Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3068 inlägg 1018010 visningar 181 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

prodigys  
#804548Har skaffat mig två högar likt den på bilden under våren och funderar på hur jag ska ska göra med veden för lagringen. Har ganska fullt i vedboden så allt kommer aldrig att få plats, kan man lägga pallar på så att det blir en luftspalt för att sen täcka med presenning med kortsidorna öppna eller bör jag göra något mer arbetsintensivt? Gör det gärna så enkelt och billigt som möjligt men det kommer ligga där i minst 2 år och upp till 6 år beroende på hur mycket jag eldar framöver.
1687624540_img_20230407_155816271.jpg

Gaffe skrev:Någon som har eller känner till var man kan få tag i skålade cementblock/betongblock att använda som upplägg?
Tänker de borde finnas i tusentals på gamla nedlagda sågverk.
Tänker lägga telefonstolp i dessa för att sedan lägga långveden tvärs på inför kap/klyvning.

Vanliga skalblock är skålade men dom kanske inte klarar belastningen?

Gaffe  
prodigys skrev:Har skaffat mig två högar likt den på bilden under våren och funderar på hur jag ska ska göra med veden för lagringen. Har ganska fullt i vedboden så allt kommer aldrig att få plats, kan man lägga pallar på så att det blir en luftspalt för att sen täcka med presenning med kortsidorna öppna eller bör jag göra något mer arbetsintensivt? Gör det gärna så enkelt och billigt som möjligt men det kommer ligga där i minst 2 år och upp till 6 år beroende på hur mycket jag eldar framöver.
1687624540_img_20230407_155816271.jpg

Gaffe skrev:Någon som har eller känner till var man kan få tag i skålade cementblock/betongblock att använda som upplägg?
Tänker lägga telefonstolp i dessa för att sedan lägga långveden tvärs på inför kap/klyvning.

Har också funderat på om man kan gjuta i skalblock för att göra de lite kralligare.
Tänkte jag skulle slippa gjuta själv då.det säkerligen finns färdigt där ute någonstans.

Användarvisningsbild

Skägglurken  
#806534Så här gör jag vid torkning:
Markduk direkt på marken, Lastpallar ovanpå, stängsel/fårnät/viltnät/armeringsnät format som en cylinder. Fyll nätcylindern med vedklabbar.
Bygg i höglänt, soligt och vindutsatt läge.

När veden är torr och ska lagras så slänger jag på några lastpallar på toppen så jag får luftspalt för luftcirkulation. Ovanpå pallarna lägger jag presenning, 0.2 byggplast eller gammal takplåt. Några gamla bildäck på det och/eller spännband/rep så stannar taket på plats.

När veden ska flyttas till bod så välter man cylindern.

prodigys skrev:Har skaffat mig två högar likt den på bilden under våren och funderar på hur jag ska ska göra med veden för lagringen. Har ganska fullt i vedboden så allt kommer aldrig att få plats, kan man lägga pallar på så att det blir en luftspalt för att sen täcka med presenning med kortsidorna öppna eller bör jag göra något mer arbetsintensivt? Gör det gärna så enkelt och billigt som möjligt men det kommer ligga där i minst 2 år och upp till 6 år beroende på hur mycket jag eldar framöver.
$matches[2]

adahlm  
#807743Inkörandet börjar vara på slutrakan nu, så är det bara att köra ut till kunderna från andra ändan

Användarvisningsbild

JensSkoog  
1693507033_2023.08.30_begynt_A_pakke_for_neste_Ar..jpg

I går kväll blev de första 25 säckarna för leverans i 2024 klyvd!
Ek, som jag alltid tar till sidan och packar tillsammans med bok och andra
hårda träslag för en kund som bara vill ha det. Sto i kväll och klyvde
lika mycket av ask, syren och fågelbär. Gubben ska ha hundrade
säckar, men det är fortfarande bra med tid.

Användarvisningsbild

Boman  
#810681Då var veden på plats! Gäller att fylla på ordentligt.

Användarvisningsbild

Elis76  
#810684Bra jobbat Boman.
Hur många kubikmeter har Du travat in?

👍

Användarvisningsbild

Boman  
#810727Ca 50³ men det räcker nästan 2år

Användarvisningsbild

Boman  
Elis76 skrev:Bra jobbat Boman.
Hur många kubikmeter har Du travat in?

👍

Hej såg att du förvaltade en släktgård! Vad roligt. Har den varit i samma släkt hela tiden? Hur bemöts du om du vill göra förändringar? Själv förvaltar jag en släktgård där jag är 11 generationen tillbaka till år1650. Skulle vara kul och höra hur andra har det och vad dom brotas med för dilemman. Deta inläg är utanför ramen förvedtilverkning!

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#836348Ja, då var vi igång med vårt vedprojekt. Detta blir spännande!

Ent  
Fredrik Reuter skrev:Ja, då var vi igång med vårt vedprojekt. Detta blir spännande!

👍 Vari består projektet, storproduktion eller årsved för eget bruk?

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#836350Projektet går ut på att vi köpt en timmerbil (ej släp), med gallringsbjörk som vi ska kapa upp till ved. Varje stock mäter vi innan klyvning (mittmätt diameter och totallämgd) och matar in all data i en excelfil. Sedan har vi olika typer av säckar som vi fått av Skogma som vi ska testa.

Kontentan blir en artikel med video och bilder där vi mäter veden flera gånger och kommer få en skaplig fastvolymprocent på veden.

Riktigr spännande!

adahlm  
#836351Gjorde ett liknande test som blev färdigt förra veckoslutet, 3st bilar utan släp med skördarmått på 51,9 m3-fpb,
Det blev 70 säckar med drygt 1,5 lös-m3 i varje.

Hur hade ni tänkt mäta löskubikerna?

1710160157_2024-03-10_16-55-09.jpg

1710160111_2024-03-09_16-20-01.jpg

Användarvisningsbild

Rossignol  
adahlm skrev:Gjorde ett liknande test som blev färdigt förra veckoslutet, 3st bilar utan släp med skördarmått på 51,9 m3-fpb,
Det blev 70 säckar med drygt 1,5 lös-m3 i varje.

Hur hade ni tänkt mäta löskubikerna?

1710160157_2024-03-10_16-55-09.jpg

1710160111_2024-03-09_16-20-01.jpg

Värdena för arbetstimmar, el och kedjeolja; är det för drift av vedmaskinen?

adahlm  
#836365Elen går till vedmaskin o spånsug. Maskinen har timmätare och tiden avlästes före o efter testet. Maskinen stängdes inte av för säckhantering o stockhantering

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).