Vedmaskiner, flishuggar

Vedklyv löser ut säkring!

32 inlägg 11335 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vedklyv löser ut säkring!

Pierre B  
#804805 Absolut! Det var därför jag lät en elektriker göra jobbet! 👍

TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vedklyv löser ut säkring!

exerg  
axwell skrev:
Pierre B skrev:Tilläggas skall att klyven är helt nyinköpt, använde den första gången i förrgår. En sak jag tänkt på är att den har ju stått ute och det har ju varit relativt kallt. Kan det vara så att den dragit extremt mycket ström vid uppstarten (kallstart vid kallt väder) och att den då börjat bränna säkringen och sedan när man kört ett par varv så ligger den nästan max av vad säkringen klarar och då har säkringen gått.

Lämna tillbaks klyven/byt ! Då kan du eventuellt utesluta att det är fel på klyven eller kinaoljan som troligen inte är av lämplig typ eller tillräckligt ren.

Alernativt: Tappa ur oljan och fyll med 32olja som du köper hos handlare med kunskap om hydraulik.
Vid tömningen, använd en tratt med grov sil, sen kan du analysera vad oljan innehöll mer än olja.
[b]
[/b]
prodigys skrev:
axwell skrev:
Pierre B skrev:Tilläggas skall att klyven är helt nyinköpt, använde den första gången i förrgår. En sak jag tänkt på är att den har ju stått ute och det har ju varit relativt kallt. Kan det vara så att den dragit extremt mycket ström vid uppstarten (kallstart vid kallt väder) och att den då börjat bränna säkringen och sedan när man kört ett par varv så ligger den nästan max av vad säkringen klarar och då har säkringen gått.

Lämna tillbaks klyven/byt ! Då kan du eventuellt utesluta att det är fel på klyven eller kinaoljan som troligen inte är av lämplig typ eller tillräckligt ren.

Alernativt: Tappa ur oljan och fyll med 32olja som du köper hos handlare med kunskap om hydraulik.
Vid tömningen, använd en tratt med grov sil, sen kan du analysera vad oljan innehöll mer än olja.

Nog det bästa förslaget hittils. Köpte en likadan i september men har redan fått en utbytt och skickat in en på reparation. Har klyvt typ 5m³ bara.

[quote="Mangan"](glöm det, fel klyv)[/quote Precis vad jag gjorde, lämnade in den då den efter 2 dgr började slå ut 10A. Satte in en 13A vilket gjorde att jordfelsbrytaren löste. Flyttade till en annan elcentral som inte hade jordfelsbrytare. Klyven gick ca 5 cm o bara stod o brummade med ett helt annat ljud än vad som tidigare varit brukligt och detta då den f.ö var obelastad. Efter en vecka kom beskedet att det inte var nåt fel på klyven och idag hämtade jag ut den och fick med en faktura på 250:- för undersökningen. Klyven orkar nu näranog inte röra sig o det enda som är skillnad är att hitintills har inte varken säkring eller jordfelsbrytare löst ut. Ska fixa ny olja imorgon så får man se. Att lämna in den till jula, som verkar anse att reklamationer är en ny affärside som tillför dem 250:- , verkar inte vara nån ide..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).