har 3-meters massaved och gör 32-33 cm långa vedklabbar så kilar sig klabben fast mot "stopparen" och sågsvärdet nyper. Kommer att ge feedback åt fabriken.
Maskinen borde även ha en extra hydraulventil för att köra "matarhjulet" skilt utan att klyven rör sig framåt. Nu så måste man göra ca 3-4 klyvningsrörelser för att få fram en ny 3-meters bit till sågsvärdet.
Jag brukar låna en sån maskin ibland, och har aldrig haft problem med att svärdet nyper, om det blir problem med svärdet och sågningen så hjälper det alltid att fila kedjan och se över svärdet om det är lite grader på det...
Den jag lånar har ju några år på nacken, så det kanske är ändrat något.
Jag försöker att få stockbordet / stockarna närmre maskinen, så att stocken hamnar en bit in på vaggan, så som "adahlm" gör i filmen som han la upp. (det ser i alla fall ut som att dina stockar hamnat rätt långt bak)
Sen kör jag oftast med längre längder, mellan 4 och 5 meter blir det oftast. är det grova bitar eller krokiga så gör jag dom kortare.
Men jag hugger ju veden själv i skogen, du kanske har köpt din ved, då är det ju svårare att påverka längden.
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende!! SLÄPP ALDRIG GASEN!! // Zixten